Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-06, 23:36
  #1
Medlem
någon som vet om brus i tvn minskar med en bra hdmi kabel....har en dålig och billig tror jag nu...fick den med dvdn
Citera
2007-08-07, 01:06
  #2
Medlem
unikums avatar
Den ska helst vara så kort som möjligt. Dvs ingen 10meters.
Citera
2007-08-07, 11:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Den ska helst vara så kort som möjligt. Dvs ingen 10meters.
okej men den här är bara 1.5 meter ca
Citera
2007-08-07, 14:40
  #4
Avstängd
pettson3816s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
någon som vet om brus i tvn minskar med en bra hdmi kabel....har en dålig och billig tror jag nu...fick den med dvdn
Spelar ingen roll om du har en "dålig" HDMI-kabel. Kanske om du drar en som är över 20m. Men annars är en billig precis lika bra som en tjugotusenkronors eftersom allt förs över digitalt så blir det så bra det kan bli, även på en billig kabel.
Citera
2007-08-07, 15:49
  #5
Medlem
Sane?s avatar
En kass HDMI-kabel genererar inte "brus", det beror snarare på bildkällan.
Citera
2007-08-07, 19:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
En kass HDMI-kabel genererar inte "brus", det beror snarare på bildkällan.
Så då måste jag alltså ha en bättre dvd-spelare för att få bort bruset
Citera
2007-08-07, 20:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Så då måste jag alltså ha en bättre dvd-spelare för att få bort bruset

Beror ju på källan med. Du skalar upp till 720p eller liknande när du kollar på film? Då kan det ju uppstå vissa problem med bilden. Eller om filmen är lite äldre, eller som i band of brothers där det är meningen att det ska vara lite brus. Fast om det är extremt mycket så beror det nog på spelaren.
Citera
2007-08-07, 22:05
  #8
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Så då måste jag alltså ha en bättre dvd-spelare för att få bort bruset

Det bästa du kan göra är att köpa en HD DVD- eller Blu-ray-spelare. Då slipper du brus och dålig upplösning.
Citera
2008-04-02, 21:32
  #9
Medlem
Regiss avatar
HDMI kabel

Hej! Köpte en HD-box från comhem idag. Köpte Även med en HDMI kabel för 499:-. Men sen märkte jag att det följde med en HDMI kabel med boxen.

Så nu undrar jag om jag lika gärna kan andvända kabeln som följde med och lämna tebax den andra? Eller är det bara skit som följer med?

Kanske lika bra att ta den jag köpte, bilden kanske blir mycket bättre då?
Citera
2008-04-02, 21:41
  #10
Medlem
XitEs avatar
På HDMI, speciellt ifall det är en kortare (<5m) kabel, så spelar det inte så stor roll eftersom det är digitalt. Lämna tillbaka den dyra kabeln och använd den du fick med, du lär garanterat inte se någon skillnad.
Citera
2008-04-02, 21:42
  #11
Medlem
Hur långt avstånd är det som gäller? 1, 2 m? 5? 10 osv..

För om det bara är ca 1, 2 m så kvittar det oftast oavsett märke och kvalité, eftersom längden är så pass kort och det gör inte någon särskilt stor märkbar skillnad. Det är vid längre längder det spelar någon roll och kvalitén kan bli lidande - och det rätt så rejält när du kommer upp till 15, 20 m, vilket i princip oftast inte ens funka.

Men som sagt; hur lång är kabeln du fick med? Märke? Även den du köpte med..


Citera
2008-04-02, 22:10
  #12
Medlem
Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Drama.
Hur långt avstånd är det som gäller? 1, 2 m? 5? 10 osv..

För om det bara är ca 1, 2 m så kvittar det oftast oavsett märke och kvalité, eftersom längden är så pass kort och det gör inte någon särskilt stor märkbar skillnad. Det är vid längre längder det spelar någon roll och kvalitén kan bli lidande - och det rätt så rejält när du kommer upp till 15, 20 m, vilket i princip oftast inte ens funka.

Men som sagt; hur lång är kabeln du fick med? Märke? Även den du köpte med..



Kabeln jag fick med är typ 1-1,5 meter. Vet inte märke, stod inget.

Kabeln Jag köpte är 1m. Står "PURE AV by belkin" Står även "supports 1080p HDMI 1.3"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback