Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer s fort rntorna brjar stiga.... d r det mnga som lnat upp s de lever p marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte lngre klara av rntor och amorteringar.... och d kan raset g fort....
Var inte s sker p det. Jag r sjlv p jakt efter bostadsrtt men rntorna kommer ju stiga s sakta ver en lngre tid s de flesta kommer nog vnja sig allt eftersom med de hgra rntorna. Dvs inga chock hjningar.
Jag r rdd fr att priserna fortfarande kommer ligga p dessa hga niver men de lr nog inte stiga n mycket mera nu.
Tecken p att arbetsmarknaden brjar tina upp ven om arbetslsheten kommer fortstta stiga kommer i samband med att rntorna fortfarande kommer vara lg hlla upp priserna p dessa niver.
Det enda i Sverige som jag ser skulle f priserna p ordentligt fall r om rntorna gr upp mycket mer n vad Ingve presenterat i samband med att bankerna med framfrallt SBAB hjer kontantinsatserna till minimum 15%.
Tror SBAB r strsta boven som lter folk lna upp till 95%. Skrps detta t kommer det bli svrt fr alla att lgga upp kontantinsatsen.
Det som talar vldigt emot r att i de strre stderna r det fortfarande bostadsbrist och d styr efterfrgan. S lnge inga nya boenden byggs i den takt det efterfrgas kommer priserna fortstta att hllas uppe p dessa hga niver.
Men d kan vi ocks ta in utbudet fr tillfllet. Utbudet r s extremt lgt just nu att intressanta bostder gr att rkna upp p en och samma hand. Detta medfr ju att om efterfrgan r stor och utbudet r litet s pressas priserna upp.
Jag sitter och funderar p vad som kommer hnda nr rntorna hjs och det inte lngre blir lika frmnligt att bo i bostadsrtt. Lyckas sljarna lgga sig i en jmn strm kommer priserna fortsatt att hllas upp men om sljarna bestmmer sig fr att slja alla tillsammans kommer de utgra ett strre utbud n efterfrgan.
Vad som kommer ske kommer bli intressant men det knns som att bostadsmarknaden inte kommer falla. Det r ju bland den viktigaste marknaden i Vrldsekonomin. Ingen vill ju att den skall kollapsa.