2016-03-12, 11:53
Bannlyst
Jag har aldrig lst bckerna, utan jag har endast sett filmerna, jo jag kan komma ihg att jag lste lite p frsta boken, men sedan lade jag den t sidan. Det var lngesedan, men jag mste ta och lsa bckerna ngongng d jag inte minns filmerna.
Citera
2016-03-12, 12:53
Medlem
lampross avatar
Vldigt generellt tycker jag att Jacksons filmversion av Tolkiens trilogi r mer n godknd.

Filmen (de tre filmerna) har niv, de har credibility.

Sedan finns det en tendens till verarbetning scenografiskt.

Som att Lothlorien i film 1 har verlastad dekor. Och att Galadriels "grisron" ser skitfula ut.

Kanske r ven de ruiner som lagts till i film 3 p De Gr Hamnarna fr mycket. Lite fr mycket "ltom oss inspireras av mlaren Turners 1800-talsbilder".

Annars str jag mig inte s mycket p de friheter man tagit sig scenografiskt. Tolkien skrev t.ex bara om ringbrynjor men Gondors krigare i filmen har "plate armor". Ser nd OK ut = a knight in shining armor liksom.

Scenografin kunde ha behvt en dos "less is more" p sina hll men detta r en randanmrkning, det r ett verk vrt att ses om.
Citera
2016-03-13, 15:59
Medlem
Blbrskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggato
Tycker som mnga andra att det blir mycket att lsa men kan rekommendera andra som mig att lyssna p bckerna p CD.
Finns frvrigt en inspelning av svenska radioteatern som s vitt jag vet gr att lna p de flesta bibliotek runtom i landet som r vldigt vlgjord och underhllande. Den r ocks bra mycket kortare n bckerna.
Jag undrar varfr dom tog bort hela Slaget om Hornborgen, i BBCs version har jag
fr mig att den r med.
Citera
2016-03-14, 10:03
Moderator
Tinuviels avatar
Det jag tycker gr frlorat i filmversionen r ngot jag uppfattar som Tolkiens huvudbudskap. Alvernas tidslder gick emot sitt slut och vergick i mnskornas tidslder - i det genomgick mnniskorna i det lilla (Aragorn) och som grupp en prvning. De bestod.

I boken r det sledes en mnsklig hr, inte alver som marscherar emot och avgr slaget vid Hornborgen. I boken r det Dunedain som str vid Aragorns sida i slaget p Pelennors sltt inte en samling grna spken.

I filmerna avgr allianser med andra, i bckerna str mnskligheten ensam nr det verkligen gller och bestr provet.
Citera
2016-03-14, 15:06
Medlem
Lt.Takeyamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det jag tycker gr frlorat i filmversionen r ngot jag uppfattar som Tolkiens huvudbudskap. Alvernas tidslder gick emot sitt slut och vergick i mnskornas tidslder - i det genomgick mnniskorna i det lilla (Aragorn) och som grupp en prvning. De bestod.

I boken r det sledes en mnsklig hr, inte alver som marscherar emot och avgr slaget vid Hornborgen. I boken r det Dunedain som str vid Aragorns sida i slaget p Pelennors sltt inte en samling grna spken.

I filmerna avgr allianser med andra, i bckerna str mnskligheten ensam nr det verkligen gller och bestr provet.

Det finns ocks ett vemod i bckerna som jag tycker gr helt frlorat i filmerna. Det du beskriver r en frvisso seger fr mnniskorna och brjan p en ny epok fr dem, men ocks slutet p alvernas tid p jorden - ven nr det goda segrar och Sauron frdrivs innebr det en frlust fr de Frstfdda.

verlag tycker jag att Tolkien r en mstare p att p ett subtilt stt fnga det sorgesamma med tidens gng och den obnhrliga knslan av frlust nr tidevarv avlser varandra. I det ligger det ocks en modernitets- och civilisationskritik som r helt frnvarande i filmerna.
Citera
2018-10-23, 21:14
Bannlyst
Missar jag mycket om jag vljer filmerna framfr bckerna? Vilka delar r viktiga i boken som ej finns med i filmerna?
Citera
2018-10-24, 14:52
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Missar jag mycket om jag vljer filmerna framfr bckerna? Vilka delar r viktiga i boken som ej finns med i filmerna?
Jag kan p rak arm bara komma p detta:

Bok 1, episoden med Tom Bombadill.

