Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-27, 21:21
Medlem
Infinitums avatar
När det kommer till sårläkning så är det många vitaminer och mineraler som är inblandade, bland annat zink. Om en person som verkligen har brist på många av dessa, exempelvis skär sig och det tar 1 vecka för såret att läka totalt- hur lång tid tar det för såret att läka hos en frisk person?

Hur skulle man idag kunna påskynda sårläkning?

Hur skulle man kunna gå tillväga i framtida för att påskynda sårläkning dramatiskt? Då pratar jag om att man skär sig med en kniv eller dylikt och efter kanske 1-5min så har såret läkt.
Citera
2010-01-27, 23:13
Medlem
motherfucks avatar
Det går naturligtvis inte. Såren läker med tiden.
Citera
2010-01-28, 14:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
När det kommer till sårläkning så är det många vitaminer och mineraler som är inblandade, bland annat zink. Om en person som verkligen har brist på många av dessa, exempelvis skär sig och det tar 1 vecka för såret att läka totalt- hur lång tid tar det för såret att läka hos en frisk person?

Hur skulle man idag kunna påskynda sårläkning?
Det beror på vilken typ av sår det är fråga om. En hel del sår orsakas eller försvåras av en "ond" inflammation. Då kan det ha sina poänger att dämpa inflammationen - åtminstone om man kan dämpa den onda inflammationen speciellt. Ett annat sätt är tillföra någon tillväxtfaktor som vi vet påskyndar sårläkning. Så snabb sårläkning som du verkar ha i tankarna är nog teoretiskt omöjlig, eftersom sårläkning kräver en del celldelning, och celldelning bara inte går i närheten av så fort. Och det är heller inte något prioriterat forskningsområde att försöka få okomplicerade sår att läka snabbare. Däremot läggs det ner en del krut på att få kroniska och/eller svårläkta sår att läka bättre: Ett svenskt utvecklingsföretag som sysslar med sådant är KI-spinofföretaget Pergamum.
Citera
2010-01-28, 23:26
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
det är väll bara och superlimma ihop det så är det "läkt" på 1-5min?
Citera
2010-01-29, 00:46
Medlem
Utan att veta något som helst om det: Skulle man kunna applicera stamceller på såret och genom hormoner eller andra styrmedel få dem att bilda nya hud och muskelceller för att läka snabbare?

Annars är hajar kända för att kunna läka både svåra sår och väldigt snabbt. Om man kan använda något man lärt sig från hajarnas biologi på människan vet jag dock inte.

Här står lite om det iaf:
http://www.elasmo-research.org/educa...cs/p_wound.htm

Edit: givetvis pratar jag inte om fem minuter här, utan snarare att påskynda läkningen. Det finns också forskning som tittar på varför t ex salamandrar kan återskapa hela kroppsdelar, medans däggdjur inte ens klarar ett litet finger.
Senast redigerad av Dr.Drex 2010-01-29 kl. 00:51.
Citera
2010-01-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
det är väll bara och superlimma ihop det så är det "läkt" på 1-5min?

Rambo: krutet från en patronhylsa -phssshhh, sen är det läkt...
Citera
2010-01-31, 00:32
Medlem
Det pågår en del forskning om foster, eftersom de inte får ärr eller mycket små ärr när man varit tvungen att operera dem i magen. Kanske läsa på lite där om du är intresserad av ämnet sårläkning?
Citera
2010-01-31, 08:26
Medlem
Dr Drex, i princip borde det gå att använda stamceller (+ tillväxtfaktorer) för att påskynda sårläkning. Det är väl inte riktigt redo för "prime time" men en googling ger flera pilotstudier/pågående projekt som t ex http://www.cellmedicine.com/mesenchy...nd-healing.asp.
Citera
2010-01-31, 09:04
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Rambo: krutet från en patronhylsa -phssshhh, sen är det läkt...

Erm "läkt" är det ju inte. Det Rambo gör är ju en improviserad variant av en kirurgisk bränning till för att stoppa blodförlust. Men du "läker" ju inte såret på det sättet, du byter snarare ut ett blödande sår mot en mer eller mindre allvarlig brännskada istället.

Visst brännskadan är "torrare" i den egenskap att det slutar blöda (eller att blödningen minskar). Däremot kan varbildning, celldöd och inflammationer fortfarande inträffa och kan i vissa fall utgöra en värre skada än det ursprungliga såret.

The wound might be sealed, but not healed. (haha det rimmar till och med )
Citera
2010-01-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Erm "läkt" är det ju inte. Det Rambo gör är ju en improviserad variant av en kirurgisk bränning till för att stoppa blodförlust. Men du "läker" ju inte såret på det sättet, du byter snarare ut ett blödande sår mot en mer eller mindre allvarlig brännskada istället.

Visst brännskadan är "torrare" i den egenskap att det slutar blöda (eller att blödningen minskar). Däremot kan varbildning, celldöd och inflammationer fortfarande inträffa och kan i vissa fall utgöra en värre skada än det ursprungliga såret.

The wound might be sealed, but not healed. (haha det rimmar till och med )

Jag var inte helt seriös...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in