Citat:
Ursprungligen postat av ceph
De visar ju på IQ, inte hur bra du är på att handla på ICA. IQ-testers relevans för en individs dagliga liv är olika beroende på hur man ser på saken, men det finns gott om i övrigt genomkorkade individer som klarar av att shoppa livsmedel. Huruvida dessa klarar av t.ex. avancerad matematik eller inte är en annan fråga.
Jag är mycket tveksam till huruvida förmågan att klara avancerad matematik är en bra indikator på intelligens. Om man bestämmer att intelligens är förmågan att lösa avancerad matematik så ja. Men man kan lika gärna definera intelligens som att kunna spela gitarr bra eller kunna lägga pussel fort, det är precis lika abstrakt.
Om vi betänker vilket forum vi är på så är jag sugen på att tillskriva saker ett evolutionärt värde - och då framstår knappast förmågan att lösa avancerad matematik som den viktigaste variabeln.
Överlag är folk alldeles för imponerade av matematiker, det som borde imponera på människor är djup kunskap och förmågan till syntes, där kan vi snacka om en betydligt bättre indikator. Om en person kan få ihop avancerad matematik med avancerad biologi så är jag benägen att hålla med om att personen rimligen borde ses som intelligent.