Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Det är så mycket dumt i denna text att jag vet inte var jag ska börja. Av alla dina stavfel, särskrivningar och meningsuppbyggnader är du antingen väldigt ung (en bra bit under gymnasienivå) lr besitter en intellektuell poröshet.
Varför skulle alla dessa tusen vittnesmål automatiskt betyda att "bigfoot måste finnas", när det finns varken teknisk bevisning lr ens en godtycklig bild/video?! Det fungerar inte så att många dåliga indikationer kan summeras till en bevisning. Det spelar mao ingen som helst roll hur många som "sett" bigfoot, om man inte kommer med nåt konkret bevis.
Sen att alla slutat tro på tomten och enhörningar faller sig helt naturligt. Bigfoot har "funnits" i ett par hundra år, medans troll och andra väsen funnits över 1000 år. Tro mig, bigfoot kommer likaså i vanlig ordning, också att försvinna i vanlig folktro.
Men det ditt egentliga misstag är hela ditt sätt att resonera kring detta. Om du hadde en smula kunskap om vetenskap, evolutionsbiologi, historik lr vanlig biologi så skulle du aldrig resonera dyligt.
Tänk om tänk rätt.
Inlägget var snabbt skrivet, och är långt ifrån ett av mina bästa. Det ser långt ifrån bra ut, men det var heller inte mitt syfte. Gymnasiet har jag gått ut med bra betyg, framförallt eftersom jag knappt la ner någon tid alls på skolan. Drygt 18 i meritvärde (utan meritpoäng), med MVG i svenska B och C, på en kommunal skola, kan knappast ses som
intellektuellt poröst. I olika iq-test över nätet har jag alltid legat bland de 10% mest begåvade. Då har jag mest snabbgjort testerna. Så att leka Allan över min intellektuella nivå, bara för att jag
tror något som inte är politiskt korrekt, är så stort. Verkligen. Att ditt inlägg består av en usel svenska gör det hela ännu mer parodiskt.
Det är ignorant att inte lita på dessa vittnesmål. Under inga andra omständigheter skulle seriösa människor, många utan intellektuell "poröshet", bli så ovärdigt bemötta. Det stora antalet observationer, av så många olika människor med helt olika bakgrunder, gör Bigfoot unikt. Vanligt, icketroende folk, ser inte tomtar och troll nuförtiden, men Bigfoot observeras närmast dagligen. Det härleder du till att det på något sätt är "inne", att det är nytt, att det är något som kommer dö ut... Och snälla höj dig, att använda argument som
tro mig är besynnerligt lågintellektuellt.
Jag ser det snarare som att bevis är en fråga om
när det hittas, än om. Indicierna är nog med mängden vittnesmål, med mängden fotavtryck, och med den otvivelaktiga möjligheten att ett stort landdjur faktiskt kan ha en anonym tillvaro i Amerikas enorma skogar.
Du borde läsa en filosofikurs istället för att sitta här och raljera. Visst fan behövs bevis för att till hundra procent fastställa artens existens, men att totalt bortförklara möjligheten till existens bara för utebliven bevisning är att ta vetenskapens nackdelar till sin fördel. Det är både omoraliskt och otroligt irrationellt. Vad är den mest troliga förklaringen till att folk de facto hävdar att de sett Bigfoot? Är det att de skämtar (för att åstadkomma exakt vad?), eller är det att de ser i syne, eller att de ser en björn på två ben, eller att de faktiskt ser det de ger samstämmiga uppgifter om? Jag vet vad jag tror, och det beror i allra högsta grad på vittnesmålens komplexitet, omfattning, och dess berättares mångfacetterade bakgrund.
Den reella anledningen till att många har svårt att ens tänka sig tanken att Bigfoot med stor möjlighet kan existera, är just på grund av artens likhet med våran egen. Hade det varit en broiler-björn som folk observerat i samma omfattning, så hade arten med enkelhet fastställts av forskare och biologer. Om inte annat hade forskningspengar gått till att ta fram DNA, en kropp, eller vad som helst som kan klassas som
teknisk bevisning.
Och jag förutsätter att jag slipper påhittade ord i ditt svar, och att du klarar av att tydligt satsavgränsa din text, utan vare sig stav- eller slarvfel. Lycka till!