Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gener selekteras inte fram för att de är bra för gruppen, om de är dåliga för den individ som bär dem.
Du har fel. Det naturliga urvalet sker visserligen på individnivå, men evolutionen sker på populationsnivå. Det står i din biologibok från gymnasiet.
Skolboksexempel:
En flock fåglar letar småkryp i strandkanten. De turas alla om att titta uppåt för att hålla koll på rovfåglar. Den fågelindivid som har gener som gör att den inte bryr sig om att hålla utkik uppåt kommer att ha mer tid att äta, vilket gynnar individen. Att en fågel skiter i att hålla utkik ger endast fördelar, då det fortfarande finns andra i flocken som håller utkik och varnar när det är fara. Det som händer då är att denna själviska fågelindivid kommer att bli tjockare och starkare, kommer att klara sig bättre och få fler avkommor. Efter x antal generationer kommer denna fågelindivids avkommor ha konkurrerat ut de som håller utkik, och hela flocken kommer att bestå av egoister som inte bryr sig om att hålla utkik. Det är som ett smörgåsbord för rovfåglar. Som grupp klarar sig alltså den egoistiska flocken oerhört mycket sämre än flocken där individerna håller utkik åt varandra. Snart är den egoistiska flocken uppäten och osjälviska fåglar från ett närliggande habitat flyttar in och tar över. Detta är ett klassiskt exempel på altruism, som till en början kan te sig irrationellt ur evolutionär synvinkel, men som efter analys trots allt visar sig vara en självisk överlevnadsinstinkt. Det är även ett fall där gener (hålla utkiks-gener) som är "dåliga" för individen ändå selekteras fram då de är bra för gruppen.
Till TS:
Med ett liknande resonemang kan man även hypotisera om nyttan av självmord bland människor.
Exempel: En grupp jägar-samlar-människor drar söderut under hösten. Under denna vandring måste man passera en bergskedja. Katja är gammal och har dessutom under sommaren skadat foten så illa att hon nu har svårt att gå. Med andra ord sinkar hon gruppen så till den grad att alla riskerar att frysa ihjäl under vandringen över bergskedjan om man ska vänta på henne/bära henne eller liknande. Det finns andra äldre kvinnor i gruppen som kan bidra med samma kunskap som Katja har etc. Katja är alltså överflödig. Men ingen vill lämna Katja. Det hänger dock i luften. Stämmningen är tryckt, någon viskar, vissa sneglar. Katja blir självklart ledsen och deprimerad. Hon ser sina barn, och sina barnbarn, som fryser, och som sakta blir svagare, då de måste ransonera den lilla mat de har med sig etc. o.s.v. Hon får enorma skuldkänslor. Katja begår då självmord, kastar sig utför ett stup. På så vis har hon räddat sin avkomma från att frysa ihjäl under vandringen. Och gruppen når inom sinom tid dalen i söder där de kan övervintra bland uroxar och mammutar. På så vis har Katjas självmords-gener förts vidare i populationen.
I en människogrupp där Katja inte hade haft några självmords-gener kanske hela gruppen skulle ha frusit ihjäl istället, då de av omtanke och medömkan hade väntat in henne. Således har evolutionen verkat på populationsnivå där människopopulationen med självmordsgener klarat sig bättre än populationen utan.
Annars är jag nog mycket inne på din tanke att självmord är medvetandes fel. Jag tror många till synes korkade och evolutionärt kontraproduktiva saker som människor gör beror på vårat medvetande. ("Åh hjälp, varför finns jag, vad är meningen med livet? Vi måste spendera 6 timmar per dag med att resa stora jävla stenar till gudarna, annars känner jag mig ensam och otrygg.") Jag tror evolutionen selekterade fram intelligens, och som en biprodukt av ökad intelligens blev vi medvetna om vår existens. Det positiva med intelligens, och medvetande, övervägde de negativa konsekvenserna av medvetandet, och därmed sitter vi här idag i en värld vi byggt själva, en värld mycket olik det naturtillstånd vi är anpassade till, en värld där det förvirrade medvetandet har fått spratt och gör att folk begår självmord för att flickvännen gjorde slut, skänker sin inkomst till scientologerna, gräver gropar i skogen och lever i celibat på nå bergstopp i Himalaya (saker som knappast ger mer avkomma).