2004-02-06, 15:06
Medlem
Vad tycker ni skulle kunna gjorts bttre p filmen jmfrt med boken? I hela serien allts.

Jag lr komma p fler saker p vgen, men ngot jag tycker r fel r i brjan d de i filmen fr utbygdsjgarna att verka vara en bunt skumma banditer, fast de egentligen r gamla Kungar och beskyddare av lnder ifrn orcherna.
Citera
2004-02-06, 15:13
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Vad tycker ni skulle kunna gjorts bttre p filmen jmfrt med boken? I hela serien allts.

Jag lr komma p fler saker p vgen, men ngot jag tycker r fel r i brjan d de i filmen fr utbygdsjgarna att verka vara en bunt skumma banditer, fast de egentligen r gamla Kungar och beskyddare av lnder ifrn orcherna.

Det jag str mig allra mest p r inte sm detaljer utan snarare det faktum att filmen r s lttsam. Jag vill att den "mrka sidan" ska vara riktigt jvla skrckinjagande, vilket jag inte tycker de lyckats med alls i filmerna.

Och jag retar mig fruktansvrt mycket p hoberna, som hller p och lttar upp stmningen nnu mer.

Hade man fixat till detta s hade jag nog t.o.m tyckt att filmerna var sevrda.

EDIT: Jag kanske ska tillgga att jag inte tycker bckerna var speciellt bra heller.
Citera
2004-02-06, 15:44
Medlem
kasstkniws avatar
jag ska erknna att jag inte lst bckerna. jag tog mig igenom halva frsta fr ngra r sedan. s jag kan vl inte sga att jag har saknat ngot, fr jag vet inte vad jag ska sakna. men jag tror dock inte att det hade gtt att gra filmerna bttre. jackson har skapat ngot helt underbart fr vita duken. som jag har hrt s tycker alla att bckerna r bttre, vilket jag ocks tror. man fr ju ut mer av en bok n en film. s att klaga p dessa filmer om sm detaljer eller annat man inte gillar knns nstan larvigt. man kan aldrig skapa en film direkt efter en bok, det gr bara inte. beviset fr att han har lyckats r alla priser, allt hysteri runt om, folk sover ute fr att f biljetter till premiren, alla filmer p top10 p imdb med mera. s ven fast boken r mycket btter n filmerna, s r nd filmerna helt fantasiska om man ser dem med "filmens ga". tror skert att mnga tycker som jag, eller?
Citera
2004-02-06, 23:45
Medlem
dIRe_s avatar
Det jag tycker skulle kunnat gras bttre:

* Gilmi var fr mesig
* Legolas var fr sliskig
* Tom Bombadill var fr obefintlig
* De dr dingarna som aragorn tog hjlp av p slutet var fr mktiga.
Citera
2004-02-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
* Gilmi var fr mesig
- Hller med.

Citat:
* Legolas var fr sliskig
- Huh? Hur menas?

Citat:
* Tom Bombadill var fr obefintlig
- Jag tillhr skaran av mnniskor som inte frstr vitsen med Tom Bombadill, men men.

Citat:
* De dr dingarna som aragorn tog hjlp av p slutet var fr mktiga.
- De var vl lika mktiga i boken?
Citera
2004-02-08, 02:05
Medlem
Draugs Hargs avatar
Sjlv str jag mig ocks p hur dom gjorde Gimli till ett practical joke. Soldaterna i Gondor var inte alls lika tappra som i boken. Vet inte om det r med i den frlngda versionen av Tv Tornen, men Merry och Pippin ska vll ftt i sig samma vatten som enterna ftt i sig och vxa lite. Eller r jag helt ute och psyklar nu?
Citera
2004-02-08, 07:20
Medlem
typhios avatar
Det som str mig r hur vl organiserade saurons hr r i slutet av Konungens terkomst. Jag hade hellre sett vllande horder av mrkrets makter och vsen kollidera med en disiplinerad hr, likt berttelsen i brjan av Ringens Brdraskap.

Lika mycket strde jag mig p Uruk Hai i perfekta nazi-fyrkanter nr sauroman hller sitt lilla tal.

Mnga str sig p Gimli men vad jag kommer ihg ifrn boken s glappar hans kft ganska mycker dr ocks. Det som kanske skulle lyfts fram lite mer var d hur alven och dvrgens vnskap vxer fram under alla de prvningar som de utstts fr.

Cheers

ps
och i den frlngda delen av de tv tornen s dricker mycket riktigt hoberna av enternas vatten, vilket jag inte sg p deras lngd i slutet av konungens terkomst.
ds
Citera
2004-02-08, 11:40
Medlem
jaha jovissts avatar
Eftersom jag aldrig orkade lsa mer n halva frsta sagan om ringen (frskte tre fyra gnger innan jag gav upp) s tycker jag filmerna var ok. Boken var bland det trkigaste jag lst, och jag har lst mnga trkiga bcker.
Citera
2004-02-08, 15:15
Medlem
Ngot jag str mig p r att de gjorde alvarmn vid Helms Klyfta oerhrt inkompetent.
De va bra p att skjuta bge, men nr det brjade bli nrstrid s var de ju riktigt dliga.

Jag vet att den scenen inte fanns med i boken, men det r hur som helst den enda gngen vi ser en alvarm, d borde den vara lite mer kompetent.
Citera
2004-02-10, 12:48
Medlem
mind_crazys avatar
Tidsaspekten i filmen "frvrngs" p ett sdant stt som fr flera veckor i boken att se ut som 2-4 dagar i filmen.
I filmen ser det praktiskt taget ut som hela hndelsen utspelar sig p ca 2-3 mnader. Men i boken tar det vl mer n, om jag inte minns helt fel, ett r frn det att Hobberna lmnar Fylke till det att Gandalf & Co. seglar ivg?
Citera
2004-02-11, 14:06
Medlem
TEOs avatar
Lste bckerna nr jag var yngre och tyckte att det var det bsta jag ngonsin lst. Inspirerad av filmerna s bestmde jag mig fr att lsa om bckerna. Till min besvikelse s gick det inte. F-N va trkig den frsta boken r. Usch sger jag bara. Filmerna dremot tycker jag r mycket underhllande. Enligt min mening s finns det betydligt intressantare frfattare n JRRT. Ja just det...filmerna r bst om ni frgar mig.
Citera
2004-02-12, 00:44
Medlem
Spravas avatar
Det mesta i filmen r fel, om man nu ska jmfra med bckerna. Karaktrerna gr fel saker, sger fel saker och beter sig p ett stt som r inte stmmer verens med deras karaktrer i bckerna. Egentligen s tycker jag att dom enda som lever upp till sina karaktrer i bckerna r Gandalf, Samwise, Denethor och Boromir & Meriadoc..

Legolas r fr sliskig som ngon tidigare nmnde.

Gimli har blivit en ljlig side-kick som man bara skrattar t.

Frodo r p tok fr ung. Annars spelar han rollen jvligt bra. Men det knns fel att en person som r i 50 rs ldern om jag inte minns fel, spelas av en som ser ut att vara 17..

Pippin r p tok fr fjantig och gay. Visst r han det i bckerna ocks. Men vafan. Ngon mtta mste det vara!

Aragorn r fr omanlig.

Sen kan man verkligen klaga p "de onda". Dom r knappast skrckinjagande. Men creeds ska PJ ha fr Nazgulerna, som r enormt bra gjorda.

Gollum r ju ocks fantastiskt bra gjord!

Sen r ju problemet att PJ har gtt ifrn bckerna p tok fr mycket. Massa fel som ej hnder i bckerna.

Men filmerna r jvligt bra nd ven om man bortser frn "felen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in