Hejsan! Jag äger en sida med cirka 6-7.000 unika besökare / månad. Cirka 200-300 besökare per dag. Jag är med i ett affiliate-nätverk som dessvärre inte drar in så hemskt mycket pengar. Ungefär en hundralapp per månad. Just nu vill en privat annonsör utanför nätverket annonsera på min hemsida, och han undrar lite vad jag har för priser osv. Jag skrev att en stor banner, som syns på cirka 4 undersidor (Index, sök och lite mer) kostar 50 dollar per månad. Är det rimligt eller är det för mycket?
Beror helt och hållet på hur mycket dina besökare kan anses vara värda. En sida med 10 besökare om dagen kan vara långt mer värt än en sida med 1000 besökare om dagen. 6-7.000 unika besökare / månad för 50 dollar kan alltså både vara väldigt billigt och väldigt dyrt då allt handlar om vilken målgrupp din sida har.
Om du inte bryr dig så mycket om att värdera dina besökare i form av vad du kan få för leads och sales är ett tips att du kör Google Adsense för att få fram ett riktmärke. Plussa på säg 20% av vad du får in på samma plats med Adsense för att få fram vad placeringen är värd i form av klicks och vad du kan sälja platsen för.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!