Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
De tidiga simpsons säsongerna är mina favoriter så döm mig inte utifrån en post :P
Vi kan väl säga högstadiet då. Gymnasiet tycker jag borde vara ämnat för viktigare ämnen än evolution som ju är taget förgivet i vårat samhälle. Vill man forska om evolution och ifrågesätta ideologin får man väl göra det på högskolenivå. Men sådant här basics of the basics tycker ska senast läras ut på högstadiet.
Det här är inte så basic, andelen personer som inte känner till det här i Sverige är garanterat i majoritet, dessvärre.
Vidare så är evolution tillsammans med övriga naturvetenskapliga ämnen det mest komplexa man kan syssla med och även om det idag tas för givet i Sverige i de allra flesta sammanhang så är det ofta en mycket, mycket förenklad syn på evolution som i de flesta fall tillochmed är felaktig som allmänheten har. Vidare så är evolution absolut inte en ideologi, lika lite som att gravitation är en ideologi. Möjligen kan jag sträcka mig till att naturvetenskap skulle, om man tänjer på gränserna, kunna kallas för en ideologi.
Till skillnad från mjuka vetenskaper så arbetar man inte med att ifrågasätta naturlagar inom naturvetenskapen, utan om observation i första hand och därefter applicering och experiment med det vi kan förändra och påverka för att sedan se vad det får för resultat.