Bok 2, Gimli berttar fr Legolas om ngra frtrollade grottor i Helms klyfta. Dr finns, sger dvrgen, ...
Citat:
... immesurable halls, filled with an everlasting music of water that tinkles into pools. (...)
And, Legolas, when the torches are kindled and men walk on the sandy floors under the echoing domes, ah! then, Legolas, gems and crystals and veins of precious ore glint in the polished walls; and the light glows through folded marbles, shell-like, translucent as the living hands of Queen Galadriel. There are columns of white and saffron and dawn-rose, Legolas, fluted and twisted into dreamlike forms; they spring up from many-coloured floors to meet the glistening pendants of the roof: wings, ropes, curtains fine as frozen clouds; spears, banners, pinnacles of suspended palaces! Still lakes mirror them: a glimmering world looks up from dark pools covered with clear glass; cities, such as the mind of Durin could scarce have imagined in his sleep, stretch on through avenues and pillared courts, on into the dark recesses where no light can come, And plink! A silver drop falls, and the round wrinkles in the glass make all the towers bend and waver like weeds and corals in a grotto of the sea. Then evening comes: they fade and twinkle out; the torches pass on into another chamber and another dream. There is chamber after chamber, Legolas; hall opening out of hall, dome after dome, stair beyond stair; and still the winding paths lead on into the mountains heart.

[Tolkien, J. R. R. The Two Towers. New York: Ballantine Books, 1988]
Med det sagt, filmerna r tmligen vlgjorda. Man har bde respeterat Tolkiens verk och tckt in det vsentliga, fngat allt som man sceniskt och gestaltmssigt kan krva av ett sdant hr bild- och associationsrikt verk. Tycker jag.

Jag vill tillgga: det r tur att man inte tvingats filma bckerna rakt av (som fallet sgs ha varit med Harry Potter-filmatiseringarna). Sagan om ringens manusskribenter samt regissren har bde varit rimligt fria i sin gestaltning, samt fljsamma mot originalverkets anda.

S man missar inte s vldigt mycket om man inte lst bckerna. OK; sjlv lste jag bckerna frst. Men nr jag sedan sg Jacksons film nickade jag instmmande t 99% av vad jag sg.
Senast redigerad av lampros 2018-10-24 kl. 14:58.
Citera
2019-10-03, 16:54
Medlem
r det ngon som vet varfr det str specificerade datum i Sagan om ringen och Sarumans wikipediaartikel? Jag menar, det r r 3000, sommaren 3018, r 2002, tredje ldern och s vidare och sen....... specificerade datum?

Sagan om ringen artikel:
"Ngra mnader senare, den 22 september, lmnar Frodo.."

Sarumans artikel:
"Den 26 februari ndde Sarumans Uruk-hai ledda av Lurtz.."

"I gryningen den 4 mars blev Sarumans trupper krossade i Helms klyfta.."

Frodos artikel:
"Frodo var son till Drogo Bagger och Primula Vinbock, och fddes den 22 september r 2968..."
Citera
2020-05-31, 21:27
Medlem
XtraXs avatar
Kul och se gnget igen.

https://www.youtube.com/watch?v=l_U0S6x_kCs

It's the Return of the KINGS - Josh gathers the Fellowship and then some, to go on a very important mission.... quest.... thing.
Citera
2022-08-18, 17:04
Medlem
Svenska spelstudion Embracer Group har kpt Hrskarringen - eller ska vi sga att de har kpt Midgrd?

Embracer har allts kpt Middle-Earth Enterprises, det bolag som sitter p varumrkesskyddade karaktrer, namn och intellektuella rttigheter till strre delen av Tolkiens vrld. Bolaget kontrollerades tidigare av Tolkiens ddsbo och efterlevande. Kpesumman r oklar men det mste handla om mnga hundra miljoner pund. 2017 betalde Amazon 250 miljoner pund i frhandlingar direkt med Tolkiens efterlevande - hans barnbarn vl? - fr rtten att f gra en tv-serie om hndelser placerade mnga hundra r fre de som avhandlas i Ringentrilogin, den tv-serie som snart har premir p Amazon Prime.

