Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-29, 15:50
Medlem
För mig känns det uppenbart att detta måste gå. Naturligtvis kan man öka sin förmåga att se samband genom att gå igenom en jävla massa frågor och lära sig de olika system som uppgifterna bygger på?
Utöver det påstår folk att Omega3 etc. hjälper till att boosta IQn vilket jag är mer skeptisk till, möjligtvis som en bidragande faktor om man samtidigt pressar sin hjärna hårt.

Vad har ni för syn på saken? Finns det några undersökningar eller artiklar i ämnet?
Citera
2010-01-29, 15:55
Bannlyst
Intressant fråga. Jag skulle behöva höja min IQ tror jag...
Citera
2010-01-29, 15:57
Medlem
adagios avatar
Finns en del artiklar om ämnet på Erowid. Är faktiskt några som lyckats förbättra delar av man i nuläget kallar intelligens genom s. k "Brainfood". Tur nog finns det en hel del trådar som behandlar ämnet. Sök runt lite så hittar du.
Citera
2010-01-29, 17:27
Medlem
Insignificunts avatar
Vill du veta om man kan höja sin IQ specifikt genom att äta en viss sorts mat eller vill du veta om man kan bli smartare genom att äta en viss sorts mat? IQ-tester är med rätta en mycket kontroversiell markör för intelligens, ex.v kan en person som har autism få skyhöga resultat samtidigt som personen inte klarar av att handla själv. IQ-tester visar lite om någonting överhuvudtaget.

Av den forskning kring hjärnans kapacitet jag tagit del av är det mycket sannolikt att ett av de mer effektiva sätten att öka sin hjärnas kapacitet är via mycket motion, att äta omega 3 rik mat, fisk med andra ord, är förmodligen viktigast under tillväxtfasen av hjärnan, ev. skillnader efter den är mycket tveksam.
Citera
2010-01-29, 17:30
Medlem
Googlas avatar
Ätit omega-3 hur länge som helst ingen effekt alls på IQ skulle jag gissa, känner mig fortfarande lika trög Hjärndopning kanske kan vara något att höja sitt IQ?
Citera
2010-01-29, 17:37
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Ätit omega-3 hur länge som helst ingen effekt alls på IQ skulle jag gissa, känner mig fortfarande lika trög Hjärndopning kanske kan vara något att höja sitt IQ?

Lite som att säga att man inte fått bättre kondition trots att man läst flera böcker av Stieg Larsson. Svammel.
Citera
2010-01-29, 18:37
Medlem
TimGunns avatar
Ja, löpare har bättre minne och lever längre t ex.

Omega3 har väl bara en nämnvärd effekt vid utvecklingen av hjärnan. Samt den gravida kvinnans kost.

Men jag tror att den viktigaste fasen för en individs IQ är de första åren. Därefter har miljöfaktorer ingen speciellt anmärkningsvärd effekt på ens IQ. Som högst att man kan temporärt öka med 5-10
Citera
2010-01-29, 20:37
Medlem
absynthes avatar
Jag är rätt övertygad om att man kan öka sin IQ (till en viss gräns) genom att genomföra många IQ tester. Det exponerar helt enkelt hjärnan för olika sorters problem av den typ som förekommer på sådana prover.

Den som aldrig sett en talföljd eller är ovan vid problemlösning har mycket att hämta av att göra ett par IQ tester.
Citera
2010-01-29, 20:50
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Jag är rätt övertygad om att man kan öka sin IQ (till en viss gräns) genom att genomföra många IQ tester. Det exponerar helt enkelt hjärnan för olika sorters problem av den typ som förekommer på sådana prover.

Den som aldrig sett en talföljd eller är ovan vid problemlösning har mycket att hämta av att göra ett par IQ tester.
Jo, det är definitivt en svaghet i IQ-systemet, och förmodligen delvis anledningen till varför lågutbildade människor i utvecklingsländer inte gör så bra ifrån sig på IQ-test.
Citera
2010-01-29, 21:34
Medlem
Insignificunts avatar
Känns ungefär lika viktigt som att öka sin korsordskunskap.

Människors blinda tro på IQ-test upphör aldrig att förvåna, och provocera mig. Och nej, det är inte för att jag får dåligt på IQ-test, jag får högt på IQ-test.

Det om något borde vara en indikator på att det är trams.
Citera
2010-01-29, 23:12
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Vill du veta om man kan höja sin IQ specifikt genom att äta en viss sorts mat eller vill du veta om man kan bli smartare genom att äta en viss sorts mat? IQ-tester är med rätta en mycket kontroversiell markör för intelligens, ex.v kan en person som har autism få skyhöga resultat samtidigt som personen inte klarar av att handla själv. IQ-tester visar lite om någonting överhuvudtaget.

De visar ju på IQ, inte hur bra du är på att handla på ICA. IQ-testers relevans för en individs dagliga liv är olika beroende på hur man ser på saken, men det finns gott om i övrigt genomkorkade individer som klarar av att shoppa livsmedel. Huruvida dessa klarar av t.ex. avancerad matematik eller inte är en annan fråga.
Citera
2010-01-29, 23:34
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
De visar ju på IQ, inte hur bra du är på att handla på ICA. IQ-testers relevans för en individs dagliga liv är olika beroende på hur man ser på saken, men det finns gott om i övrigt genomkorkade individer som klarar av att shoppa livsmedel. Huruvida dessa klarar av t.ex. avancerad matematik eller inte är en annan fråga.

Jag är mycket tveksam till huruvida förmågan att klara avancerad matematik är en bra indikator på intelligens. Om man bestämmer att intelligens är förmågan att lösa avancerad matematik så ja. Men man kan lika gärna definera intelligens som att kunna spela gitarr bra eller kunna lägga pussel fort, det är precis lika abstrakt.

Om vi betänker vilket forum vi är på så är jag sugen på att tillskriva saker ett evolutionärt värde - och då framstår knappast förmågan att lösa avancerad matematik som den viktigaste variabeln.

Överlag är folk alldeles för imponerade av matematiker, det som borde imponera på människor är djup kunskap och förmågan till syntes, där kan vi snacka om en betydligt bättre indikator. Om en person kan få ihop avancerad matematik med avancerad biologi så är jag benägen att hålla med om att personen rimligen borde ses som intelligent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in