Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-01, 05:25
Medlem
SniperJackals avatar
Jag är ett stort metal gear fan men jag skulle aldrig kunna kalla serien "perfekt" eller ge den 10 poäng.
Självklart gillar jag spelen/storyn men jag skulle nog "bara" ge det 8(kanske 9)/10. Om jag fick bestämma hur metal gear solid skulle se ut så skulle det se lite annorlunda ut.

Är det något ni skulle ha ändrat på (antingen lägga på till min lista eller göra en egen)? I så fall vad? glöm inte att motivera varför. Förklara gärna vad ni skulle byta ut det mot istället (jag gjorde inte det, detta inlägg blir så jävla långt ändå tänkte jag).
Denna tråd kommer innehålla spoilers.
Detta kommer bli en lång läsning men kanske kan underhålla en del metal gear fans där ute.

Här är min lista, en del saker är "nitpicking" medan andra stör mig ganska mycket. (listan ej i ordning)
Det kanske låter som att jag gnäller väldigt mycket men kom ihåg att jag bara nämner de negativa sakerna i spelen (de som jag kommer ihåg åtminstone)

Metal gear solid 1;

- Han baserade Metal gear från anime (gundam), och dessutom nämna det i spelet?? Det var verkligen svårt att ta det hela lika seriöst efter det :S "ja jag gillar anime och jag ville också göra en robot blabla" (Otacon berättar det efter man besegrat Gray Fox). Visst det är japan som gjort spelet men kom igen..

Metal gear solid 2;

- Vamp.
Denna karaktär hatar jag mest och fick jag bestämma skulle han inte ens varit med. Varför?
Det är så jävla icke-originellt med vampyrer (för att inte tala om namnet..)och det kändes rätt opassande att ha med i mgs lore..
Speciellt med tanke på hur jävla mycket rampljus han fick? :S Både flera gånger i 2an och 4an.
Läste i nån intervju att nån utvecklare skrattade och trodde Kojima skojade när han ville ha med en vampyr i spelet men han det gjorde han visst inte.
Men det mest patetiska är väl när folk försöker låtsas att det inte är vampyrer. "Nä vamp är ingen vampyr, han blev som han är pga nanomachines blablabla".
Detta förekommer ju jävligt ofta, inte bara i spel men filmer också.

- Raiden som huvudroll.
Detta klagar många på och med all rätt. Raiden, en okänd fjolla som kommer från ingenstans och som är värsta rookien, snor Snake's rampljus och man hoppas hela tiden att det är bara tillfälligt innan man inser att fan det är visst så typ hela spelet..

- Hela Liquid-arm konceptet. Liquid dör i ettan och lever inom Ocelot och kan kontrollera honom tack vare att han fick Liquids arm?? Jävligt löjligt egentligen. Hur kan en arm göra allt det? lite väl overkligt.
Om dom nu inte ville döda Liquid på riktigt så tycker jag att dom lika gärna kunde ha gjort så han överlevde, med annat utseende för lite "omväxling" (typ som Raiden fast på ett annat sätt).

- Miljön.
Det kändes lite tråkigt att vara om dom där platformerna (big shell) i princip hela spelet.

- Slutet var lite väl förvirrande (Speciellt då dom tog bort filmsekvenser and whatnot pga 9/11.)..
allt flöt ju på rätt bra tills dess Oo
Då man är inne i arsenal gear och allting blir helt jävla cp.
Samt så var det lite väl många metal gears man slogs mot slutet? en hel jävla armé :S
Visst spelen heter Metal Gear men va fan tjata inte ut på det hela (denna mening gäller inte bara för detta spel).

Metal gear solid 3;

- The Boss.
Det var rätt oväntat med en kvinna förvisso men det kändes lite märkligt. Har inget emot alls med kvinnliga bossar etc men The Boss är ju i princip "the origin" av Snake/Big Boss och det kändes jävligt skumt att det var en gammal tant som lätt spöade en flera gånger och var världskänd etc etc Oo

-Kommer inte ihåg namnen. Att göra den stora bad ass fienden (han som kunde skapa elektricitet och hade patroner mellan fingrarna) bisexuell var väl rätt komiskt men var dom tvungen att ha med en Raiden kopia i spelet som han var bög i?

Metal gear solid 4;
(en första tanke man hade om detta spel när det installerades var att det va småroligt att läsa alla varningstexter medan Snake står brevid och röker med typ " I don't give a fuck" attityd :P)

- Den blonda negern.
Jag förstår verkligen inte varför det va nödvändigt att ha med honom, åtminstone det sättet som i spelet. Bara jag som tyckte det kändes väldigt weird att han följde efter en hela jävla tiden och dök upp lite hur han ville? "Vem fan är du.. låt mig vara" typ ><.

