2010-01-02, 12:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gralo
Tnkte spontant p Stig Larssons bcker.

Jag med, speciellt Nyr.
Citera
2010-01-02, 12:45
Medlem
VampireLestats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Jag kan rekommendera Wittkop, d i synnerhet "Barnhandlerskan" som sjuder av ondska. "Hogg" av Delany r ocks trevlig.

Jag tackar dmjukt fr tipsen, Wittkop har jag hrt en hel del gott om i dessa sammanhang, och jag har varit intresserad utav hennes tidigare verk Nekrofilen, som ocks kanske kan passa in hr i trden.
Citera
2010-01-02, 13:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Jag tackar dmjukt fr tipsen, Wittkop har jag hrt en hel del gott om i dessa sammanhang, och jag har varit intresserad utav hennes tidigare verk Nekrofilen, som ocks kanske kan passa in hr i trden.

Nekrofilen r en mycket bra bok, men tycker inte riktigt att den r s pass ondskefull och hemsk som folk vill f den till. Kunde inte lta bli att knna sympatier fr huvudpersonen och samtidigt f en ganska bra psykologisk inblick i hans sexuella avvikelse, men r nog bara jag.
Citera
2010-01-02, 15:29
Bannlyst
Ni som tipsar om bckerna, kan ni inte skriva lite mer om boken n vad den heter och vem som har skrivit den.
Citera
2010-01-02, 15:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoAssault
Ni som tipsar om bckerna, kan ni inte skriva lite mer om boken n vad den heter och vem som har skrivit den.

Javisst, copy-pastar min "recension" av Nekrofilen ifrn ett annat forum;

Citat:
Utt sett r denna 92 sidor lnga (snarare korta) historia vldigt blygsamt framstlld, ett skrt omslag som ska pminna om mnniskohud med frfattarens namn och bokens titel i hrnet avsljar en smula om att en kvinnlig frfattare i bsta de Sade-anda har frammanat ngra onda andar i och med sin romandebut som blev snarare en skandal i Frankrike d den kom -72.
Frankrike tycks aldrig egentligen ha haft den goda smaken att st fr sin fina litteraturs framgngar bortsett frn i Camus fall fast dr var inte protagonisten eller frfattaren lika skandalomsusade eller aburt burleska. En bisexuell kvinna som r gift med en homosexuell, paret bidkar inte samlag fr dom vill inte fra mnniskor till vrlden skulle kunna sga mycket om boken i frga. Egentligen inte d boken r och frblir gtfullt framfrd och mystiskt lagd med sin sprda melankoliska huvudperson Lucien. En man som slits mellan sina lustars lagar och sin mnsklighets filosofiska lagar om vad som r rtt eller fel i att utgra fallen av griftefridslagens frbrytare i samhllet. Lucien slits stndigt med sin inre kamp om att gra rtt fr sig p bsta stt men slutar alltid med att hans krleksbravader slutar i att liken dumpas i Seine.

Wittkop uttrycker Luciens desperation, frsk till att fina hopp och sitt dilemma i 1900-talets Frankrike med en sjlvdistans till protagonisten med att blanda svart humor, filosofiska teman med ett dilemma och ett brott som r tmnligen oknt svl knt. Lucien sger sig sjlv att han tillhr en skara mnniskor som gr i ensamhet med sin lggning vilket man kan frst och samtidigt byggs frtroendet upp fr honom allt eftersom dagboksanteckningarna kommer till sidan 92. I bsta de Sade-anda som sagt byggs boken upp som en melankolisk men fortfarande ambitis krlekshistoria mellan slitstarka band som dden och livet delar, en historia dr Schmadtke frn Nekromantik skulle kunna stiga in i bilden helt och hllet men str nd som en betraktare till Luciens vackrare form av att visa och bidka krlek till dden.
Citera
2010-01-02, 15:40
Medlem
Bajsfacistens avatar
Hogg?

http://www.svd.se/kulturnoje/underst...ar_3952961.svd
Citera
2010-01-02, 15:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Hogg?

http://www.svd.se/kulturnoje/underst...ar_3952961.svd

Ja, smakls som bara fan! Dock knns inte helheten direkt gjuten utan knns som ett vldigt tafatt frsk till provokation och vcka debatt.
Citera
2010-01-02, 16:42
Medlem
Weejays avatar
Hller helt med! Hogg r inte bra fr att det finns ingen "finess";
det blev bara absurditeter och ckel staplade p varandra!
Citera
2010-01-02, 19:22
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Hller helt med! Hogg r inte bra fr att det finns ingen "finess";
det blev bara absurditeter och ckel staplade p varandra!

r det inte just det som r trevligt? Incest, vldtkt, perversa verfall, oprovocerade mord maler fram utan sammanhllen enhet och cklar och vcker underbar avsmak. "Hogg" r enligt mig en hjdare just p grund av att den inte frstller sig, den innehller bara en massa vidrig srja utan nde. Jag lskar den depraverade och obnhrliga tonen av perversitet som bara forsar fram in i den vldtagne lsaren.

Men givetvis, den r inte fr alla och intellektuell endast p sitt originella och stilistiskt ra plan.
Citera
2010-01-02, 19:53
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
http://www.dedalusbooks.com/catalog.php?catID=12&disp2=3

Eremiten, jag tackar gladeligen fr ditt bidrag, srskilt titeln Les Diaboliques och den om den perverse prsten; ven de renodlade dekadenta verken r av stort intresse.

Det har ven kommit upp en hel del andra strande titlar, lngt fler n jag kunnat frestlla mig. s p.
Senast redigerad av Maldoror 2010-01-02 kl. 19:56.
Citera
2010-01-02, 20:01
Medlem
Zcapegoats avatar
Inser att det finns stor risk fr att du redan gjort detta, men jag freslr att du brjar lsa bckerna av Marquis De Sade. Tycker det mrks att det verkligen r en tvttkta frustrerad sadist som str bakom nr man lser. Det r helt enkelt underbart att sugas in i hans depraverade vrld.
Citera
2010-01-02, 20:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Inser att det finns stor risk fr att du redan gjort detta, men jag freslr att du brjar lsa bckerna av Marquis De Sade. Tycker det mrks att det verkligen r en tvttkta frustrerad sadist som str bakom nr man lser. Det r helt enkelt underbart att sugas in i hans depraverade vrld.

Och nr man nd hller p kan man se filmen Quills om de Sade, med Geoffrey Rush som markisen. Helt okej film!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in