Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-02, 14:48
  #1
Medlem
Inser att rubriken kanske är värd en egen tråd.
Min förhoppning är att här skall vi kunna
-spekulera
-rapportera
-analysera
-summera

kring denna rättegång.

/T
Citera
2010-02-02, 14:56
  #2
Medlem
Om jag förstått det rätt så står KSM anklagad för att vara en av hjärnorna bakom 9/11.
Truthers hoppas att kunna använda rättegången till att i stället visa fram de verkliga förövarna.
(Och jag är helt ärlig när jag skriver att det hoppas jag också).

Frågan är dock hur detta skall gå till.
Mina kunskaper om amerikansk rättsordning baserar nog mest på skildringar i TV,
alltifrån Perry Mason ( gammal är jag..) och framåt.

Men jag undrar ändå om KSM:s försvar kommer att tillåtas/kunna bevisa en annan gärningsman än KSM?
Dom kan kanske lyckas fria KSM, men kan dom i denna rättegång komma längre?

Vem/vilka skall KSM:s försvar peka ut?
Skall man gå på GWB själv, eller kanske på någon av "rörmokarna" som riggade WTC7 med termit?

Jag ser fram mot detta!

/T
Citera
2010-02-02, 14:56
  #3
Medlem
latjoisses avatar
Det tål att diskuteras ifall han verkligen var inblandad i 11 september eller om usa fortfarande försöker stigmatisera personer för att hitta syndabock som bäkräftar att kriget mot terorrismen i afghanistan/Irak är rätt.
Jag hittade detta på wikipedia,är ingen vidare bra källa men om man utgår från att det är rätt så blir det intressant. Vem öppnar inte käften och säger vad som helst för att undkomma tortyr.

Citera
2010-02-02, 15:12
  #4
Medlem
Arthur Dents avatar
Ett ekännande framtvingat under tortyr är naturligtvis ingenting värt i en rättegång, precis som utredarna i 9/11 commission report inte borde lagt någon vikt vid ett sådant erkännande i deras utredning. Vilket de nu själva också säger.
Det vi vet är att de fem anklagade inte kommer att förneka sin inblandning men att de kommer ställa sig icke skyldiga till anklagelserna. Advokaten har sagt att de kommer berätta vad de vet om amerikansk utrikespolitik och att detta inte kommer vara några bra saker. Upplagt för dramatik alltså.

Försvaret skulle ju kunna gå ut på att de erkänner handlingarna men att ordern kom uppifrån och de verkställde i egenskap av soldat.
Citera
2010-02-02, 15:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ett ekännande framtvingat under tortyr är naturligtvis ingenting värt i en rättegång...

Precis, jag antar att detta är en linje som försvaret kan driva framgångsrikt.
Jag läste att åklagarsidan har bevismaterial i form av innehållet i en eller flera beslagtagna datorer,
men det är ju frågan vad det kan vara värt...

Men låt oss spekulera:
Antag att försvarets linje blir "KSM är oskyldig , för vi avser visa att xxx gjorde det"
Vem skulle xxx kunna vara?
Är GWB eller annat folk på ministernivå juridiskt åtkomliga i en sådan rättegång?

/T
Citera
2010-02-02, 15:30
  #6
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Det tål att diskuteras ifall han verkligen var inblandad i 11 september eller om usa fortfarande försöker stigmatisera personer för att hitta syndabock som bäkräftar att kriget mot terorrismen i afghanistan/Irak är rätt.
Jag hittade detta på wikipedia,är ingen vidare bra källa men om man utgår från att det är rätt så blir det intressant. Vem öppnar inte käften och säger vad som helst för att undkomma tortyr.

Det här är intressant (och tack tenor302 för att du startade en egen tråd och ursäkta för att jag som vanligt lade mig i och drog iväg åt ett annat håll). Nu är det ju inte enbart hans erkännande man lutar sig emot, man har ju hittat dokument som tyder på att han var inblandad i planeringen. Säger åklagaren i alla fall. Frågan är om man skulle gå på linjen att de är förfalskade?

Men det finns en sak som jag vill peka på som ligger till grund för varför det här med enorma konspirationer är i princip omöjliga.
http://www.foxnews.com/politics/2009...boarded-times/

The New York Times reported last week that Khalid Sheikh Mohammed, the alleged mastermind of the Sept. 11 terror attacks, was waterboarded 183 times in one month by CIA interrogators. The "183 times" was widely circulated by news outlets throughout the world.
It was shocking. And it was highly misleading. The number is a vast inflation, according to information from a U.S. official and the testimony of the terrorists themselves.
A U.S. official with knowledge of the interrogation program told FOX News that the much-cited figure represents the number of times water was poured onto Mohammed's face -- not the number of times the CIA applied the simulated-drowning technique on the terror suspect. According to a 2007 Red Cross report, he was subjected a total of "five sessions of ill-treatment."

"The water was poured 183 times -- there were 183 pours," the official explained, adding that "each pour was a matter of seconds."

Att döma av ovan har man alltså noterat och bokfört hur många gånger man "förhört" honom och hur många gånger man hällde vatten över honom. 183 ggr fördelat på fem sessioner. Eller så är det 183 sessioner men man vill mörka hur mycket man torterat honom till en lägre mer "acceptabel" siffra. Kan vara så också.
I en byråkrati finns det alltid papperspår. Saker noteras och bokförs och de dyker upp när du inte vill.
Citera
2010-02-02, 16:05
  #7
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Precis, jag antar att detta är en linje som försvaret kan driva framgångsrikt.

Misstaget att tortera kommer utnyttjas till max, hans erkännande om att vara ansvarig är inget värt och öppnar upp för att någon annan är ansvarig.

