Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-29, 16:30
Medlem
runkakukens avatar
Jag vet att det finns många trådar i forumet som mer eller mindre handlar om vaporizers och andra rökdon, men det känns verkligen som att vaporizers hade behövt en helt egen tråd.

Ett par anledningar till varför vaporizers behöver en egen tråd:

- Man slipper få i sig ~250 kemikalier, varav exempelvis en är koloxid. Detta eftersom man inte har något behov av dödsdrogen tobak.
- Risken att få många sjukdomar försvinner med andra ord också, exempelvis lungcancer. Det finns ingen som helst forskning som kan visa att vaporisering av gräs ger upphov till detta.
- Det fysiska slitaget på hals och lungor minskar avsevärt. Har man dessutom en lite bättre vaporizer försvinner slitaget i princip helt, då det enligt mätningar inte finns några spår av tjära i ångorna som dyrare och bättre varianter avger.
- Av en vaporizer får du i dig mellan 85-95 procent av allt THC som finns i Cannabiset till skillnad från exempelvis en pipa där du bara får i dig cirka 40-45 procent. Med andra ord räcker ett gram gräs längre om du har en vaporizer än om du röker det.
- Ruset blir kraftigare och du slipper bli snurrig i huvudet eller må dåligt eftersom det inte finns någon chans i världen att du får en jobbig nikotinkick. Man brukar beskriva ruset en vaporizer ger dig som "a pure THC buzz" och det ska dessutom vara mycket mer behagligt.

Vad gör en vaporizer egentligen?

Istället för att elda på Cannabiset för att röken tillsammans med alla ämnen ska friges hettar man upp det till de ideella temperaturerna så att ångorna frigörs istället UTAN att förbränna materialet. Ångorna innehåller självklart THC och man suger i sig dessa precis som när man drar i sig röken ur en jolle eller pipa.

Vad kostar en vaporizer?

Priserna varierar självklart på vaporizers precis som på allt annat. Vill man prova på vaporisering och komma så billigt undan som möjligt får man åtminstone ge mellan 500 och 1 000 riksdaler. Oftast är dessa inte av någon jättebra kvalitet tyvärr och värmeelementen kommer ibland i kontakt med andra material såsom plast och olika metaller. Detta är så klart inte bra eftersom materialen kan utsöndra skadliga kemikalier vid högre temperaturer.

Den mest kända vaporizern (och den som ska vara bäst i världen) är tillverkad av ett tyskt företag som heter Storz & Bickel och heter Volcano. Den finns i olika utföranden, men i runda slängar får man åtminstone 3 500 kr för en sån skönhet. Den dyraste varianten kostar ungefär 4 500 - 5 000 kr och har en digital visare av temperaturen och påstås vara mer exakt i värmeutsöndringen.

Dock finns det andra väldigt respektabla tillverkare som gör vaporizers i en lägre prisklass, exempelvis Vapor Brothers, ett företag från Kalifornien som tar cirka 1 700 - 2 000 kr för sina maskiner. (inklusive frakt) Dessa fungerar på det klassiska viset där man drar i sig ångorna genom en slang, precis som på en vattenpipa, istället för att en stor ballong fylls med ångorna som i Volcanon.

Diskutera vaporizers i denna tråden och dela med er av egna erfarenheter, både positiva och negativa!

Några källor: http://www.marijuanalibrary.org, Steven Hagers uttalanden (http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Hager), egna kunskaper och erfarenheter. Har jag skrivit fel någonstans får ni gärna påpeka det!
Citera
2010-01-29, 16:40
Medlem
MindTwisters avatar
Kan säga att en jävligt billig och bra vaporizer är Eagle Bill's Shake n' Vape, kostar runt 15 pund på everyonedoesit. Har en sån själv, fungerar utmärkt. Kanske inte lika bra som en volcano, men definitivt värt det om man inte har råd att lägga runt 4000 på ett rökdon.
Citera
2010-01-29, 16:42
Medlem
Har en hemmagjort sedan 15-års åldern, byggd på en rundkolv snodd från skolan
Men en torch-tändare så är den skrämmande effektiv.
Citera
2010-01-29, 17:09
Medlem
Bra trådstart!

Citat:
Ursprungligen postat av runkakuken
- Risken att få många sjukdomar försvinner med andra ord också, exempelvis lungcancer. Det finns ingen som helst forskning som kan visa att vaporisering av gräs ger upphov till detta.
Värt att notera att rökt cannabis inte heller har speciellt mycket forskning bakom sig som tyder på att man utvecklar cancer av det (däremot innehåller rök ifrån bl.a. cannabis cancerogena ämnen, som man med vaporisering slipper).

