2010-01-29, 13:32
Medlem
TengilJrs avatar
Undrar lite på vad det är som påverkar hur stora vågor det kan bli. Jag tänker inte på skillnaden i djupet vid kusterna utan mer på hur vinden, solen och värmen påverkar. Vilka förutsättningar ska det vara så att stora vågor kan bildas? Har också hört att vågorna blir större på vintern, hur kommer det sig?
Citera
2010-01-29, 14:50
Medlem
sifoner&lustgass avatar
Det kan ju i extremfall bero på jordbävningar på botten - Tsunami
Annars tror jag att det är vinden, om det har varit en stor storm mitt i havet kommer de rörelserna att sprida sig och vågorna som lämnar det området blir större. Att vågor "reser sig" närmare land beror ju på att det blir grundare.
Citera
2010-01-30, 16:38
Medlem
Albrierss avatar
Det är vinden som bildar vågorna. Sedan kan de bli större vi vissa speciella förhållanden. Om det till exempel finns ett par små öar på rad kan det bildas interferens, vågtopparna möts och vågorna blir betydligt större. Det finns också teorier om att såkallade monstervågor kan bildas när vågorna rör sig mot strömt vatten.
Citera
2010-01-30, 16:45
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albriers
Det är vinden som bildar vågorna. Sedan kan de bli större vi vissa speciella förhållanden. Om det till exempel finns ett par små öar på rad kan det bildas interferens, vågtopparna möts och vågorna blir betydligt större. Det finns också teorier om att såkallade monstervågor kan bildas när vågorna rör sig mot strömt vatten.

Klart det finns monstervågor, här snackar vi vågor som kan sluka en oljetanker, otroligt stora. Räknar man på det så är det bevisat att det finns, lägg även ögonskildringar om monstervågor.
Citera
2010-01-30, 16:48
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Klart det finns monstervågor, här snackar vi vågor som kan sluka en oljetanker, otroligt stora. Räknar man på det så är det bevisat att det finns, lägg även ögonskildringar om monstervågor.

Ja monstervågor har bevisats både med satelliter och uppmäta värden från till exempel oljeplattformar. Det jag diskuterade var teorin om hur de bildas. Tidigare försökte man räkna på det och kom fram till att det inte kunde bildas monstervågor. Men när man väl kunde verifiera observationerna fick man helt enkelt inse att man vågmodellerna var felaktiga.
Senast redigerad av Albriers 2010-01-30 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in