• 1
  • 2
2004-02-19, 15:32
Medlem
~verrOmi~s avatar
Å Jag som trodde norrmän ver snälla..

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...435751,00.html
Citera
2004-02-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ~verrOmi~
Å Jag som trodde norrmän ver snälla..

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...435751,00.html

Avskjutningen av hundar behövs, även om det verkar inhumant.

Sen att de måste skjuta 10 skott för att döda en av hundarna vet jag inte beror på om jycken var en härdad jävel eller om norrmännen behöver jaktutbildning på VAR man lämpligast placerar skotten för att döda djuret snabbast/minimera lidandet.

Svenska utlandstjänstgörande soldater som "får" skjuta av vildhundar måste väl ha svensk jägarlicens? Vad gäller för norska soldater?

Sen att norrmännen filmar sina dåd är ju ytterst tveksamt ("jättehäftigt"), sen verkar det ju även lite misstänkt att de skjuter en hund som är både kopplad och har hundkoja, måste ju tillhöra någon då..
Citera
2004-02-19, 15:41
Medlem
LadyTieras avatar
Flyttar denna från övrigt
Citera
2004-02-19, 16:01
Medlem
~verrOmi~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Avskjutningen av hundar behövs, även om det verkar inhumant.

Sen att de måste skjuta 10 skott för att döda en av hundarna vet jag inte beror på om jycken var en härdad jävel eller om norrmännen behöver jaktutbildning på VAR man lämpligast placerar skotten för att döda djuret snabbast/minimera lidandet.

Svenska utlandstjänstgörande soldater som "får" skjuta av vildhundar måste väl ha svensk jägarlicens? Vad gäller för norska soldater?

Sen att norrmännen filmar sina dåd är ju ytterst tveksamt ("jättehäftigt"), sen verkar det ju även lite misstänkt att de skjuter en hund som är både kopplad och har hundkoja, måste ju tillhöra någon då..

Jo visst håller jag med dig om att avskjutning av hundar (vildhundar) behövs..
blev bara smått besvärad över att det krävs mer än en hel salva kulor för att oskadlig göra en liten mager hund stakare, men frågan är väll hur många utav hundarna som egentligen var "vilda".

& Vad det gäller licens & norrmän så gör väll norrmännen lite vad dom vill tydligen!?, Vad vet jag.

//verro
Citera
2004-02-19, 16:28
Medlem
kaizens avatar
wattford:

"Filmen visar ett makabert och sannolikt olagligt uppträdande av en norsk bataljon"

"Den här skjutningen av hundar är inte godkänd och skulle inte ha skett, säger den norske översten Steinar Hannestad"

"Norska soldater som skrattar och ler när de skjuter hundar i Kosovo
Till ackompanjemang av rockmusik"

"Stolta soldater skadskjuter en hund innan den får det dödande skottet"

osv osv..
det handlade knappast om något regelrättigt uppträdande från soldaternas sida.
Citera
2004-02-20, 00:36
Medlem
InkoPinkos avatar
Tja, har själv gjort utlandstjänst i Kosovo och vet att hundarna kan vara en riktig pest! De flesta är riktigt äckliga, och dessutom bär en del hundar på en leverparasit som kan smitta människor...

Att vildhundar skjuts är är ju bara bra, men att skjuta den kopplade hunden såg ju inte bra ut. Nu vet man ju inte bakgrunden iofs.

Det hela är ju uppblåst av kvällspressen, bara ordvalet "avrättar" är ju en skymf mot MÄNNISKORNA i landet i fråga som ju har upplevt både det ena och det andra!

Vad skulle det norska befälet ha sagt när mediedrevet väl gick, självklart var han tvungen att vara PK och fördöma handlandet.

Att sedan avliva den skadade hunden med några pistolskott mer än vad som var nödvändigt kanske inte var så smidigt, liksom att göra en häftig film av det hela ackompanjerad av rockmusik! Hursomhelst är det ju inget att uppröra sig över.

Ska även tillägga att de svenska soldater som får tillstånd att skjuta hundar och andra djur i utlandstjänst har jägarexamen.

I anknytning till detta kan jag berätta en sann historia från -99 som ni djurvänner kan gotta er åt!

