Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-14, 02:42
Medlem
followingthesuns avatar
Jag har nyss genomfört en laboration som såg ut såhär:

1. Hacka en halv banan i grova bitar. Mosa med gaffel.
2. Täck med en 10% lösning av ett handdiskmedel.
3. Tillsätt en nypa salt. (vanligt bordssalt går bra) Rör om.
4. Filtrera genom ett kaffefilter ner i en bägare (detta kan med fördel ske i kylskåp)
5. Tillsätt försiktigt lika volym iskall T-Röd till filtratet. Man får då två skikt. I gränsytan mellan skikten syns DNA som vita trådar, nystan eller klumpar.
6. Nysta upp DNA-trådarna som fälls ut i gränsskiktet mellan vatten och T-Röd

Vad jag undrar är vilken roll lösningen med diskmedel, saltet och T-Röden hade på processen. Varför placerade sig DNA:t just på gränsytan?

Någon som kan förklara? =)
Citera
2009-12-14, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun

4. Filtrera genom ett kaffefilter ner i en bägare (detta kan med fördel ske i kylskåp)
5. Tillsätt försiktigt lika volym iskall T-Röd till filtratet. Man får då två skikt. I gränsytan mellan skikten syns DNA som vita trådar, nystan eller klumpar.

Vad jag undrar är vilken roll lösningen med diskmedel, saltet och T-Röden hade på processen. Varför placerade sig DNA:t just på gränsytan?

Kan inte svara på din fråga, men växtrikets "DNA" heter väl "RNA"?

mvh firman
Citera
2009-12-14, 05:36
Medlem
sparassiss avatar
Hamilkar blir nog inte så glad på den här tråden (skadeglad möjligen?). Anledning: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1071858

Men det är inte utan att jag tycker lite synd om dig för att den här tråden kommer att papperskorgas, så du ska få lite hjälp. Här har du en kul (?) interaktiv laboration som förklarar det mesta väldigt bra: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/extraction/
Senast redigerad av sparassis 2009-12-14 kl. 05:43.
Citera
2009-12-14, 05:38
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firman
Kan inte svara på din fråga, men växtrikets "DNA" heter väl "RNA"?

mvh firman
Fail. Dags att repetera "kunskaperna" från (eller gå om?) Biologi A. Dags för mig att sova. God natt.
Citera
2009-12-14, 16:39
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Hamilkar blir nog inte så glad på den här tråden (skadeglad möjligen?). Anledning: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1071858

Men det är inte utan att jag tycker lite synd om dig för att den här tråden kommer att papperskorgas, så du ska få lite hjälp. Här har du en kul (?) interaktiv laboration som förklarar det mesta väldigt bra: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/extraction/

Oj, hehe, rubriken kanske bör ändras då. Detta har dock egentligen inte mer med studieuppgiften att göra än att jag vill förstå vad det är som sker. Det känns som överkurs för en som läser Biologi A att kunna analysera den processen, annars kasta några ben om vad det är jag missar.

Tack för länken! Den var hjälpsam.
Citera
2009-12-14, 18:00
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=iyb7fwduuGM
Video som förklarar stegen.
Citera
2009-12-14, 19:45
Medlem
fenylalanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun

Diskmedlet löser upp cellkärnorna som består av fettlipider, saltet fungerar som buffert men även för att lösa upp kromosomerna till fria DNA strängar och T-röd löser ut DNA:t från lösningen eftersom det har en lägre densitet än vatten och löser inte upp DNA.
Citera
2009-12-17, 16:47
Moderator
Hamilkars avatar
Den här tråden var på gränsen för att kastas, men klarade sig dels för att inledningen Laboration:, om än inte exakt vad som påfordrades i den klistrade regeln, ändå hyfsat tydlig markerade att det handlade om en studieuppgift, och dels för att TS i ett senare inlägg gjorde sannolikt att h*n var intresserad av annan information än den som behövdes för att få uppgiften godkänd. Men i fortsättningen ska det stå Skoluppgift: eller Studieuppgift: också när det gäller laborationer från skola eller högskola, och det är lämpligt att man redan i trådstarten markerar ett överkursintresse, och man bör också, även om det är överkursfrågor man vill ha svar på, skriva ner sina gissningar och funderingar runt de frågor man har.

/Mod.
Citera
2013-03-26, 23:39
Medlem
Här är lite av min labbrapport om ämnet:

Eftersom att DNA är så litet och därför alltså svårt att se utan mikroskop så har laborationen flera olika viktiga moment för att få ut DNAt ur cellen och göra så att vi kan se det med bara ögat. För att komma åt det som finns inne i en cells kärna måste en lösa upp cellens yttersta laget som kallas för Cellmembranet, som består mest av fettmolekyler. Därför använde vi diskmedel som hjälp för att lösa upp cellens ”väggar” eftersom att diskmedlet innehåller tensider som är fettlösande. Därefter användes saltet som drar till sig trasiga membran, proteiner, kolhydrater och andra ämnen som kan fastna på DNAt, för att rensa bort skräpet. Sedan fastnar alla dessa ämnen i filtret när en filtrerar vätskan.
Genom att hålla lösningen kall under experimentet så skyddar en DNAt från att förstöras från DNase. (DNase är ett enzym som finns i cellens cytoplasma. Det har funktionen att skydda DNAt från främmande DNA som t.ex. virus. Ifall Enzymet kommer i kontakt med DNA så har det förmågan att bryta ner DNAt. I vanliga fall skyddas DNA av kärnmembranet, men eftersom vi har förstört det med hjälp av diskmedlet så måste vi skydda lösningen för värme. Lösligheten av fasta ämnen i vätskor ökar i allmänhet om en höjer vätskans temperatur.) T-spriten håller alltså blandningen väl kyld och eftersom att DNAt inte är lika lättlösligt i T-sprit som i vatten (och därför fälls DNA ut i gränsskiktet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in