Frgan r vem som har finansierat detta miljardkp (eller gtt i god fr ln) t den relativt oknda svenska spelstudion?

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian
The company that owns the rights to JRR Tolkiens works, including The Lord of the Rings and The Hobbit, has been bought by the Swedish gaming firm Embracer Group, which has hinted it could make spin-off films based on popular characters such as Gandalf, Aragorn and Gollum.

Embracer has acquired Middle-earth Enterprises, the holding company that controls the intellectual property rights to films, video games, board games, merchandise, theme parks and stage productions relating to Tolkiens two most famous literary franchises.

The deal also includes matching rights in other Middle-earth-related literary works authorised by the Tolkien Estate and HarperCollins primarily The Silmarillion and The Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth which were published after Tolkiens death in 1973.

When the business was put up for sale by the Saul Zaentz Company, which acquired its rights from the heirs and estate of Tolkien and HarperCollins in 1976, it was expected that Amazon would buy it to build its own Middle-earth empire.

In 2017, Amazon paid $250m (208m) for the rights to make a big budget prequel to Lord of the Rings, called Rings of Power, which is to have a global release on its Prime Video service on 2 September.

(---)

Middle-earth Enterprises has financial interests in future works including Rings of Power; the Warner Bros animated film The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim to be released in 2024; and Electronic Arts mobile game The Lord of the Rings: Heroes of Middle-earth.

A spokesperson for Embracer said: Other opportunities include exploring additional movies based on iconic characters such as Gandalf, Aragorn, Gollum, Galadriel, Eowyn and other characters from the literary works of JRR Tolkien, and continuing to provide new opportunities for fans to explore this fictive world through merchandising and other experiences.

https://www.theguardian.com/books/20...-hobbit-rights
Citera
2023-10-28, 14:12
Medlem
R.Bloodworths avatar
Mnga i trdens brjan (vilket skrevs fr vldigt mnga r sedan) klagade p att bckerna r fr sega, men det r dr Tolkiens krlek fr naturen och landskapet framhvs. I frsta boken s r resan frn Fylke till Bri vldigt lng, dr hobbitarna passerar massa olika ngar och landsomrden och trffar ven p Tom Bombadil i gamla skogen. Fr mig var det i alla fall vldigt tydligt hur Tolkien lskade att frklara naturen, landskapet och omgivningen, ven om det inte var s actionfyllt som mnga kanske nskat. Jag personligen uppskattade det lite mer sega tempot dr Tolkien frsker mla upp en sn detaljerad bild som mjligt av Fylke och alla omrden Hobbitarna passerar, men frstr att det kan upplevas som trist fr andra.

I filmerna tar ju sig Hobbitarna frn Fylke till Bri p en kvart knns det som, allts en kvart fr dom, inte fr oss som tittare. Jag frstr givetvis att det r en film och att det inte finns rum fr mycket "ondigt", man vill ju inte skapa en film p 6 timmar.

S jag frstr att bckerna kan upplevas som vldigt sega, personligen gillade jag boken och det segare tempot men frstr att det inte r allas kopp te.

Filmerna r kungliga!
Senast redigerad av R.Bloodworth 2023-10-28 kl. 14:16.
Citera
2025-01-24, 00:48
Medlem
BavarianBeetles avatar
Jag har den kanske ovanliga sikten att Nya Zeeland inte passar Sagan om Ringen och r filmernas strsta svaghet. Nr jag lser bckerna har jag har alltid frestllt mig en mer nordisk och trolsk natur dominerad av lummiga granar och mossa.

Se t ex Ted Nasmiths Tolkienmlningar. Jag ska sga att jag hade den hr mentala bilden redan innan jag sg dem, s jag r inte bara influerad av dem.

https://www.tednasmith.com/tolkien/t...-to-amon-rudh/

https://www.tednasmith.com/tolkien/e...comes-aredhel/

https://www.tednasmith.com/tolkien/at-tarn-aeluin/
Senast redigerad av BavarianBeetle 2025-01-24 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in