Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-05, 16:13
Medlem
Läs gärna igenom den och säg vad ni tycker angående frågorna:

1. When it comes to crickets, what does fitness mean?

2. Is calling good or bad for a cricket's fitness?

3. Give some examples of selection at work in this cricket story.

4. How does selection favor calling? How does selection favor not calling?

http://evolution.berkeley.edu/evolib...neakermales_01
Citera
2010-01-05, 16:21
Medlem
Insignificunts avatar
Rolig! Har du gjort den? Och bra frågor, känns som ganska perfekt för en niondeklass eller kanske tillochmed gymnasiet.
Citera
2010-01-05, 16:46
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Rolig! Har du gjort den? Och bra frågor, känns som ganska perfekt för en niondeklass eller kanske tillochmed gymnasiet.

Sannolikt tredjeklass.
Citera
2010-01-05, 16:49
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Sannolikt tredjeklass.

Nej, det tror jag verkligen inte. Att förenkla svåra saker så länge det är korrekt är absolut ingenting som ska ses ner på, tvärtom! Och vice versa - att försvåra saker som är enkla genom att använda svåra ord ska ses ner på och med kraft markeras emot. Tror absolut inte att man går igenom evolution i tredje klass, men kanske skulle det fungera. Jag är dock något tveksam.
Citera
2010-01-05, 23:14
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Nej, det tror jag verkligen inte. Att förenkla svåra saker så länge det är korrekt är absolut ingenting som ska ses ner på, tvärtom! Och vice versa - att försvåra saker som är enkla genom att använda svåra ord ska ses ner på och med kraft markeras emot. Tror absolut inte att man går igenom evolution i tredje klass, men kanske skulle det fungera. Jag är dock något tveksam.

Det hade varit tämligen nice att få en inblick om det i trean. Samt att man lär sig ekvationer i trean också, titta bara på Kina...
Senast redigerad av shizophrenic 2010-01-05 kl. 23:21.
Citera
2010-01-06, 00:16
Medlem
ShineCitys avatar
Survival of the fitness? Är det en aerobics-tävling?
Citera
2010-01-06, 07:28
Medlem
TheSpacePopes avatar
Survival of the fittest.
Citera
2010-01-06, 13:02
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Ja det här passar ju bra för låg/mellanstadiet. Enkelt och roligt förklarat.
Citera
2010-01-06, 14:34
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja det här passar ju bra för låg/mellanstadiet. Enkelt och roligt förklarat.

Varför skriva låg/mellanstadiet när det passar precis lika bra för gymnasieungdomar? Du är nog en sådan som inte ser på Simpsons för att det är "ju tecknat!".

Get real.
Citera
2010-01-06, 14:54
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
De tidiga simpsons säsongerna är mina favoriter så döm mig inte utifrån en post :P

Vi kan väl säga högstadiet då. Gymnasiet tycker jag borde vara ämnat för viktigare ämnen än evolution som ju är taget förgivet i vårat samhälle. Vill man forska om evolution och ifrågesätta ideologin får man väl göra det på högskolenivå. Men sådant här basics of the basics tycker ska senast läras ut på högstadiet.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2010-01-06 kl. 15:01.
Citera
2010-01-06, 17:37
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
De tidiga simpsons säsongerna är mina favoriter så döm mig inte utifrån en post :P

Vi kan väl säga högstadiet då. Gymnasiet tycker jag borde vara ämnat för viktigare ämnen än evolution som ju är taget förgivet i vårat samhälle. Vill man forska om evolution och ifrågesätta ideologin får man väl göra det på högskolenivå. Men sådant här basics of the basics tycker ska senast läras ut på högstadiet.

Det här är inte så basic, andelen personer som inte känner till det här i Sverige är garanterat i majoritet, dessvärre.

Vidare så är evolution tillsammans med övriga naturvetenskapliga ämnen det mest komplexa man kan syssla med och även om det idag tas för givet i Sverige i de allra flesta sammanhang så är det ofta en mycket, mycket förenklad syn på evolution som i de flesta fall tillochmed är felaktig som allmänheten har. Vidare så är evolution absolut inte en ideologi, lika lite som att gravitation är en ideologi. Möjligen kan jag sträcka mig till att naturvetenskap skulle, om man tänjer på gränserna, kunna kallas för en ideologi.

Till skillnad från mjuka vetenskaper så arbetar man inte med att ifrågasätta naturlagar inom naturvetenskapen, utan om observation i första hand och därefter applicering och experiment med det vi kan förändra och påverka för att sedan se vad det får för resultat.
Citera
2010-01-09, 18:02
Medlem
Fast nu var det inte riktigt det här somvar disskutionen. Disskutionen var vad ni anser kring det här frågorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in