Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-29, 23:35
Medlem
Glödskals avatar
Krister Kronlid, lokalpolitiker i Socialdemokraterna, tycker att det är diskriminering att förvägra kvinnor att bära klädesplagg som döljer allt utom ögonen.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1767&blogg=39040

Är detta en ny socialdemokratisk syn på jämställdhet? Är Kronlids åsiketr representativa för Socialdemokraterna?
Citera
2010-01-29, 23:38
Medlem
Det är klart att det är diskriminering?
Citera
2010-01-29, 23:41
Medlem
Viracochas avatar
varför bara ta valda delar från deras sharialagar?
Stäng ner pridefestivalen då bögar är fel enligt vårt nya herrefolk.
Citera
2010-01-29, 23:46
Medlem
Vaporwares avatar
Råder det inte maskeringsförbud i Sverige? Skulle inte vara särskillt svårt för t.ex. en rånare att dra på sig en niqab och samtidigt gömma en AK-5a där under.

Problematiken för såssarna i den här frågan är väll lite "om man är för niqab så är man för kvinnoförtryck, om man är emot så fötrycker man muslimers rätt att utöva sin religion".
Citera
2010-01-29, 23:58
Medlem
wAkE-uPs avatar
Om ingen annan får maskera sig som en kvinna i niqab, varför ska hon då kunna göra detta?
Citera
2010-01-30, 03:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Krister Kronlid, lokalpolitiker i Socialdemokraterna, tycker att det är diskriminering att förvägra kvinnor att bära klädesplagg som döljer allt utom ögonen.

Är detta en ny socialdemokratisk syn på jämställdhet? Är Kronlids åsiketr representativa för Socialdemokraterna?
Jag skulle nog mer se det som ett sätt att vinna politiska poäng eftersom Fredrik Reinfeldt sagt sig vara emot bärandet av burka och niqab. I övrigt har han väl rätt i att det stora problemet är de många unga tjejer som lever i två världar mellan det svenska samhället och hederssamhället och att man borde lägga mer fokus där än på att förbjuda en viss klädsel. I och för sig skulle förbjudandet av burka och niqab ha ett visst symbolvärde men det skulle inte direkt påverka livet för unga tjejer i Sverige som lever under hederskulturen. Och självfallet, den som bär niqab eller burka visar tydligt att denne inte vill vara med i det svenska samhället och att få jobb i den utstyrseln är inte att tänka sig och jag tror på att en bättre väg är att dra in bidrag med motivering att personen inte står till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2010-01-30, 04:03
Bannlyst
Man kan ju som i alla andra diskussioner om detta säga en sak. Eftersom det inte finns något stöd för detta i den islamska religionen och istället är en kulturell företeelse så tycker inte jag att det är diskriminering. Även om det nu vore diskriminering så är det inte acceptabelt att dessa kvinnor ska ha rätt att dölja sin identitet på detta sett.
Det är inte diskriminering enligt mig.

Vi får hoppas att detta inte är sossarnas nya syn på jämsställdhet eftersom det är sveriges största parti oturligt nog, vilket medför ganska mycket inflytande.
Citera
2010-01-30, 13:00
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaporware
Problematiken för såssarna i den här frågan är väll lite "om man är för niqab så är man för kvinnoförtryck, om man är emot så fötrycker man muslimers rätt att utöva sin religion".

Finns ingen sådan problematik. Visst kan man ogilla niqab men det är ju inte detsamma som att vilja lagstifta bort den.

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Och självfallet, den som bär niqab eller burka visar tydligt att denne inte vill vara med i det svenska samhället och att få jobb i den utstyrseln är inte att tänka sig och jag tror på att en bättre väg är att dra in bidrag med motivering att personen inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Det är väl så man gjort i Danmark?
Inte helt korkad lösning.

Men jag håller med sosse-bloggaren att detta är något av en icke-fråga i Sverige. Niqab eller burka ser man nästan aldrig i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Man kan ju som i alla andra diskussioner om detta säga en sak. Eftersom det inte finns något stöd för detta i den islamska religionen och istället är en kulturell företeelse så tycker inte jag att det är diskriminering. Även om det nu vore diskriminering så är det inte acceptabelt att dessa kvinnor ska ha rätt att dölja sin identitet på detta sett.
Det är inte diskriminering enligt mig.

Vi får hoppas att detta inte är sossarnas nya syn på jämsställdhet eftersom det är sveriges största parti oturligt nog, vilket medför ganska mycket inflytande.

Om vi nu utgår ifrån att niqab inte har stöd i religionen islam, varför skulle det då vara mer korrekt att diskriminera en kultur än att diskriminera en religion? Ska religionen juridiskt vara mer värd än kulturen i ett sekulärt samhälle?
Citera
2010-01-30, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Om vi nu utgår ifrån att niqab inte har stöd i religionen islam, varför skulle det då vara mer korrekt att diskriminera en kultur än att diskriminera en religion? Ska religionen juridiskt vara mer värd än kulturen i ett sekulärt samhälle?
Eftersom i Sverige så har vi en svensk kultur och vill man bosätta sig här ska man anpassa sig till den svenska kulturen. Vårat samhälle kan inte ha massa oidentifierbara tält runtspringande på gatorna, hur skulle det se ut?
Citera
2010-01-30, 13:58
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Eftersom i Sverige så har vi en svensk kultur och vill man bosätta sig här ska man anpassa sig till den svenska kulturen. Vårat samhälle kan inte ha massa oidentifierbara tält runtspringande på gatorna, hur skulle det se ut?

Det svarar inte på min fråga.
Är det skillnad på om de springer runt i tält i religionens namn eller om de gör det av kulturell sed?
Citera
2010-01-30, 14:16
Bannlyst
En fråga till er. Vem skulle du helst vilja arbeta med en kvinna som bär niqab eller en heltids bög ???

Om man ska förbjuda niqab så tycker jag man också ska förbjuda homosexualitet i sverige.

Citera
2010-01-30, 14:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Det är helt klart diskriminering att förbjuda burka och niqab. Däremot är det fullt logiskt att införa ett maskeringsförbud. Det ena förbudet är ett förtryck, det andra är ett förbud helt i linje med svenska traditioner och rättssäkerhet. Att då tillåta vissa människor att maskera sig och inte andra bör inte vara aktuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in