• 1
  • 2
2009-12-30, 00:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall finns omskrivet litet i någon bok men minns inte vilken?

Skall skriva ned det jag kommer ihåg.

År 1917 var det två (2) läkare om delade på en praktik vid Kungsbroplan i Stockholm. Dessa båda läkare var involverade i någon rättslig process, så de blev därför omskrivna en hel i media.

En psykiskt sjuk arbetare i 20-årsåldern från Kållorp i Göteborg, läste om detta. Han beslöt att när han blev utsläppt från "hemmet" där han vistades, så skulle han åka upp till Stockholm. Denne man sparade också på en del tidningsurklipp som handlade om läkarna.

Så snart han var lös och ledig köpte han en enkel Stockholm. Väl framme i Stockholm så köpte han också en pistol. Så en dag när den ene läkaren kom till sin praktik stod arbetaren från Kålltorp och väntade på honom.

Läkaren kom i en bil med en privatchaufför. När läkaren steg ur bilen rusade mannen från Kålltorp fram och sköt honom till döds. Läkarens hund trampade med sina tassar i blodet på trottoaren. Privatchauffören lyckades avväpna och hålla fast mördaren tills polisen kom.

Nu undrar jag om det är någon annan som känner till detta gamla fall? Bl.a. vad hette den mördade läkaren. Han hade ett ovanligt efternamn i stil med Gorlander, Gerlander eller liknande?
Citera
2009-12-30, 00:28
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta fall finns omskrivet litet i någon bok men minns inte vilken?

Skall skriva ned det jag kommer ihåg.

År 1917 var det två (2) läkare om delade på en praktik vid Kungsbroplan i Stockholm. Dessa båda läkare var involverade i någon rättslig process, så de blev därför omskrivna en hel i media.

En psykiskt sjuk arbetare i 20-årsåldern från Kållorp i Göteborg, läste om detta. Han beslöt att när han blev utsläppt från "hemmet" där han vistades, så skulle han åka upp till Stockholm. Denne man sparade också på en del tidningsurklipp som handlade om läkarna.

Så snart han var lös och ledig köpte han en enkel Stockholm. Väl framme i Stockholm så köpte han också en pistol. Så en dag när den ene läkaren kom till sin praktik stod arbetaren från Kålltorp och väntade på honom.

Läkaren kom i en bil med en privatchaufför. När läkaren steg ur bilen rusade mannen från Kålltorp fram och sköt honom till döds. Läkarens hund trampade med sina tassar i blodet på trottoaren. Privatchauffören lyckades avväpna och hålla fast mördaren tills polisen kom.

Nu undrar jag om det är någon annan som känner till detta gamla fall? Bl.a. vad hette den mördade läkaren. Han hade ett ovanligt efternamn i stil med Gorlander, Gerlander eller liknande?
Hur hittar du alla dessa gamla fall?
Citera
2009-12-30, 00:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hitta gamla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Hur hittar du alla dessa gamla fall?

Mordet vid Kungsbroplan läste jag om i någon bok för ganska länge sedan men jag minns inte vilken tyvärr.

Detta har jag tagit ur minnet, så det kan ev. vara något mindre fel.
Citera
2010-01-02, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter om mordfallet.

Hittade till sist detta mordfall i en bok. Detta var i "För in den anklagade", 1956 av Artur Ekström.

En mycket kort sammanfattning.

Psykiaterna Billström och Olander hade stått gömda bakom en dörr, när direktör Rabe i Skandinaviska kredit hade ett samtal med en bankir.

På Billströms och Olanders intyg fördes sedan bankiren genom polisens försorg först till Katarina sjukhus och sedan till Långro. De båda psykiaterna fick mycket kritik för sitt handlande och fallet blev mycket omskrivet. Det var på detta sätt den psykiskt sjuke 28-årige arbetaren i Kålltorp, fick kännedom om doktorerna Billström och Olander i Stockholm.

Den 28-årige mannen från Kålltorp for då upp till Stockholm. Han trodde av någon bisarr anledning att dr. Olander skulle kunna hjälpa honom. Efter ett längre samtal som Olander hade med mannen, så förstod han att denne var psykiskt sjuk. Klienten som led av vaföreställningar, remitterades även han till Katarina sjukhus. Därifrån blev han ganska snabbt utskriven.

28-åringen hade efter att han lämnat Katarina sjukhus fått för sig, att han hade blivit hypnotiserad där. Han menade att detta var dr. Olanders fel.

Till sist fick han tag på doktorn utanför hans praktik vid Kungsbroplan 1. Vid 11-tiden kom doktorn åkande i sin bil med privatchaufför. När han steg ur den tillsammans med sin hund sprang 28-åringen fram och sköt ner Olander med 5 skott. Doktorn blev då liggande på ryggen, ymmigt blödande. Hunden slet sig och sprang dödsförskräckt från platsen.

En expressarbetare skyndade till platsen och försökte vrida vapnet ur handen på galningen. Då small det sjätte skottet, som träffade expressarbetaren i armen och blodet började att rinna.

