Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-29, 11:42
Medlem
Hej!

Jag och min bror köpte ett varsitt 8GB USB minne på ElGiganten, 99 spänn st.
Har försökt föra över ett gäng filer på minnena nu men det blir skumma fel. Små filer går bra, men ex. en film på 700MB fungerar det inte med.

Hänt massa olika saker, först och främst kan den bara ge upp under överföringen och säga något om skrivfel, ibland kan den gå klart men sen när man går in på minnet och kollar heter filmmappen □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□ och är 85GB stor, i mappen ligger det massvis med namnlösa mappar, ibland ändras och döps allt innehåll i mappen om till randomteckenuppsättning och inget fungerar.

Provat med båda minnena, blir lika. Formaterade ett minne till NTFS igår, men då fungerade det inte alls så jag fick formatera om till FAT32 igen.

Hjälp?

(Tveksam trådplacering. Denna tråd kanske passar bättre i Windows Support? Isf ber jag om ursäkt.)
Citera
2009-12-29, 12:19
Medlem
Vad är det för märke på usb-minnet?

Jag kanske är ute och cyklar nu men problemet kanske ligger i att ditt operativsystem kör NFTS och att usb-minnet kör FAT32?
Citera
2009-12-29, 12:25
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
Vad är det för märke på usb-minnet?

Jag kanske är ute och cyklar nu men problemet kanske ligger i att ditt operativsystem kör NFTS och att usb-minnet kör FAT32?
Fat32 är mycket vanligt på USB-minnen och det är inga som helst problem att köra det ihop med NTFS (Bortsett från Max filstorlek 4 GiB på fat32)

TS
har du kollat i diskhanteraren?
Rapporteras minnet med rätt storlek när det är nyformaterat?
Senast redigerad av epost72 2009-12-29 kl. 12:32.
Citera
2009-12-29, 12:26
Medlem
Hittade lite info om FAT32 på usb-minnen och det står att man bara kan överföra filer under 4gb.

Men att du inte kan skicka över filmer på 700mb verkar vara konstigt.
Citera
2009-12-29, 14:50
Medlem
Påminner mycket om billiga usbminnen som brukar säljas på tradera bland annat som är flera GB för stora än vad kapaciteten är i verkligheten.
Citera
2009-12-29, 17:26
Medlem
Transcend heter minnena, under namnet står det även JF V30 / 8GB.

Jag ska prova formatera om ett till NTSF och det andra till FAT32 och jämföra, kolla diskhanteraren osv. Postar snart!

Edit: Vad är exFat? Nåt att prova kanske?
Bör jag formatera med någon speciell Allocation unit size?
Senast redigerad av Bett 2009-12-29 kl. 17:32.
Citera
2009-12-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fat32 är mycket vanligt på USB-minnen och det är inga som helst problem att köra det ihop med NTFS (Bortsett från Max filstorlek 4 GiB på fat32)

TS
har du kollat i diskhanteraren?
Rapporteras minnet med rätt storlek när det är nyformaterat?

Utrymmet ser ut att stämma i diskhanteraren.
När jag formaterade minnena så lät jag Allocation unit size stå på default, som var 4096 byte, för både FAT32 och NTFS.

Men ändå så är det något som tar mer plats på NTFS minnet.

4096 byte använt på FAT32
Ca 70MB använt på NTFS

Så jag förstår inte riktigt vad de där 70MB är för något.

EDIT: Nu fungerar det att kopiera över till NTFS minnet. Men något är skumt, kopierat över två filmer på 700MB st. På båda filmerna gick kopieringen av de första 300MB på några sekunder, resterande 400MB går i ca 3-4MB/s.
Senast redigerad av Bett 2009-12-29 kl. 17:55.
Citera
2009-12-30, 15:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bett
Ca 70MB använt på NTFS

Så jag förstår inte riktigt vad de där 70MB är för något.

NTFS är ett journalförande filsystem med oundviklig overhead. FAT32 är ett hjärndött filsystem som inte har någon overhead alls förrutom filallokeringtabellen som är två till antalet.

3 MB/sek låter normalt för ett snikigt USB-minne.
Citera
2010-01-09, 20:45
Medlem
Minnena är nu återlämnade. Tjejen i kassan sa att de hade fått tillbaks drösvis med minnen och slutat sälja produkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in