Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-02, 12:45
Medlem
MisterGGs avatar
"" Vi som letar efter något på näter älskar Google, för nästan alltid hittar vi det vi är på jakt efter. Det är världens populäraste sökvertyg och är fem år gammalt. Men var uppmärksam på att när du söker på Google, registreras samtidigt det du söker efter.

På det här sättet har Google faktiskt en profil på var och en av oss. Till exempel vad för slags sjukdomar i är intresserade av att veta något om, politisk tillhörighet, intressen och hobbyn. Daniel Brant som skapade Google-watch.rog säger: "It is a window into your state of mind" Informationen sparas i 35 år, men förnuvarande har de inga planer på att sälga eller ge bort informationen.

Så länge informationen ligger lagrad, finns det ingen orsak till rädsla. Men man har upptäckt att USAs regering under parollen "America's Patriot Act", anmodar att Google ska frigöra sin enorma databas som en del av deras kamp mot terrorismen. Då kan man riskera att nekas inresetillstånd i USA eller värre, ifall man har deltagit i en "nej till krig i Irak" diskussion via Google eller har skrivit under på ett upprom mot krig utan att läsa all texten. Detta gör plötsligt dystra framtidsutsikter av "Storebror ser dig".

Men vi får hoppas att världen inte utvecklar sig på dett sätt, eller att det förblir riskfritt att använda sig av detta sökverktyg, nämligen Google. ""

Texten hämtad ifrån Http://www.politiken.biz
Citera
2004-07-04, 00:47
Medlem
Technicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
"" Vi som letar efter något på näter älskar Google, för nästan alltid hittar vi det vi är på jakt efter. Det är världens populäraste sökvertyg och är fem år gammalt. Men var uppmärksam på att när du söker på Google, registreras samtidigt det du söker efter.

På det här sättet har Google faktiskt en profil på var och en av oss. Till exempel vad för slags sjukdomar i är intresserade av att veta något om, politisk tillhörighet, intressen och hobbyn. Daniel Brant som skapade Google-watch.rog säger: "It is a window into your state of mind" Informationen sparas i 35 år, men förnuvarande har de inga planer på att sälga eller ge bort informationen.

Så länge informationen ligger lagrad, finns det ingen orsak till rädsla. Men man har upptäckt att USAs regering under parollen "America's Patriot Act", anmodar att Google ska frigöra sin enorma databas som en del av deras kamp mot terrorismen. Då kan man riskera att nekas inresetillstånd i USA eller värre, ifall man har deltagit i en "nej till krig i Irak" diskussion via Google eller har skrivit under på ett upprom mot krig utan att läsa all texten. Detta gör plötsligt dystra framtidsutsikter av "Storebror ser dig".

Men vi får hoppas att världen inte utvecklar sig på dett sätt, eller att det förblir riskfritt att använda sig av detta sökverktyg, nämligen Google. ""

Texten hämtad ifrån Http://www.politiken.biz

Men vadfan!

Jag som satt precis med google uppe... Undrar om de gör detsamma med altavista?
Citera
2004-07-04, 03:32
Medlem
Notering i rättvisans namn:

Det är den amerikanska facist-lagstiftningen det är fel på, inte google eller bibiliotekets lånekorts-tjänst.
Citera
2004-07-04, 09:48
Medlem
Locco Roccos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow

Det är den amerikanska facist-lagstiftningen det är fel på, inte google eller bibiliotekets lånekorts-tjänst.

word!
Citera
2004-07-14, 14:11
Medlem
mel.x.andersens avatar
Det var det värsta

Det hade jag ingen aning om. Och hamnar på Googles gör man ju vare sig man vill eller ej om man är med på vissa debattforum eller har ett officiellt yrke. Att USA kan använda det är ju inte speciellt roligt att tänka sig.

Mel.X.Andersen
Citera
2004-07-14, 15:13
Bannlyst
Med tanke på de sökningar jag och mina vänner gör från den här datorn borde snart de snälla farbröderna i vita rockar komma och hämta mig!
Citera
2004-07-14, 17:46
Medlem
MissTaraCaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mel.x.andersen
Det hade jag ingen aning om. Och hamnar på Googles gör man ju vare sig man vill eller ej om man är med på vissa debattforum eller har ett officiellt yrke. Att USA kan använda det är ju inte speciellt roligt att tänka sig.

Mel.X.Andersen

Hej Mel. jätte trevligt att se dig här. Hoppar av glädje. Trevlig resa önskar jag dig.

Det där om Google har jag vetat. Jag bryr mig inte om det. Så farligt kan det inte vara, eller hur?

