Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag måste bara inflika att ofta när jag läser tidningsartiklar från den första delen av 1900-talet så slås jag av att namn alltid skrivs ut på alla inblandade personer i en händelse då namnen är kända för polisen, oavsett om det rör sig om en olycka eller brott.
Både namn på gärningsman och offer presenteras. Det är intressant att jämföra det med dagens läge där det är direkt förbudet enligt pressetiken att presentera namn på det viset.
Ja det har du helt rätt i Mansig.
Vill säga att detta gäller inte enbart från första halvan av 1900-talet, utan även hela 1950-talet och fram till 1960-talets första hälft.
Ibland skrevs inte endast GM namn ut, utan också födelsedata, bostadsadress samt naturligtvis ett foto.
Ett fall som skiljer sig något från den då gängse regeln är mordet på Birgitta Sivander i Perstorp 1948. Där satte GP naturligtvis ut åldern på den misstänkte ynglingen samt ett foto på honom. Dock inte hans namn.
Likaså satte massmedia ut ålder, namn samt foto på interner som rymde. Hamnade ofta på första sidan. Dessutom gick TT ut med klara och tydliga signalement på personer som av en eller annan anledning var efterlysta.