Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-19, 19:39
Medlem
Om vi bortser från ordet och kategoriseringen "Ras" och endast ser människorna på planeten som till stor del lika men med olika genetisk variation. Eftersom vad som definierar ras eller art är ju vad jag kommer ihåg bland annat möjligheten att få "Fertil avkomma".
Borde man inte därför kunna ta fram statistik (Tror inte den finns men men) över hur många, säg vita som inte kan få barn med någon kinesisk, afrikansk eller vad som helst. Personerna ska vara fertila ofc .
Ta den statistiken och så borde man ju kunna se vilka folkslag som skiljer sig mest från varandra?

Lite spekulationer från min sida bara, rätta gärna
Citera
2010-01-19, 20:22
Medlem
sparassiss avatar
Kom igen nu. Varenda nu levande människa, oavsett ras, kan få fertil avkomma med vilken annan människa som helst. Ras är inte samma sak som art. Eller har jag missförstått dig?
Citera
2010-01-19, 20:24
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Eller har jag missförstått dig?

Nej, det finns inget att missförstå.

Otrolig tråd.

Coolmon: hur gammal är du?
Citera
2010-01-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Nej, det finns inget att missförstå.

Otrolig tråd.

Coolmon: hur gammal är du?

19 om det nu spelar så stor roll för dig.
Och jag skrev att det bara var lite spekulationer. Tyckte det lät fullt logiskt att ju mindre biologiskt lika djur är desto mindre chans att få fertil avkomma.
Citera
2010-01-19, 20:41
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolmon
...ju mindre biologiskt lika djur är desto mindre chans att få fertil avkomma.
Detta är helt rätt.

Det som är så otroligt är att du verkar tro att det finns människoraser som är så avlägset släkt att de inte kan få fertil avkomma med varandra. Hur fan är det möjligt att tro nåt sånt år 2010?
Citera
2010-01-19, 21:02
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Detta är helt rätt.

Det som är så otroligt är att du verkar tro att det finns människoraser som är så avlägset släkt att de inte kan få fertil avkomma med varandra. Hur fan är det möjligt att tro nåt sånt år 2010?

Jag tolkar det som att TS efterfrågar information om huruvida olika etniciteter är olika fertila med varandra? Det finns ju vissa hundraser som inte funkar särskilt bra med andra t.ex (jag ger mig inte in i diskussionen om människorasers vara eller icke vara).

Citat:
In a species of fruit fly called Drosophila, there is a particular kind of "junk DNA" that tends to vary from strain to strain. Sometimes, when you try to breed a pair of fruit flies from two different strains, and these strains have mismatched patterns of this junk DNA, you get deformed offspring or no offspring at all. This is despite the fact that the flies belong to the same species.
Citera
2010-01-19, 21:20
Medlem
seriouss avatar
Man får ju inte heller glömma att innan fertil avkomma ska ju djuren para sig. En knähund på knappa kilot kan inte rent praktiskt para sig med en leonberger på femtio.
Citera
2010-01-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Jag tolkar det som att TS efterfrågar information om huruvida olika etniciteter är olika fertila med varandra? Det finns ju vissa hundraser som inte funkar särskilt bra med andra t.ex (jag ger mig inte in i diskussionen om människorasers vara eller icke vara).

Du har förstått rätt

Frågan kanske var dåligt formulerad men att ett par med skilda etniciteter inte skulle ha en marginellt svårare chans att få barn verkar ologiskt. Skillnaden för människor kanske är så liten att det bara är säg, 2 individer i hela världen som är så olika att det inte går, om ens det. Det finns vad jag vet ingen forskning om just detta och antagligen ingen statistik heller så det blir svårt att dra vettiga slutsatser
Citera
2010-01-19, 22:07
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolmon
Du har förstått rätt

Frågan kanske var dåligt formulerad men att ett par med skilda etniciteter inte skulle ha en marginellt svårare chans att få barn verkar ologiskt. Skillnaden för människor kanske är så liten att det bara är säg, 2 individer i hela världen som är så olika att det inte går, om ens det. Det finns vad jag vet ingen forskning om just detta och antagligen ingen statistik heller så det blir svårt att dra vettiga slutsatser

Människan är en ung art och skillnaderna mellan olika populationer är relativt små om man jämför med äldre arter, det finns såvitt jag vet inga populationer som inte kan producera fertil avkomma och det kommer heller inte ske om vi inte av någon anledning skiljs åt under x antal år, x>10 000 år.

Däremot finns det en del problem, asiatiska kvinnor som får barn med ickeasiatiska fäder tvingas i väldigt mycket högre grad förlösa barnet med kejsarsnitt då barnet är större. Men den typen av skillnader, morfologiska, säger egentligen ingenting om hur olika generna mellan individerna är. Sådant kan regleras av tämligen få gener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in