-Besegrade bossar
Jag älskade de flesta bossarna i mgs4. De kändes originella samt gav en skön känsla när man slogs mot dom (förutom Vamp då). Minns fortfarande hur creepy det kändes när man slogs mot Laughing Octopus första gången. Men det jag inte gillar med bossarna är när dom dör :S
Dom tappar sin rustning, blir som en zombie och jagar en sen förvandlas till sten? wtf?
Samt så får man reda på deras backstory efteråt, oftast av blonda negern och man tänker liksom jaha.. varför berätta allt detta precis efteråt och hur vet du allt detta? Kändes repetitivt då detta upprepade sig flera gånger.

- Gekkos. Robotar som ser ut som ben, okej visst men måste dom låta som kossor?! Oo

- När Liquid tar över SOP/GOP och kan kontrollera vapen/människor. Det va lite wtf över det hela.. speciellt när han blev omringad på båten och dödar alla genom att töntigt låtsas att handen är en pistol. hur exakt? kontrollerar han allt telepatiskt med sinnet? :S makes no sense.

- Lite väl överdriven användning av sprutor. Var dom tvungna att ta det mer frekvent än en heroinmissbrukare? :P

Detta är vad jag kommer på just nu. Kanske lägger till mer sen om jag glömt något och ingen nämner det.
Senast redigerad av SniperJackal 2010-02-01 kl. 05:52.
Citera
2010-02-01, 05:39
Medlem
Feberns avatar
Hela ditt inlägg gör mig förvirrad, men jag kan dela med mig av att jag själv är ett väldigt stort fan av serien. Jag har till och med vågat kalla Metal Gear Solid 3: Snake Eater för mitt absoluta favoritspel, bland spel som FFVIII, Shenmue, Zelda: ALttP osv.

Äger samtliga spel samt portningen till GameCube och även en fin art book som jag vann i en speltävling.

Så att alla i världen vet.
Citera
2010-02-01, 05:45
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Hela ditt inlägg gör mig förvirrad, men jag kan dela med mig av att jag själv är ett väldigt stort fan av serien. Jag har till och med vågat kalla Metal Gear Solid 3: Snake Eater för mitt absoluta favoritspel, bland spel som FFVIII, Shenmue, Zelda: ALttP osv.

Äger samtliga spel samt portningen till GameCube och även en fin art book som jag vann i en speltävling.

Så att alla i världen vet.

Okej varför förvirrad? Om du nu är ett stort fan av serien så borde du väl veta om det jag snackar om? Oo men är det nåt speciellt så kan jag försöka förtydliga mig i så fall.
resten du skrev är dock inte relevant.
Citera
2010-02-01, 08:50
Medlem
DrSpankels avatar
Det finns förklaringar för varför Gekkos låter som kor.
Tror Hide själv pratade om det i någon intervju men du får nöja dig med wiki sålänge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_(weapon)#Gekko
Citat:
The Gekko makes use of sound in psychological warfare, particularly animal noises (such as cicadas while on the prowl to create an atmosphere of unease, and bull sounds in direct combat as a means of unnerving the enemy).
Citera
2010-02-01, 09:03
Medlem
WalterSullivans avatar
Jag tyckte Vamp var en av dem bästa skurkarna i serien, särskilt i 2an. störde mig lite på att hans uber coola tema låt i 2an inte var med i 4an visst lite larvigt att han var vampyr kanske men annars var han en jävligt cool snubbe, det var nåt väldigt mystiskt och sexuellt över honom

Jag vart lite besviken på 4an för jag tyckte det var lite för mycket jävla filmer och för lite gameplay, sen första banan när man är i mellanöstern tyckte jag var skitrolig, när man sprang runt i nån bagdad liknande stad o döda soldater på massa roliga sätt, då kände man sig speciell. synd att banan var skitkort och sen fick man inte återvända. Tråkigt med spel producenter som hellre vill vara regissörer och hela tiden lägga in massa film sekvenser och försöka visa att dem är shakespeare lr nåt. visst det är kul med häftiga intressanta film sekvenser men det måste jämna ut sig med gameplay så det inte blir för mycket av det ena. I 3an och 2an funkade det jättebra tyckte jag men inte i 4an

Håller med om Raiden, störde mig som fan på den tönten, hoppas dem har gjort honom mer erfaren och hårdare i Rising
Senast redigerad av WalterSullivan 2010-02-01 kl. 09:09.
Citera
2010-02-01, 09:15
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Håller med om Raiden, störde mig som fan på den tönten, hoppas dem har gjort honom mer erfaren och hårdare i Rising

Han var ju rätt bad-ass i 4an, så kan hålla med er om att han var en mes i 2an.

och som du även skrev om film sekvenserna, det var fan FÖR mycket. Det gamla Metal Gear spelet till PS1 är fortförande det bästa enligt mig. Men även 2an och 4an är för mig väldigt spelbara och underhållande (då jag aldrig spelat 3an på grund av att jag var bara xbox ägare när PS2 var poppis)

Och vamp var fan också härlig, inget hat objekt alls, man längtade hela tiden efter att få möta honom.

