2024-09-13, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Slutade du med fluoxetinet rakt av när voxran sattes in?

Isåfall låter det som att du har som en blandning av utsättningsbesvär från fluoxetin, plus insättningsbesvär av voxra tycker jag.

Fluoxetin behöver normalt sätt trappas ut långsamt, förutom kanske om man byter till nåt liknande inom samma familj (SSRI). Voxra är så annorlunda, att den knappast kommer att blockera utsättningssymtomen från fluoxetin. Däremot kan man sluta med rakt av med den, behövs ingen nedtrappning.

Jag har inte hört någon som har haft positiv effekt av voxra/bupropion, åtminstone inte efter de tre första veckorna. Däremot en massa äckliga nervbiverkningar, som ökar över tid, som myrkrypningar och nåt slags fysisk ångest som är svår att sätta fingret på. Svårt att sitta still.

Det finns tyvärr inga bra lyckopiller.

Flouxetin behöver inte sättas ut särskilt långsamt. Normal tid att sätta ut den är 1-2 veckor men många kan klippa den rakt av.
Det är en medicin man brukar sätta in tillfälligt (upp till en vecka) när man har jobbiga utsättningssymptom från andra anti-depp, t ex Venlaflaxin.

Instämmer i din upplevelse av Voxra. Lite biverkningar första två veckorna (tappad aptit, ökad ångest, muntorrhet och lite myrkryp i mitt fall), vecka 3 trodde jag att det var en fantastisk medicin. Sedan försvann all form av effekt.
Citera
2024-09-13, 10:42
Medlem
Ok en annan fråga då. Är det någon som har ätit både voxra och Bupropion. Alltså inte samtidigt, men kanske fått Bupropion om voxran varit slut eller så, och om ni märkt någon skillnad?
Citera
2024-09-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Slutade du med fluoxetinet rakt av när voxran sattes in?

Isåfall låter det som att du har som en blandning av utsättningsbesvär från fluoxetin, plus insättningsbesvär av voxra tycker jag.

Fluoxetin behöver normalt sätt trappas ut långsamt, förutom kanske om man byter till nåt liknande inom samma familj (SSRI). Voxra är så annorlunda, att den knappast kommer att blockera utsättningssymtomen från fluoxetin. Däremot kan man sluta med rakt av med den, behövs ingen nedtrappning.

Jag har inte hört någon som har haft positiv effekt av voxra/bupropion, åtminstone inte efter de tre första veckorna. Däremot en massa äckliga nervbiverkningar, som ökar över tid, som myrkrypningar och nåt slags fysisk ångest som är svår att sätta fingret på. Svårt att sitta still.

Det finns tyvärr inga bra lyckopiller.

Ja bytte från en dag till en annan. Mådde så JÄVLA dåligt igår och har läst på. Man KAN byta från en dag till en annan. Men det är nog som du säger, både utsättningssymtom och insättningssymtom samtidigt så Fyfan nej. Nu tänker jag ta fluoxetine 10 mg i två dagar och sen ingenting i två dagar. Sen börjar jag med voxran.
Yrsel är den värsta biverkningen för mig då jag är sjukt känslig och kräks som fan då.

Fyfan va kul det är att vara en person som mår piss va? Kan ingen bara trolla??? Dessutom så är jag arbetslös men konstaterades ha en svår depression och blev sjukskriven. Dock i kontakt med försäkringskassan så insåg jag att det är stört omöjligt för mig att vara sjukskriven på grund av ekonomiska skäl. Så jag får fortsätta söka jobb och hoppas att jag inte får något. Så jävla jävla sjukt och man vill ju bara ge upp!
Citera
2024-09-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Ok en annan fråga då. Är det någon som har ätit både voxra och Bupropion. Alltså inte samtidigt, men kanske fått Bupropion om voxran varit slut eller så, och om ni märkt någon skillnad?

Nej, ingen skillnad alls.

