Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Wow! Häftig video. Mycket fascinerande att de åt upp den slagna schimpansen, det kände jag inte till, någon som vet om detta är normalt beteende hos schimpanser?
Jag har för mig att Jane Goodall har noterat det nån gång i sina observationer från Gombe, men jag kan inte citera kapitel och vers, så ta det inte för säkert.
Citat:
Kannibalism är såvitt jag vet nästintill icke-förekommande hos däggdjur.
Det beror på vad man menar. Rent resursbetingat ätande av döda artfränder förekommer hos många däggdjur, t ex grisar och möss, där det är snarast regel att honan äter upp sina ungar om hon är i en resursmässigt kinkig situation, men där man gärna äter upp ockspå vuxna döda artfränder - dock vanligen självdöda. Också människor kan ju ägna sig åt sådan resursbetingad kannibalism - senaste gången det dokumenterades ordentlig var under svälten i Ukraina 1920.
Citat:
Spontant så misstänker jag att det kan vara fråga om att det är en dominant handling från den vinnande flocken, schimpanser är som bekant kapabla till ganska häftiga tankebanor.
Så kan det vara, men chimpanser käkar upp lite av varje, så jag tror inte att det är alldeles självklart. De begraver trots allt inte sina döda, så kannibalism är i vart fall inte en lika kraftig dominanshandling som det är hos människor.