Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-18, 12:46
  #1
Medlem
frankensteins avatar
Kan någon hjälpa mig med att ta reda på vad trikloretylen är för något? Vet att detta kanske inte är rätt forum, men nära skjuter ingen hare, eller,,, hehe..
Citera
2004-02-18, 12:51
  #2
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Ett cancerframkallande rengöringsmedel. Förbjudet i Sverige innan vi gick med i EU av hälsoskäl, tillåtet efter EU-regler på grund av marknadssmässiga och ekonomiska skäl. Dom svenska reglerna "hindrar" ju den fria marknaden, oavsett om det marknaden har att erbjuda är cancerframkallande eller inte.
Citera
2004-02-18, 14:25
  #3
Medlem
kurrecs avatar
Nog fick man väl använda trikloretylen innan EU? Det används inom industrin främst, och då ofta vid rengörning i samband med svetsning om jag inte missminner mig helt.
Citera
2004-02-18, 14:39
  #4
Medlem
frankensteins avatar
Det jag vet är att den användes inom kemtvätt, vad jag vill veta är hur pass farligt det är.
Citera
2004-02-18, 14:51
  #5
Medlem
kurrecs avatar
Känner inte till något om kemtvätt, men det låter ju troligt att det används där också, i utspädd form troligtvis, såvitt jag vet är det en stark kemikalie och dylika brukar ju vara helt klart hälsovådliga.
Om du är intresserad på allvar kan du ju ringa giftinformationen och fråga, de står i början av telefonkatalogen.
Citera
2004-02-18, 15:14
  #6
Medlem
BloodyMarys avatar
Tri är ett väldigt starkt lösningsmedel som användes mest inom industrin men även, som någon skrev, till kemtvätt. Det förbjöds för ett par år sedan pga. sina hälsoskadliga effekter; hjärnan löstes mer eller mindre upp och det var farligare än de traditionella lösningsmedlena. Mig veterligen är det dock tillåtet inom EU och här i Sverige kan man söka dispans om att få använda det om det finns "synnerliga skäl" (läkemedelsindustrin och dyl.).

http://www.kemi.se/kemi/kategorier/D...d=602-027-00-9
Citera
2004-02-19, 17:25
  #7
Medlem
Ralf2s avatar
Fanns även i lim förut, som många sniffade. Man fick rätt stora skador av det. Finns nog rätt mycket info om det om man söker lite på google. Var väl till stor del därför dom förbjöd det antar jag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback