Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-05, 01:26
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Den här boken förtjänar mer än en amazon-länk. Köpte den av Michael Gira på en Swans-konsert för många år sedan, och för den som är bekant med deras ångestladdade musik känns boken som en ren förlängning av sångtexterna. The Consumer är en samling av tablåer som formligen dryper av hat och självförakt. Giras korthuggna prosa är som knivstick av isande blankt stål; de inte bara perforerar den goda smakens tunna hinna, utan fullständigt raserar den. Det är ställt utom allt tvivel att Gira inte mådde särskilt bra när detta skrevs runt 84-86. Ärligt talat, en del av dessa berättelser är bortom de Sade i sin kompromisslöshet.

Sannerligen, "The Consumer" tycks vara någonting i hästväg, problemet är att den är så förbannat dyr men vem med någon uns av moral trycker upp något sådant sinnessjukt igen?

Jag skall inhandla ett exemplar detta till trots, och frossa i, vad jag förmodar är syskonincest, morbida drömliknande tillstånd och fruktansvärda kirurgiska ingrepp.

Utmärkt innan läggdags.
Citera
2010-01-05, 07:33
Medlem
skwpps avatar
Klitty-böckerna kanske? Eller Mega-pyton? Lite samma sak...
Citera
2010-01-06, 00:50
Medlem
Propagandadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Och den självklara boken i ämnet; Sjömannen som föll i onåd hos havet av Mishima.

Helt klart, den kryper in under huden och bara ligger där och...gör sig påmind.

Matthew G Lewis gamla fina "The Monk" innehåller en del incest i katakomber, demonåkallan och mord på nunnor!

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Monk

"Lidandets lustgård" av Mirbeau är också en milstolpe. Tror den blev kallad "det vämjeligaste som skrivits på franska språket" när den gavs ut 1899.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lidandets_lustg%C3%A5rd
Citera
2010-01-07, 22:05
Medlem
Peter Sotos övertrumfar nog allt som nämnts i tråden, även om många utsökta luntor har tagits upp.

Om du vill Maldoror, din shapeshiftande maximalbrottsling, så kan jag skicka dig hans två första fanzines som jag har inscannade. De är inte lika bra som de övriga titlar han hasplat ur sig, men kan fungera som diskussionsunderlag för akademiska studier i genus och jämlikhet ur ett queerteoretiskt perspektiv.
Nej, jag skojar bara.

Edit: såg nu att Rakii redan tipsat om Sotos redan, om än i förbifarten.
Senast redigerad av hoerdududu 2010-01-07 kl. 22:10.
Citera
2010-01-07, 22:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoerdududu
Om du vill Maldoror, din shapeshiftande maximalbrottsling, så kan jag skicka dig hans två första fanzines som jag har inscannade. De är inte lika bra som de övriga titlar han hasplat ur sig, men kan fungera som diskussionsunderlag för akademiska studier i genus och jämlikhet ur ett queerteoretiskt perspektiv.
Nej, jag skojar bara.

Pure bör varje man (och kvinna) med självrespekt för kultur läsa någon gång i livet!
Citera
2010-01-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Pure bör varje man (och kvinna) med självrespekt för kultur läsa någon gång i livet!

Ja, fast jag tycker att hans böcker är mycket, mycket bättre. Drar mig till minnes att Index innehåller en sjukdoms- och undergångsmättad studie av den amerikanska gloryholescenen och dess förtappade utövare, samt någon slags redogörelse över lika sjukdomsdrabbade bajsporrfilmsprostituerades vandel - bland annat.

Finns ju för övrigt en intervju med honom på FB.
http://www.flashback.se/intervjuer/15/peter-sotos/
Citera
2010-01-08, 17:49
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ja, fast jag tycker att hans böcker är mycket, mycket bättre. Drar mig till minnes att Index innehåller en sjukdoms- och undergångsmättad studie av den amerikanska gloryholescenen och dess förtappade utövare, samt någon slags redogörelse över lika sjukdomsdrabbade bajsporrfilmsprostituerades vandel - bland annat.

Finns ju för övrigt en intervju med honom på FB.
http://www.flashback.se/intervjuer/15/peter-sotos/

Verkar som en angenäm bekantskap, äcklet Peter Sotos. "Index" är tillfälligt slut, och Bokus har så långa väntetider, fast de hade i och för sig mer titlar.

Skulle du kunna rekommendera mig det sjukaste verk som originerat från hans äckliga hjärna, tack? "Index" känns aktuell, berätta gärna om den.
Citera
2010-01-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Verkar som en angenäm bekantskap, äcklet Peter Sotos. "Index" är tillfälligt slut, och Bokus har så långa väntetider, fast de hade i och för sig mer titlar.

