Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-09, 19:13
Medlem
Hej!

Kört fast lite i analysen kring en laboration med E. Coli, UV-ljus antibakteriella egenskaper samt reparationsenzymer.

I försöket har vi haft två uppsättningar med NA-plattor, en uppsättning som blivit utsatta för synligt ljus efter att ha bestrålats med UV-ljus, samt en uppsättning som hållts i mörker.

Det laborationen egentligen syftar i är att visa att DNA-molekyler som sabbats av UV-ljus repareras av fotolyas under inverkan av synligt ljus, och att de plattor som förvarats i dagsljus därför skulle uppvisa ett större antal bakterier som överlevt och växt (i värmeskåp sedan) än de som var i mörker.

Det är här "problemet" uppstår. Vi har fått motsatt resultat. De plattor som vi haft i mörker har ~10x fler bakteriekolonier än de som varit i ljus. Hur kan detta komma sig?
Citera
2009-12-09, 19:31
Medlem
sparassiss avatar
Jag vill bara påpeka att det heter E. coli eller Escherichia coli - med stor begynnelsebokstav på släktnamnet och liten dito på artepitetet. Helst ska hela namnet kursiveras också.

Det är mycket vanligare att folk gör fel på detta än att de gör rätt. Just i kolibakteriens fall har jag säkert sett en tio-femton olika varianter med gemener och versaler och bindestreck och fan och hans moster i olika kombinationer.
Citera
2009-12-09, 20:35
Medlem
DRPOEs avatar
Ok, det var många år sedan jag grejade med agarplattor och sådant jox.
Två frågor först...
1.Innehåller verkligen e-coli fotolyas? Jag trodde mest det var alger och annat plantliv som ägnade sig åt sådant?
2.Växer e-coli verkligen bättre i ljus än i mörkret? evolutionellt är det ju en tarmbakterie och up there är det ju som bekant ganska mörkt för jämnan?

I övrigt är det ju verkligt intressant att stanna upp vid försök som inte alls går som man tänkt sig, några av dom största upptäckter i världshistorien är ju bra analyser när försök gått galet....
Citera
2009-12-09, 21:00
Moderator
Hamilkars avatar
För det första så finns det faktisk fotolyas i E.coli, vad det nu har där att göra. Men det finns också andra reparationssystem som tar hand om den typ av DNA-skador som orsakas av UV-ljus. Om ni har lyckats inducera något av dessa ordentligt, kan det mycket väl bli så att ni inte ser någon effekt av fotolyas. Varför man skulle få tvärtom har jag svårt att förklara, men den skillnaden kanske inte är signifikant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in