Citat:
Ursprungligen postat av
Grillen89
Morningrise? Nja, den och Orchid är enligt mig Opeths sämsta album. Jag tycker Still Life - Ghost Reveries tillhör toppskiktet, men Heritage tycker jag har blivit bättre med åren. "I feel the dark" och "slither" är riktigt mysiga låtar, som jag för några år sedan helt avfärdade. Dock tycker jag Sorceress är den bästa från den "nya" eran.
Morningrise till BWP är väl gulderan i min mening. BWP kan vara den bästa platta som någonsin gjorts i någon genre. Allt är perfektion!
Har ärligt talat inte gett de nya plattorna en ärlig chans. Försökte gilla Heritage men det gick inte, och de två senaste låter i princip likadant. Jag är ett enormt fan av 70-talsprogrock, och det finns otroligt mycket bra musik som är producerad då, så varför skulle jag vilja lyssna på någon blek kopia gjord 40 år försent? Det är inte samma grej. De kan inte få till känslan eller soundet. Det blir fake på samma sätt som alla nya retro-hårdrocksband.
De som säger att det är "modigt" eller något annat klyshigt att Opeth "utvecklade" sin stil till att spela avdankade covers på Jehtro Tull's B-sidor är ute och cyklar. Den uppenbara förklaringen är att Micke tappade förmågan att growla! Bara lyssna och jämför hur han låter live innan och efter 2009/2010. Ett bra exempel är att först lyssna på
Eaten från 2005 och sen från 2010:
https://www.youtube.com/watch?v=wdHaHOBfsoE
https://www.youtube.com/watch?v=B2wQMgLbVKE
(Det står 2008 i videon, men den spelningen är gjord 2005).
En uppenbar försämring. Att detta inte skulle spela in i deras byte av sound är fånigt att påstå. Jag kan riktigt föreställa mig hur snacket gick i repan efter inspelningen av
Watershed.
Citat:
Ursprungligen postat av Åkerfeldt
Fan grabbar. Nu är det slut. Jag är fan 40 bast och kan inte growla mer. Det var kul så länge det varade, men våra stilbildande, nyskapande, originella och musikaliskt dynamiska progdödsdagar är över. Från och med nu kommer det vara Jehtro Tull-runkande för hela slanten.
Jag hade personligen helst velat spela Coverdale-inspirerad cock rock, men då lär väl alla våra fans dra... Nu kan vi alla fall lura i dem att detta är en "naturlig utveckling" av vårt sound eftersom vi (läs: jag) alltid haft influenser från de gamla 70-talsbanden. Så, tyvärr, Axe. Det blir inga mer blast beats, och du kan sälja dina dubbelkaggar. Eller nej vänta, vi måste ju trots allt spela något gammalt skit,
typ half-ass'a Deliverance eller The Leper Affinity när vi giggar, annars kommer publiken att somna. Jaja, se inte så molokna ut. Nu drar vi och spelar in vår nästa platta. Jag har redan börjat fila på lite texter. Vad tror ni om raden "God is dead"? Det kommer gå hem hos alla hipstersatanister och Ghost-fans, för nu kan vi lira tråkig odistad låtsasmetal, och jag slipper dessutom growla.
Vänta, det ringer... Fan, det var Renkse. Han säger att vi snott deras koncept, det fettot. Han är så jävla otacksam. Det är fan sista gången jag promotar dem och säger att deras nya plattor är bra offentligt.
Jag ångrar att jag inte sumpade sången på Brave Murder Day med flit nu.