Chauffören höll tillsammans med andra personer GM med starka armar tills polisen anlände.

Berättelsen om mordet vid Kungsbroplan är inte så detaljerad som man önskar att den hade varit. Troligtvis blev 28-åringen straffriförklarad.

Vilken månad mordet begicks framgår inte heller. Årtalet för mordet är troligtvis 1921.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-02 kl. 22:36.
Citera
2010-01-03, 06:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Läkarens dödsdatum

Jag flyttar fram Olanders dödsdatum, han mördades den sjätte mars 1923.
Vid tiden för sin död var han gift och far till två barn, sju år resp nio månader gamla. Mordet måste inneburit en oerhörd tragedi för hans familj.

Skaraborg2, tack för att du lyfter fram dessa gamla glömda fall!
Citera
2010-01-03, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta uppgifter om dr. Olander, 1923.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag flyttar fram Olanders dödsdatum, han mördades den sjätte mars 1923.
Vid tiden för sin död var han gift och far till två barn, sju år resp nio månader gamla. Mordet måste inneburit en oerhörd tragedi för hans familj.

Skaraborg2, tack för att du lyfter fram dessa gamla glömda fall!

Ja jag tycker att också dessa gamla glömda fall skall lyftas fram. Ämnet är ju kriminalhistoria och då gäller det fall ända från Kristi födelse.

Tack återigen för din uppskattning WaltzingMatilda. Likaledes får jag också tacka dig för dessa uppgifter du lagt ut i tråden samt skickat mig.

Hämtar ytterligare en del uppgifter från denna information.

Dr Olanders fullständiga namn var Karl Oskar Natanael och han var född den 16 juni 1873 i Skara. Hans titel var öfverläkare.

Han inflyttade till Kungsbroplan 1, fastighet Drabanten 2, år 1914. Han inflyttade då från en annan fastighet i roten. Vid sin död var dr Olander 49 år, 8 månader och 20 dagar. Som dödsorsak anges skottskador i bröstet och buken. Mord.

Familjens båda söner dog relativt unga under 1960-talet och som ogifta. Hela familjen ligger begravd i en familjegrav på Haga Norra.
Citera
2010-01-03, 19:14
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Mördaren Johan Ivar Larsson dömdes enligt nedanstående till vård:

Citat:
En psykiatriker och överläkare vid Katarina sjukhus, doktor K Olander, mördades av en före detta patient när han steg ur sin bil utanför bostaden. Attentatsmannen, den 28-årige stenhuggeriarbetaren Johan Ivar Larsson, ansåg sig illa behandlad av doktorn några år tidigare då Larsson vårdats på sjukhuset för sinnessjukdom. Doktor Olander sköts med fem pistolskott, varav ett omedelbart dödande. Johan Ivar Larsson förklarades sinnessjuk och dömdes till vård på "sinnessjukanstalt".

http://web.comhem.se/akademin/artike...iklar/1923.htm
Citera
2010-01-03, 22:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information om GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Mördaren Johan Ivar Larsson dömdes enligt nedanstående till vård:

http://web.comhem.se/akademin/artike...iklar/1923.htm

Tack för denna info Sven-Gustaf.

Nu har vi även namnet på GM, samt vad han erhöll för straff för mordet på dr Olander 1923.
Citera
2011-04-06, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet ytterst litet omnämnt.

En del kriminalfall har blivit otroligt litet omnämnda. Detta är ett av dem.

Hittade litet i boken Bakom polisens kulisser, 1968 av Gustaf Adolf Blomberg längst ner på sidan 27.

"Då konstapeln åter infann sig hos doktor Bystedt inkallade denne en annan läkare i samma hus (doktor Orlander, som senare blev mördad på Kungsbroplan)."
Citera
2011-04-06, 21:41
Medlem
Inte för att gå OT men kan man på något sätt luska fram vilken lokal dom hade mottagningen i?
Jag har för mig att det låg en gammal krog där innan? Chaplins möjligtvis?
(och med gammal menar jag 10 år ca
Citera
2011-04-09, 10:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kungsbroplan 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Inte för att gå OT men kan man på något sätt luska fram vilken lokal dom hade mottagningen i?Jag har för mig att det låg en gammal krog där innan? Chaplins möjligtvis?
(och med gammal menar jag 10 år ca

Finns huset Kungsbroplan 1 kvar? Jag vet att en del av de gamla husen finns kvar men detta område är ju blivit så otroligt förändrat sedan 1923.

Jag tror säkert att det skulle gå att få fram i vilken lokal doktor Olander höll till. Det verkar ha varit ett "läkarhus" med åtminstone två läkare - Bystedt och Olander. Kanske Billström också? Kanske Billström och Olander delade praktik?
Citera
2011-04-09, 11:56
Medlem
Yatsys avatar
Fastigheten från 1880-talet Drabanten 2 har renoverats med noggranhet o hänsyn och har kvar sin nyklassicistiska fasad men innanmätet är nytt.
Här bodde en gång också småskolelärarinnan Amanda Christiansen som bytte yrkesbana och blev en av europas ledande slipstillverkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in