Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-21, 11:03
Medlem
Som rubriken lyder, köpte nyss ett par skidor..

En kompis sa att man behövde valla dom innan man åker... stämmer det?
Citera
2009-12-21, 11:09
Medlem
Micke54s avatar
Japp belaget skall mättas in så glider dom bättre. Är ju oftast nån form av wax på dem från fabriken men kör ett lager valla.
Citera
2009-12-21, 11:34
Medlem
cyberkalles avatar
Är det längdskidor? Men jag antar att det är samma regel för utförsskidor.

Nåväl!

1. Putsa först skidorna med ett mycket fint sandpapper och rengör därefter med vallaväck (alternativt stenslipning). Efter rengöringen låt skidorna torka 10 till 15 minuter.
2. Smält på rikligt med mjuk paraffin, t.ex. fet Toko och håll det flytande i ca 1 minut. Sickla sedan bort det flytande paraffinet med plastsickel.
3. Smält på mycket paraffin igen och håll det flytande i ca 1 minut. Låt det sedan kyla ner sig i ca 15 minuter. Sickla och borsta med en hård nylonborste.
4. Gör punkt 3 en gång till.
5. Smält på ett hårt syntetiskt paraffin, t ex Rex blå. Låt paraffinet svalna i rumstemperatur i ca 15 minuter. Sickla bort paraffinet med en plastsickel och borsta därefter med en hård nylonborste.

Kom ihåg att efter detta så kan du börja valla med glidvalla.
Citera
2010-01-04, 18:27
Medlem
CB4lifes avatar
Man kan aldrig få för mycket valla.
Citera
2010-01-11, 16:04
Medlem
alpha-betas avatar
Men hur ofta ska man valla egentligen?

Inför varje åk eller typ var femte?
Citera
2010-01-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Men hur ofta ska man valla egentligen?

Inför varje åk eller typ var femte?

Det finns många faktorer som påverkar det, till exempel hur långt man åker varje gång, hur underlaget är i jämförelse med förra åket (nysnö/nyspårat) temperatur i luften m.m.

Jag brukar dra på lite extra valla varje gång och jag åker vanligtvis cirka 10 km. Edit: Jag pratar såklart om längdskidor
Citera
2010-01-11, 19:41
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skral
Det finns många faktorer som påverkar det, till exempel hur långt man åker varje gång, hur underlaget är i jämförelse med förra åket (nysnö/nyspårat) temperatur i luften m.m.

Jag brukar dra på lite extra valla varje gång och jag åker vanligtvis cirka 10 km. Edit: Jag pratar såklart om längdskidor

Ok, det brukar jag också göra.

Nu när det har varit ungefär jämn temperatur några veckor så har jag dock åkt på samma 2-3 gånger och det har fungerat hur bra som helst.
Citera
2010-01-11, 23:02
Medlem
ZRydens avatar
Jag antar att det är längdskidor det handlar om, och med tanke på din frågeställning antar jag vidare att du inte vallat förut. Ska du då ge dig in i valladjungeln så kommer det uppfattas som en sjuk röra. Att läsa saker om hur du ska smälta in paraffin, sickla, borsta, osv lär uppfattas som obegripligt.

Om du tänkte gå in för detta seriöst föreslår jag att börja med att läsa på. Har du dessutom gott om deg kan du därefter börja köpa på en jävla massa grejer. Det finns fan ingen gräns för hur mycket pengar man kan lägga ut för sin längdskidåkning.

Om du istället bara vill komma igång och åka så fort som möjligt anser jag det till en början räcker att prioritera fästvallning och då kan du komma rätt långt på ett par burkar kallvalla. Hur som helst kommer du tjäna på att läsa på lite.

http://www.skigo.se/Vallatips.aspx

För ytterligare läsning kan du beställa vallaguiden som går igenom grunderna på ett hyfsat pedagogiskt sätt.

http://www.vallaguiden.se/

Edit: Såg att tråden inte var helt färsk så du kanske har kommit igång redan? Det är iaf jävligt onödigt att behöva tappa intresset direkt för att man har uselt fäste. När man väl kommit igång är längdskidåkning överlägsen alla andra träningsformer.
Citera
2010-01-18, 19:31
Medlem
Putsa inte med sandpapper som nån skrev här, däremot kan du dra grön fibertex och en bronsborste i glidriktningen, är det längdskirdor så mattar du dom i fästzonen med ett 100-150 papper.

Glidvalla lägger du med en mjuk valla underst i glidzonerna som sen sicklas av med en plastsickel och en spårstav i mitten. borsta gärna med en nylonborste i glidriktningen och avsluta med att polera lätt med vit fibertex..upprepa med "dagens" valla ( beroende på temp)

http://www.swixschool.com/
Citera
2010-01-26, 07:09
Medlem
PoltoXs avatar
Som bas för glidvalla kan jag inte annat än rekomendera Vauhti blå kilo-valla. Bra som bas, funkar i alla väder. Komplettera med en mjukare och flour-rik valla för dom milda dagarna, typ Swix LF6.

När ska man valla då? En tumregel för den lata är att när skidan inte är skinande svart och belaget börjar bli lite grått, då är det dags för en parafinering (vallning).
Citera
2014-01-28, 17:54
Medlem
En bra guide finns på www.vallatips.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här