Citat:
Ursprungligen postat av Vaporware
Problematiken för såssarna i den här frågan är väll lite "om man är för niqab så är man för kvinnoförtryck, om man är emot så fötrycker man muslimers rätt att utöva sin religion".
Finns ingen sådan problematik. Visst kan man ogilla niqab men det är ju inte detsamma som att vilja lagstifta bort den.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Och självfallet, den som bär niqab eller burka visar tydligt att denne inte vill vara med i det svenska samhället och att få jobb i den utstyrseln är inte att tänka sig och jag tror på att en bättre väg är att dra in bidrag med motivering att personen inte står till arbetsmarknadens förfogande.
Det är väl så man gjort i Danmark?
Inte helt korkad lösning.
Men jag håller med sosse-bloggaren att detta är något av en icke-fråga i Sverige. Niqab eller burka ser man nästan aldrig i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Man kan ju som i alla andra diskussioner om detta säga en sak. Eftersom det inte finns något stöd för detta i den islamska religionen och istället är en kulturell företeelse så tycker inte jag att det är diskriminering. Även om det nu vore diskriminering så är det inte acceptabelt att dessa kvinnor ska ha rätt att dölja sin identitet på detta sett.
Det är inte diskriminering enligt mig.
Vi får hoppas att detta inte är sossarnas nya syn på jämsställdhet eftersom det är sveriges största parti oturligt nog, vilket medför ganska mycket inflytande.
Om vi nu utgår ifrån att niqab inte har stöd i religionen islam, varför skulle det då vara mer korrekt att diskriminera en kultur än att diskriminera en religion? Ska religionen juridiskt vara mer värd än kulturen i ett sekulärt samhälle?