Och att han nämner i Metal Gear Solid 1 att spelet är baserat på en anime? vad är de för fel på det, i 4an så ringer Otacon och säger åt en att byta spel skiva, och sen kommer på att oj det är ju blue-ray så det behövs inte. eller att Mantis säger åt en att lägga sin spel kontroll på bordet så ska han visa sina krafter. nej nej.. att dom säger att spelet är baserat på anime i spelet är ingenting som man bör störa sig på.
Citera
2010-02-01, 09:39
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Det finns förklaringar för varför Gekkos låter som kor.
Tror Hide själv pratade om det i någon intervju men du får nöja dig med wiki sålänge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_(weapon)#Gekko

hehe okej men jag tyckte mest det bara lät dumt att dom just lät som kossor jag blev inte avskräckt av det iaf, blev mer; "O___o okej?" *ser gekko hoppa iväg 12831936 meter medan den utbrister muuuuu"

Dessutom var det ganska konstigt att dom blödde om dom nu är robotar Oo
Senast redigerad av SniperJackal 2010-02-01 kl. 10:03.
Citera
2010-02-01, 09:42
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Jag tyckte Vamp var en av dem bästa skurkarna i serien, särskilt i 2an. störde mig lite på att hans uber coola tema låt i 2an inte var med i 4an visst lite larvigt att han var vampyr kanske men annars var han en jävligt cool snubbe, det var nåt väldigt mystiskt och sexuellt över honom

Jag vart lite besviken på 4an för jag tyckte det var lite för mycket jävla filmer och för lite gameplay, sen första banan när man är i mellanöstern tyckte jag var skitrolig, när man sprang runt i nån bagdad liknande stad o döda soldater på massa roliga sätt, då kände man sig speciell. synd att banan var skitkort och sen fick man inte återvända. Tråkigt med spel producenter som hellre vill vara regissörer och hela tiden lägga in massa film sekvenser och försöka visa att dem är shakespeare lr nåt. visst det är kul med häftiga intressanta film sekvenser men det måste jämna ut sig med gameplay så det inte blir för mycket av det ena. I 3an och 2an funkade det jättebra tyckte jag men inte i 4an

Ja smaken är väl som baken som man säger, men tror nog Vamp skulle kunnat ha blivit en mycket coolare karaktär om man gjorde om han lite. Dvs inte ha honom som vampyr.
Seriöst när man såg honom springa på vatten i 2an

jo lite overkill på cut scenes i 4an. Det skulle vara bättre ifall man kunde medverka i dom mer än bara L1 och X i så fall.
Citera
2010-02-01, 09:46
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoto
Han var ju rätt bad-ass i 4an, så kan hålla med er om att han var en mes i 2an.

och som du även skrev om film sekvenserna, det var fan FÖR mycket. Det gamla Metal Gear spelet till PS1 är fortförande det bästa enligt mig. Men även 2an och 4an är för mig väldigt spelbara och underhållande (då jag aldrig spelat 3an på grund av att jag var bara xbox ägare när PS2 var poppis)

Och vamp var fan också härlig, inget hat objekt alls, man längtade hela tiden efter att få möta honom.

Och att han nämner i Metal Gear Solid 1 att spelet är baserat på en anime? vad är de för fel på det, i 4an så ringer Otacon och säger åt en att byta spel skiva, och sen kommer på att oj det är ju blue-ray så det behövs inte. eller att Mantis säger åt en att lägga sin spel kontroll på bordet så ska han visa sina krafter. nej nej.. att dom säger att spelet är baserat på anime i spelet är ingenting som man bör störa sig på.

Sånna skämt kan jag tåla, det var dessutom halvroligt då man fick lite nostalgi.
Men anledningen att jag inte gillar att Otacon snackar om anime och att han skapade metal gear efter det etc är för att det är en sån stor del av storyn. Liksom jaha världens fruktade vapen genom tiderna är orsakad av nån tecknad serie Oo
Citera
2010-02-01, 10:09
Medlem
SniperJackals avatar
En annan sak jag finner märkligt med mgs1;

Innan man lär sig Gray Foxs identitet så har han kodnamnet; "Deepthroat" Oo varför?
Rätt sjukt och udda om man tänker på det
Citera
2010-02-01, 10:48
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
En annan sak jag finner märkligt med mgs1;

Innan man lär sig Gray Foxs identitet så har han kodnamnet; "Deepthroat" Oo varför?
Rätt sjukt och udda om man tänker på det

http://en.wikipedia.org/wiki/Deepthroat
Citera
2010-02-01, 10:55
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
hehe okej men jag tyckte mest det bara lät dumt att dom just lät som kossor jag blev inte avskräckt av det iaf, blev mer; "O___o okej?" *ser gekko hoppa iväg 12831936 meter medan den utbrister muuuuu"

Dessutom var det ganska konstigt att dom blödde om dom nu är robotar Oo

They feature characteristics that are biomechanoid to some degree, as they have been shown to "bleed" when sliced at the legs (understandably as the machine could use a blood-like self-repairing nanopaste like the RAY), though severe wounds on seemingly mechanical components have been known to "bleed" as well. In addition, they expel a green liquid, which may be lactic acid produced by the artificial muscles.

du får länken igen så du kan läsa igenom den själv, http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_(weapon)#Gekko

Sorry för att de blev en dubbel post nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in