Citat:
Ursprungligen postat av Lost Horizon
Jo de är verkligen bra men jag gillar dock deras expriment skiva "Damnation" bäst =P
Men då har jag ju inte hört så många låter från de andra skivorna de gjort =(
Gillar du den lite lugnare sidan av Opeth kan jag rekommendera följande spår på de äldre skivorna:
Morningrise
To Bid You Farewell
Krypande låt med mycket akustisk gitarr och finstämd sång
My arms, Your Hearse
Creedence
Här om något tycker jag Camel influenserna skiner igenom
Blackwatar Park
Bleak
Helt fantastisk låt, min favorit bland deras låtar, börjar hårt men eftersom tiden går blir det den starkaste refrängen de någonsin spelat in
Harvest
Akustisk gitarr i en avskalad ballad som ofta får hänga med på damnation spelningarnas set-lists
The Drapery Falls
Kommentar överflödig
Still Day Beneath The Sun
Bonusspår på 2CD utgåvan av blackwater park, en lugn ballad
Patterns In The Ivy II
Också på extra-skivan av blackwater park, en fortsättning på det instrumentala spåret med samma namn på cd 1
Deliverance
A Fair Judgment
Börjar med ett damnation liknande piano och tar sen upp farten. Helt befriat från growl om det nu är det som sätter bromsarna för de äldre skivorna för dig
Har du lite smakprov, men som någon nämnde tidigare, för att dessa spår ska ge den rätta känslan bör man lyssna på den ihop med resten av skivan dom finns på. Mycket av de bästa lugna styckena ligger inbakad i de tunga låtarna dock så man får ha lite öppet sinne om man inte är van vid growl. Nog skrivet, bara kuta och köp.