Kram
serena/Tara, som blev glad att träffa dig här
Citera
2004-07-14, 19:44
Bannlyst
Seriöst, är det inte rätt svårt att koppla sökningar till en enskild person? Jag menar... mitt ip ändras, ibland byter jag webläsare och operativ, då försvinner cookies, min dator används av flera personer än en..
Citera
2004-07-27, 21:53
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Seriöst, är det inte rätt svårt att koppla sökningar till en enskild person? Jag menar... mitt ip ändras, ibland byter jag webläsare och operativ, då försvinner cookies, min dator används av flera personer än en..

Eftersom ISP:erna måste föra trafikloggar så är det ju inte så svårt att koppla ett ip till en person vid en viss tidpunkt, förutsatt att man inte sitter vid en dator som används av många förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow

Eftersom det inte förrän nu hade blivit aktuellt att USA:s federala myndigheter ska få tillgång till infon verkar det ju som att det skett på initiativ av Google.
Citera
2004-07-28, 22:53
Medlem
Fenrers avatar
Jag tror knappast "storebror" skulle lägga någon större vikt i Googles databaser vad det gäller att hitta terorister. Skulle de göra det så skulle väl snart 2 miljarder människor vara stämplade som fiender till mänskligheten.

Vidare så tror jag inte "storebror" skulle ha någon större användning av alla IP-adresser de får fram, när de skall matcha dem emot svenska ISP så skulle de inte få ett ruttet lingon tillbaka.

Vad som är mer intressant är väl hur google har tänkt sig att använda databasen, är det bara för att slänga upp lite reklam på söksidan så tycker jag detta är väldigt harmlöst.
Citera
2004-07-30, 07:19
Medlem
mel.x.andersens avatar
Överraskning ...

Bättre sent än aldrig - såg ditt svar i dag. Det var en trevlig överraskning att få ett svar. Trevlig resa har jag haft, vilket du också vet nu. Ja, nu är jag här. Har funderat länge på att börja skriva på FB. Ingenting kan vara så farligt, men likväl irriterande dock. Google hamnade jag själv på utan att jag visste om det. Fick en chock över att ALLT stod utan att jag blivit tillfrågad eller ens informerad. Men man vänjer sig och NU vill jag att en del också skall komma in. Har man hemsidor så! Men, inte allt vad man gör. Inte heller varje ord jag säger på debatter, vilket sker nu.

mel.x

Citat:
Ursprungligen postat av MissTaraCara
Hej Mel. jätte trevligt att se dig här. Hoppar av glädje. Trevlig resa önskar jag dig.

Det där om Google har jag vetat. Jag bryr mig inte om det. Så farligt kan det inte vara, eller hur?

Kram
serena/Tara, som blev glad att träffa dig här
Citera
2005-11-24, 10:28
Bannlyst
Google orwelliserar massorna

Jag vill berätta om något jag läste i nyhetsgruppen 24hoursupport.helpdesk (fritt översatt från Engelska):

------
Jag vill klaga på Google för att de "Orwelliserar" massorna (hela världen)
med deras Google Grupper. DejaNews började arkivera Usenet 1995 och många
människor började höja rösten redan då angående detta intrång på deras
integritet. Google köpte upp DejaNews 2001 och behöll sin ställning som den
största arkiveraren av usenet.

Fram till 1995 arkiverades usenet av universitet och endast begränsad
tillgång till arkiven gavs till allmänheten. Ett usenet-forum är som en
"nätgata" som folk hänger på och pratar med varandra på. Eftersom Google
arkiverar usenet globalt och ger alla tillgång till arkivet, kan man säga
att detta är samma sak som Orwell förutsåg i '1984', nämligen att kameror
övervakar människorna och spelar in varje steg de tar och varje ord de
säger.

Fullständig integritet kan inte säkerställas med de funktioner Google
tillhandahåller, och företaget tvingar på medborgarna ett slags medlemskap,
ett medlemskap ingen bett om, som innebör att deras inlägg arkiveras för all
framtid.

"Google Grupper" är olagligt med tanke på den personliga integriteten.
Google håller även på med andra olagligheter, till exempel så håller de just
nu på och scannar av miljontals böcker utan tillstånd.

De vill bygga upp en liknande grej som de har med usenet idag, fast med
böcker istället, och därmed tvinga på miljontals författare ett ofrivilligt
medlemskap i "klubben".

Google pressar gränserna och bryter mot de mänskliga rättigheterna
------

Vad tycker ni? Jag tycker att det är fullständigt nonsens. Jag gillar Google
och tycker det är kul att kunna läsa inlägg jag gjorde 1996.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in