Citat:
Ja bytte från en dag till en annan. Mådde så JÄVLA dåligt igår och har läst på. Man KAN byta från en dag till en annan. Men det är nog som du säger, både utsättningssymtom och insättningssymtom samtidigt så Fyfan nej. Nu tänker jag ta fluoxetine 10 mg i två dagar och sen ingenting i två dagar. Sen börjar jag med voxran.
Yrsel är den värsta biverkningen för mig då jag är sjukt känslig och kräks som fan då.

Fyfan va kul det är att vara en person som mår piss va? Kan ingen bara trolla??? Dessutom så är jag arbetslös men konstaterades ha en svår depression och blev sjukskriven. Dock i kontakt med försäkringskassan så insåg jag att det är stört omöjligt för mig att vara sjukskriven på grund av ekonomiska skäl. Så jag får fortsätta söka jobb och hoppas att jag inte får något. Så jävla jävla sjukt och man vill ju bara ge upp!

Flouxetin brukar vara utmärkt att byta emellan, åt båda håll. Både när man slutar med en annan antidepressiv eller börjar med en annan. Det är även vanligt att kombinera en SSRI och Voxra när SSRIn inte har tillräcklig effekt.
Tråkigt att du har så mycket biverkningar av Flouxetin, den brukar vara en av alla antidepressiva som har minst biverkningar. Men gör så som du säger med Flouxetin. Men du kommer högst troligt få samma biverkningar som du har nu om du återupptar Voxra då du radar upp de vanligaste.

Jag hoppas du mår bättre snart!
Citera
2024-09-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Nej, ingen skillnad alls.

Flouxetin brukar vara utmärkt att byta emellan, åt båda håll. Både när man slutar med en annan antidepressiv eller börjar med en annan. Det är även vanligt att kombinera en SSRI och Voxra när SSRIn inte har tillräcklig effekt.
Tråkigt att du har så mycket biverkningar av Flouxetin, den brukar vara en av alla antidepressiva som har minst biverkningar. Men gör så som du säger med Flouxetin. Men du kommer högst troligt få samma biverkningar som du har nu om du återupptar Voxra då du radar upp de vanligaste.

Jag hoppas du mår bättre snart!

Tack! Jag har inte haft några biverkningar av fluoxetinet, eller ja i början spydde jag och hade huvudvärk men inget sen. Igår när jag mådde sådär dåligt så hade jag tagit min första tablett med Bupoprion, samt att jag hade spänningshuvudvärk från början. Blev nog bara en bang för måendet. Jag hoppas att bupoprionet hjälper för jag mår fan som ett as!
Citera
2024-09-13, 16:14
Medlem
Citat:
Tack! Jag har inte haft några biverkningar av fluoxetinet, eller ja i början spydde jag och hade huvudvärk men inget sen. Igår när jag mådde sådär dåligt så hade jag tagit min första tablett med Bupoprion, samt att jag hade spänningshuvudvärk från början. Blev nog bara en bang för måendet. Jag hoppas att bupoprionet hjälper för jag mår fan som ett as!

Har du en blodtrycksmätare? Buproprion kan höja blodtrycket och högt blodtryck kan huvudvärk. Bäst att veta tänker jag.
Citera
2024-09-13, 19:08
Medlem
Första dagen på Voxra ever. Fick ordinerat att ta 150mg första veckan och sedan öka till 300mg. Har medicinerat med elvanse 70mg+50mg per dag för min adhd men upplevde inte att det fungerade bra och då tyckte min läkare att jag skulle testa Voxra istället, så here we go wish me luck osv
Citera
2024-09-17, 05:00
Medlem
Fått add diagnos och har ätit Bupropion i 5 dagar nu, jag tror jag måste sluta för när jag tar 150mg så känns det som jag får en tung indica känsla blandat med tjack.. alltså det är jävligt nice så efter 3-5 timmar blir det en till.. är det så här dessa piller ska funka? psykologen sa 1 per dag.. har petat i mig 4st 150mg sedan 10 igår förmiddag.