En annan sak värt att notera är att vaporizerns ångor inte bara innhåller THC, utan även alla de andra cannabinoiderna (något mer?). Ett enbart THC-rus (genom t.ex. Marinol) ger inte något behagligt rus.
Citera
2010-01-29, 17:26
Medlem
Kanske är det jag som gör fel men har aldrig upplevt något vidare roligt rus när jag andvänt min vapo (byggd av glödlampa).. Visst känner jag av det men ganska svagt rus.
Citera
2010-01-29, 17:35
Medlem
Bolliwollis avatar
Röka grönt i vap?
Har hört rykten om att det inte ska vara lika bra som brunt..
Citera
2010-01-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irn´
Kanske är det jag som gör fel men har aldrig upplevt något vidare roligt rus när jag andvänt min vapo (byggd av glödlampa).. Visst känner jag av det men ganska svagt rus.
Nja, man måste nog ha en lite bättre vaporizer. Tror även jag läst någonstans att vanliga lampor kan vara hälsovådligt att använda.
Citera
2010-01-29, 18:10
Medlem
runkakukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Bra trådstart!

Värt att notera att rökt cannabis inte heller har speciellt mycket forskning bakom sig som tyder på att man utvecklar cancer av det (däremot innehåller rök ifrån bl.a. cannabis cancerogena ämnen, som man med vaporisering slipper).

En annan sak värt att notera är att vaporizerns ångor inte bara innhåller THC, utan även alla de andra cannabinoiderna (något mer?). Ett enbart THC-rus (genom t.ex. Marinol) ger inte något behagligt rus.

Tackar!

Ja självklart har du rätt, visste inte om jag skulle skriva det eller inte, men eftersom det inte handlar om vaporisering egentligen sket jag i det. Men du har helt rätt.

Om man bara kunde ändra inläggen i efterhand hade jag lagt till det du skrivit i slutet. Rätt bra att veta trots allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Irn´

Vad jag har läst/hört är det svårt att få gräset att förångas i en glödlampa eftersom temperaturen inte direkt blir ideell av att man eldar med en vanlig låga på glaset. Känns som att man egentligen inte borde jämföra glödlampsmodellerna med en "riktig" vaporizer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bolliwolli
Röka grönt i vap?
Har hört rykten om att det inte ska vara lika bra som brunt..

Jag har aldrig hört att man röker brunt i vaporizer. Det blir säkert bra effekt men svårt som fan att rengöra efteråt när det bruna "smält" och blivit slibbigt.

Någon som kan säga något om det?
Citera
2010-01-29, 18:51
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runkakuken

Jag har aldrig hört att man röker brunt i vaporizer. Det blir säkert bra effekt men svårt som fan att rengöra efteråt när det bruna "smält" och blivit slibbigt.

Någon som kan säga något om det?

Generellt sätt funkar gräs bättre att vap'a.
Gräset smälter inte alls faktiskt, blir mest bränt efter sisådär 5 hits.

Brunt har en tendens att smälta om man vaporizerar för mycket.
Brukar därför alltid lägga lite knaster jämsides med det bruna för att slippa rengöra efteråt.

Edit:
Passar på att rekommendera Vaporstar när jag ändå håller på. Bättre vaporizer får du inte för 200:- .
Simpel som tusan att använda, vapar bara på några sek och lätt att dölja eftersom man fäster den på vilken bong som helst med gummipropp eller jointsize på 14,5.
Senast redigerad av Modify 2010-01-29 kl. 18:54.
Citera
2010-01-29, 19:30
Medlem
Hur mycket luktar det vid användning av vaporizer? T.ex en vaporstar?
Citera
2010-01-29, 19:38
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l0fi
Hur mycket luktar det vid användning av vaporizer? T.ex en vaporstar?

I princip ingenting.
För att dra en klyftig jämförelse så kan man säga att ångan från vaporstar doftar lite bränd popcorn.
Fördelen är dock att lukten försvinner på en 1min. På 5min har all lukt garanterat försvunnit, speciellt om något fönster är öppet.
Citera
2010-01-29, 19:44
Medlem
Låter som ett perfekt rökdon om man fortfarande bor hemma. Hur väl fungerar det att röka (säger man fortfarande röka när man använder vaporizer?) brunt i den? Är det svårt att rengöra kladdet som du säger blir över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in