Citat:
Jag läste att åklagarsidan har bevismaterial i form av innehållet i en eller flera beslagtagna datorer,
men det är ju frågan vad det kan vara värt...

De förnekar ju inte sin inblandning, och den inblandning de erkänner kan med all säkerhet bevisas, kanske i form av beslagtagna datorer.

Citat:
Men låt oss spekulera:
Antag att försvarets linje blir "KSM är oskyldig , för vi avser visa att xxx gjorde det"
Vem skulle xxx kunna vara?
Är GWB eller annat folk på ministernivå juridiskt åtkomliga i en sådan rättegång?

Det är ju bara de som står inför rätta som kan fällas, men visst skulle det vara ett sätt att visa sin oskuld i ex planeringsförfarandet om man kan bevisa att någon annan är ansvarig för detta.

Att dessa män skulle ha någon kännedom om tex GWB eventuella inblandning är orimligt att tro, snarare i så fall ansvarig black op-agent från saudiska kungahuset eller ISI som agerar mellanhand åt ansvarig från CIA/Mossad som agerar mellanhand åt... osv.

Compartmentalization är ett bra begrepp att känna till i sådana här sammanhang, man ska inte glömma bort att AlQaeda är proffesionella legosoldater som visserligen (enl. mig) inte är kapabla att tänka ut operationer som denna men väl rustade att utföra dem. De är skapade, tränade och utrustade av CIA. Och har utfört uppdrag åt CIA tidigare, enligt en mycket bra dokumentär som sändes på tv för ett tag sedan.
__________________
Senast redigerad av Arthur Dent 2010-02-02 kl. 16:10.
Citera
2010-02-02, 17:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Misstaget att tortera kommer utnyttjas till max, hans erkännande om att vara ansvarig är inget värt och öppnar upp för att någon annan är ansvarig.

Nja, din inledning tror jag helt på, men om du med "öppnar upp" menar att det i rättegången skulle komma fram information som med någon trovärdighet pekar på en alternativ gärningsman än KSM, det tvivlar jag på.

Jag skulle tro att rättegången antingen slutar i att KSM fälls, eller att den "går i stå", kanske på formfel före eller under densamma.
Jag är ö.h.t. inte helt övertygad om att det ens blir någon rättegång...

Den som lever får se...

/T
Citera
2010-02-02, 17:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Precis, jag antar att detta är en linje som försvaret kan driva framgångsrikt.
Jag läste att åklagarsidan har bevismaterial i form av innehållet i en eller flera beslagtagna datorer,
men det är ju frågan vad det kan vara värt...

Men låt oss spekulera:
Antag att försvarets linje blir "KSM är oskyldig , för vi avser visa att xxx gjorde det"
Vem skulle xxx kunna vara?
Är GWB eller annat folk på ministernivå juridiskt åtkomliga i en sådan rättegång?

/T

Skulle det komma fram bevis på att GWB var inblandad i detta skulle det nog gå att komma runt eventuella juridiska hinder. Däremot så betyder inte ett frikännande av KSM att "det andra" alternativet är sant. Ett frikännande skulle inte behöva innebära mer än att KSM inte var inblandad. Om truthersidan ser detta som sin chans så hoppas jag på att de skickat alla bevis de har till försvarssidan. Ska bli kul och intressant att följa.
Citera
2010-02-02, 19:32
  #10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Skulle det komma fram bevis på att GWB var inblandad i detta skulle det nog gå att komma runt eventuella juridiska hinder.

Kan du utveckla hur du menar här, GWB är inte åtalad och det är inte hans rättegång. Och vad för slags bevis skulle KSM rimligtvis kunna sitta på som pekar ut GWB? På sin höjd har KSM varit i kontakt med något lands underrättelsetjänst, även om jag tvivlar på det också.


Citat:
Däremot så betyder inte ett frikännande av KSM att "det andra" alternativet är sant. Ett frikännande skulle inte behöva innebära mer än att KSM inte var inblandad.

Skulle också kunna innebära att KSM är inblandad men att detta inte går att bevisa, skulle det däremot gå att bevisa att KSM inte var inblandad i planeringen alt. var inblandad men inte ensam och inte heller tillsammans med någon av de andra åtalade skulle detta möjligtvis kunna initiera en ny utredning. Som då skulle kunna utgå från det vittnesmål KSM ger alt. bevis hans försvarare kan producera. Pekar dessa vittnesmål eller bevis mot något högdjur inom dåvarande/nuvarande regering blandas ofelaktigt politik in och rikets säkerhet måste tas i beaktande.

Citat:
Om truthersidan ser detta som sin chans så hoppas jag på att de skickat alla bevis de har till försvarssidan. Ska bli kul och intressant att följa.

Detta uttalande är ungefär lika initierat och genomtänkt som varför sitter ni på FB och fjantar, varför går ni inte till domstol?
Citera
2010-02-03, 02:06
  #11
Medlem
Azzabrazzas avatar
Oavsett vad bevisningen är mot KSM, som iofs verkar tämligen svag, så tror jag på en fällande dom. Något annat skulle vara en politiskt omöjlighet. Enorma skadestånd skulle kunna krävas ut och förudmjukelsen hade varit total. Det redan nersmutsade ryktet som rättsstat sätts nog hellre på spel. En eventuell juridiskt felaktigt fällande dom lär dessutom enbart ifrågasättas av ett fåtal.

Att antyda hans oskuld kommer betyda offentliga harakiri för den som försöker. Mobben ska sitt och
pressen lär vara tyst.
Citera
2010-02-03, 08:29
  #12
Medlem
Vilket utfall i rättegången skulle vara det optimala för truthers?
Berätta om era förhoppningar!


/T
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback