Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-10, 20:00
Medlem
Mister Ts avatar
Vad tycker ni om opeth? Har precis börjat lyssna in mig på dem. Ge tips på bra skivor/låtar.
Citera
2004-02-10, 20:02
Medlem
Mister Ts avatar
Har bara "blackwater park" bör tilläggas.
Citera
2004-02-10, 20:17
Medlem
Tycker det är svårt att ge tips om enskilda låtar när det gäller Opeth. Alla låtar på skivorna flyter ihop till en helhet. Så jag tycker man måste lyssna på hela skivorna i ett kör.
Citera
2004-02-10, 21:39
Medlem
fnuskes avatar
Vad sägs om allihop?

Om man kollar runt lite på forumet så är det nog rätt lätt att lista ut att jag är ett stort fan av dessa herrar. Bästa bandet i världen för tillfället i min mening, och det står jag vid. Att tipsa om skivor är lite knepigt för bandet låter rätt olika på alla skivor. Men eftersom du började med Blackwater Park så skulle jag tippa på att dessa två skulle falla dig bäst i smaken:

Still Life
Som var skivan före Blackwater park, lite lortigare och mer episkt än bwp men ack så underbart vackert.

Deliverance
En sorts tillbakagång till rötterna med en hård skiva. Speciellt titelspåret som hinner riffa sig igenom såväl jazziga partier, imponerande pedalarbete och en imponerande klar ren sång från sångaren Mikael Åkerfeldt.

Men som sagt, gör dig själv en tjänst och lyssna på samtliga deras skivor, dom har inte släppt en dålig hittils.
Citera
2004-02-10, 21:46
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Alla låtar på skivorna flyter ihop till en helhet.

Sant, speciellt på "My Arms, Your Hearse" så flyter texterna ihop så att sista ordet på föregående låt är titeln på nuvarande. Så det är så sant att man bör lyssna på hela skivorna. Är nästan som en liten bok att sitta och läsa texten till den skivan.
Citera
2004-02-10, 22:37
Medlem
Mister Ts avatar
Tack för tipsen!

Det blir mycket opeth nu
Citera
2004-02-10, 22:59
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Har precis inhandlat derars DVD: "Lamentations-Live at The Shepherd" och den är jäkligt bra!
Citera
2004-02-10, 23:39
Medlem
Lost Horizons avatar
Jo de är verkligen bra men jag gillar dock deras expriment skiva "Damnation" bäst =P
Men då har jag ju inte hört så många låter från de andra skivorna de gjort =(
Citera
2004-02-10, 23:53
Medlem
zappzapps avatar
jag gillar verkligen inte dom.. lite väl, hmm, inte bra
Citera
2004-02-11, 01:36
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost Horizon
Jo de är verkligen bra men jag gillar dock deras expriment skiva "Damnation" bäst =P
Men då har jag ju inte hört så många låter från de andra skivorna de gjort =(

Gillar du den lite lugnare sidan av Opeth kan jag rekommendera följande spår på de äldre skivorna:

Morningrise

To Bid You Farewell
Krypande låt med mycket akustisk gitarr och finstämd sång

My arms, Your Hearse

Creedence
Här om något tycker jag Camel influenserna skiner igenom

Blackwatar Park

Bleak
Helt fantastisk låt, min favorit bland deras låtar, börjar hårt men eftersom tiden går blir det den starkaste refrängen de någonsin spelat in

Harvest
Akustisk gitarr i en avskalad ballad som ofta får hänga med på damnation spelningarnas set-lists

The Drapery Falls
Kommentar överflödig

Still Day Beneath The Sun
Bonusspår på 2CD utgåvan av blackwater park, en lugn ballad

Patterns In The Ivy II
Också på extra-skivan av blackwater park, en fortsättning på det instrumentala spåret med samma namn på cd 1

Deliverance

A Fair Judgment
Börjar med ett damnation liknande piano och tar sen upp farten. Helt befriat från growl om det nu är det som sätter bromsarna för de äldre skivorna för dig

Har du lite smakprov, men som någon nämnde tidigare, för att dessa spår ska ge den rätta känslan bör man lyssna på den ihop med resten av skivan dom finns på. Mycket av de bästa lugna styckena ligger inbakad i de tunga låtarna dock så man får ha lite öppet sinne om man inte är van vid growl. Nog skrivet, bara kuta och köp.
Citera
2004-02-11, 07:30
Medlem
Willy_Wonkas avatar
Morningrise är bästa Opeth skivan enligt mig
strax efter kommer My arms , your hearse och Deliverance
Citera
2004-02-11, 10:48
Medlem
Miricks avatar
Både Deliverance o Damnation är experimentella skivor. Dom ville göra en enda först, med några "mörka" spår o sen några "ljusa", men sen bestämde dom sig för att göra två separata istället.
Ser fram emot deras uppkommande (ska dock ta ett tag har jag hört ).

Som enskild låt rekommenderar jag Demon of the Fall, den är för underbar (när dom spelade den som sista låt på Klubben konserten svimmade jag nästan av lycka), o i övrigt så ska du egentligen skaffa alla skivor; dom är lika bra men bäst tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in