När detta inträffade var vår camp tämligen provisorisk, och vi hade inte kunnat befästa den ordentligt. Vi hade då lagt ut ganska stora mängder concertina (rakbladsförsedd taggtråd) för att få ett provisoriskt skydd mot intrång. Hursomhelst kom det en dag en ko och trasslade in sig i concertinan riktigt illa. Den var tvungen att avlivas, och en (jägarutbildad) soldat sköt den med AK5:an

Naturligtvis kommer då ägaren farandes som en skållad råtta och vill ha en fet bunt med D-mark i ersättning för kossan, eftersom koskrället naturligtvis var Kosovos finaste exemplar och dessutom dräktig!

Nu bär det sig då inte bättre än att det råkar komma förbi en soldat som i det civila var slaktare, och han drar helst resolut fram kniven och sprättar upp kossan inför den något förvånade kosovoalbanen! Inte helt oväntat fanns det inte en tillstymmelse av någon kalv, och det blev "nema deutschmark" för den stackars ägaren!

Soldaten i fråga fick dessutom dras med smeknamnet "Slaktar'n" resten av missionen!
Citera
2004-02-20, 10:54
Medlem
kaizens avatar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215581
Citera
2004-02-20, 12:03
Bannlyst
Jag förstår inte problemet? Man kan ha moraliska betänkligheter vad gäller att filma jakten och lägga musik till den, men det är ju inte som att hundarna dödats för att göra film; hundarna skulle enligt order skjutas av, då de dels sprider smittsamma parasiter, dels bär på rabies. Inget konstigt där enligt mig, inte konstigare än att vi i Sverige skjuter skabbräv.

EDIT: Och en snyftartikel med bilder på de "stackars" hundarna gör inget för att ändra min åsikt. Då tycker jag mer synd om killen som fick en rikoschett i handen.
Citera
2004-02-20, 13:38
Medlem
kaizens avatar
läste du ens artiklarna?
vart stod det att det va på order dom skulle avliva djuren, tycker det framstår rätt tydligt att det va enbart för skoj skull och att dom verkade satsa på att djuren skulle lida istället för att få en snabb död.
Citera
2004-02-20, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaizen
läste du ens artiklarna?
vart stod det att det va på order dom skulle avliva djuren, tycker det framstår rätt tydligt att det va enbart för skoj skull och att dom verkade satsa på att djuren skulle lida istället för att få en snabb död.
Enligt SVT och TV4:s nyheter i morse så hade soldaterna fått order om att skjuta av hundarna, eftersom de spred sjukdomar.

EDIT:

Citat:
Oberst Hannestad påpeker at det var et problem med løshunder da de norske KFOR-styrkene var i Kosovo rundt årtusenskiftet.

- Flokker på 10-30 hunder var til stor plage og helsefare for lokalbefolkningen. Flere av hundene hadde rabies, og det var skremmende å møte dem i flokk. Vi autoriserte på et tidspunkt skyting av hunder, men jeg kan ikke innestå for dette vi ser på videoen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215399
Citera
2004-02-20, 13:56
Medlem
Ampersands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Enligt SVT och TV4:s nyheter i morse så hade soldaterna fått order om att skjuta av hundarna, eftersom de spred sjukdomar.

Jaha, så du klampar in här och skall vara förnuftets röst i något som hade kunnat utvecklas till en orgie i hat mot broderfolket.

Jag hade tänkt skriva något om att de väl inte hade tillgång till sälar att klubba, sedan dra in jakt på utrotningshotade valar, Runar Sögaard och pastorn i Knutby och osökt gå vidare till Quisling och Leif Eriksson och folkmordet på Nordamerikas indianer (nej, han gjorde inte det, men skulle säkert ha gjort det om han hade fått chansen). Men nu har jag tappat lusten, så det blir inget med det.
Citera
2004-02-20, 14:03
Medlem
kaizens avatar
Citat:
- Denne skytingen av hunder er uautorisert, og skulle ikke ha skjedd. Jeg reagerer spesielt på skytingen av hunden som står i bånd; den er sannsynligvis ingen villhund, fastslår sjefen for Situasjonssenteret i Forsvarsdepartementet, oberst Steinar Hannestad.

Citat:
- De ble utstyrt med hagle, og siden de hadde avlagt jegerprøven visste de hvilken avstand de skulle skyte fra for å få en human avlivning. Normalt skal det holde med ett haglskudd, sier Steinar Hannestad.

Etter avlivning ble kadavrene tatt med, og brent på et egnet sted. Noe slikt kommer ikke til syne på videoen fra Kosovo.

du kan försöka försvara det hur mycket du vill, men det är jävligt tydligt att det här inte handlade om annat än att ha roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in