enda bieffekten jag känt hittills är lite muntorrhet och myrkrypningar som sitter som pannband brukar göra, inget som stör jag tycker det är lite mysigt.

nånstans i bakhuvet skriker samvetet nått om att spola ner det i toan..
Citera
2024-09-17, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Fått add diagnos och har ätit Bupropion i 5 dagar nu, jag tror jag måste sluta för när jag tar 150mg så känns det som jag får en tung indica känsla blandat med tjack.. alltså det är jävligt nice så efter 3-5 timmar blir det en till.. är det så här dessa piller ska funka? psykologen sa 1 per dag.. har petat i mig 4st 150mg sedan 10 igår förmiddag.

enda bieffekten jag känt hittills är lite muntorrhet och myrkrypningar som sitter som pannband brukar göra, inget som stör jag tycker det är lite mysigt.

nånstans i bakhuvet skriker samvetet nått om att spola ner det i toan..

Jag vet exakt vad du menar. Tyckte också det var lite najs precis i början, men också skevt och toxiskt på samma gång. Efter några veckor så försvann alla uppåtkänslor för mig, och kvar blev bara myrkrypningar och tics. Plus jag kände mig extra rastlös i kroppen, på ett väldigt oskönt sätt.

Fortsatte nån månad innan jag slutade. Och var så dum i huvudet att jag testade den igen efter ett år eller så, med exakt samma resultat fast biverkningarna var ännu värre.
Citera
2024-09-18, 00:58
Medlem
TornedalskSysters avatar
Har tagit Voxra i ett par veckor. 150 mg i drygt en vecka, sedan dosökning till 300 mg. Var mest besvärad av illamåendet och yrseln. Den hängde i sig under ett par dagars tid efter insättning för att sedan återkomma efter dosökning.
Får ibland illamåendeattacker, kommer dock inte varje dag. Har inte kräkts, men har varit nära ett par gånger. Var riktigt grön i ansiktet en dag på jobbet, tänkte gå hem men härdade ut.

I övrigt är tarmfunktionen lite konstig. Lite mer förstoppad än vanligt. Inget som besvärar mig.
Får ibland riktigt ont i magen. Sitter mitt i magen, strax ovanför naveln. Gör riktigt ont och svider. Tror inte det är magkatarr/sur mage, då detta sitter längre ned än själva magsäcken. Är nog tarmen som inte riktigt gillar medicinen.

Sömnproblemen har varken blivit bättre eller sämre.

Tankarna är klarare nu jämfört med tidigare, men måendet är lika kasst fortfarande. Förväntade mig dock inget underverk efter knappt en månad.

Läkarbesök senare i veckan för utvärdering. Tyvärr kommer besöket ske hos en väldigt ung AT-läkare som knappt är 25 år. Sätter inte så stora förhoppningar till det besöket.
Citera
2024-09-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Har du en blodtrycksmätare? Buproprion kan höja blodtrycket och högt blodtryck kan huvudvärk. Bäst att veta tänker jag.

Hmm, är detta endast av Biproprion eller av Voxran också?
Citera
2024-09-25, 15:43
Medlem
Jag har ätit buproprion i typ en vecka nu. Inga som helst biverkningar (tror jag), förutom konstig besk smak i munnen. Ångest har jag haft konstant den senaste tiden så jag vet inte om jag har fått mer eller mindre.
Jag hoppas bara att den ska ge mig något slags hopp. Jag har kännt att allt är så jävla meningslöst och värdelöst (inkl mig själv som människa). Är så förbannat trött på att må såhär. Jag är arbetslös just nu också och känner typ att jag aldrig nånsin mer kommer att klara av att jobba med nånting. Ligger bara här som en klump känns det som.
Har iaf en bra samtalskontakt. Alltid nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in