Skulle du kunna rekommendera mig det sjukaste verk som originerat från hans äckliga hjärna, tack? "Index" känns aktuell, berätta gärna om den.

Allt han skrivit är väl mer eller mindre sjukt. Angående Index så kommer jag fan inte ihåg allt den tar upp, men det är frågan om någon slags monologer i essä/repotagestil.

Här är en text online, inte från Index dock:

http://www.feastofhateandfear.com/archives/sotos2.html

Har även för mig att jag sett nån fler text av honom online, då han i liknande monologstil reciterar ett brev till en mor, vars son han bögmördat. Fiktion givetvis... men jag hittar fan inte den texten!
Citera
2010-01-08, 18:32
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Allt han skrivit är väl mer eller mindre sjukt. Angående Index så kommer jag fan inte ihåg allt den tar upp, men det är frågan om någon slags monologer i essä/repotagestil.

Här är en text online, inte från Index dock:

http://www.feastofhateandfear.com/archives/sotos2.html

Har även för mig att jag sett nån fler text av honom online, då han i liknande monologstil reciterar ett brev till en mor, vars son han bögmördat. Fiktion givetvis... men jag hittar fan inte den texten!

Vid gud, vilken uppfriskande text!... Skrattar så jag får ont. Riktigt psykopatiskt - du vet vad jag gillar, hoerdududu!
Citera
2010-01-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Vid gud, vilken uppfriskande text!... Skrattar så jag får ont. Riktigt psykopatiskt - du vet vad jag gillar, hoerdududu!

Haha, ja, jag vet inte om jag tycker Sotos är speciellt rolig... det är väl just humor som saknas i hans texter. Däremot är han ju stil rakt igenom. Själv säger han att han inte har någon föregångare, vilket kanske är överdrivet... men hans stil är iaf helt unik. Däremot gillar jag inte hans musik något vidare haha.

Maldorors sånger är f.ö. en av mina absoluta favoritböcker någonsin!

Edit: Du kanske ska kolla upp Poeten Gottfried Benn och hans förstlingsverk Morgue... rakt igenom patologisk poesi, inte drömsk som Heym...utan ur en knäckt, människoföraktande läkares perspektiv. Det bästa han skrivit är dock de där jävla breven han skrev till, vad hette han nu igen... Herr Ols, eller nåt i den stilen. Han skrev dem under tiden han belagts med publiceringsförbud av nazisterna, trots att han själv var nazist haha... han var det ett tag iaf. Polare med Ernst "Allvaret" Jünger, och lite skeptisk mot Nietzsche eftersom Fritz inte gillade bärs!

Edit2: du lär även gilla James Havoc... har en novell här till dig!

En liten favorit!
Senast redigerad av hoerdududu 2010-01-08 kl. 19:13.
Citera
2010-01-08, 20:10
Medlem
Maldorors avatar
Har själv svårt för industrial, noise däremot gillar jag skarpt. Jag fann hans psykopatologiska retorik synnerligen komisk; och jag blev liksom lycklig på ett förgiftat plan. Jag ska ta del av upplösningen nu.

Heym's "Obduktionen" är en fantastisk text, om det är den du syftar på? "Den vansinnige" är en av de mest underbara noveller jag läst; man får sådan fin inblick i en djupt störd människas resonerande och handlande. Jag mår grymt bra på den novellen, har nog läst den ett tiotal gånger.

Och du antyder att Benn skriver ännu bättre! Patologisk poesi... det borgar verkligen för stora njutningar.

Den där novellen var verkligen grotesk. Jag vet inte om jag gillar den fullt ut - men den var verkligen grotesk, och förtjänar uppmärksamhet endast av det skälet.

"Maldorors sånger" är givetvis min främsta passion här i livet, och har varit så sedan mitten av tonåren.
Citera
2010-01-09, 12:50
Medlem
dannywtfs avatar
Läste den där texten som var online som postades nyss. Måste säga att jag inte riktigt såg nöjet i det. Visst är det lite intressant att läsa texter som töjer lite på gränserna, men det var liksom inte någon känsla av obehag direkt. Tycker snarare att det var lite kliché på sina ställen.

Kanske beror på att jag är lite avtrubbad av alla skräckfilmer jag sett.. Trodde att jag skulle uppskatta texten mer än jag gjorde, men ni får nog ha de där böckerna för er själva. Enjoy i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in