Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Precis, jag antar att detta är en linje som försvaret kan driva framgångsrikt.
Misstaget att tortera kommer utnyttjas till max, hans erkännande om att vara ansvarig är inget värt och öppnar upp för att någon annan är ansvarig.
Citat:
Jag läste att åklagarsidan har bevismaterial i form av innehållet i en eller flera beslagtagna datorer,
men det är ju frågan vad det kan vara värt...
De förnekar ju inte sin inblandning, och den inblandning de erkänner kan med all säkerhet bevisas, kanske i form av beslagtagna datorer.
Citat:
Men låt oss spekulera:
Antag att försvarets linje blir "KSM är oskyldig , för vi avser visa att xxx gjorde det"
Vem skulle xxx kunna vara?
Är GWB eller annat folk på ministernivå juridiskt åtkomliga i en sådan rättegång?
Det är ju bara de som står inför rätta som kan fällas, men visst skulle det vara ett sätt att visa sin oskuld i ex planeringsförfarandet om man kan bevisa att någon annan är ansvarig för detta.
Att dessa män skulle ha någon kännedom om tex GWB eventuella inblandning är orimligt att tro, snarare i så fall ansvarig black op-agent från saudiska kungahuset eller ISI som agerar mellanhand åt ansvarig från CIA/Mossad som agerar mellanhand åt... osv.
Compartmentalization är ett bra begrepp att känna till i sådana här sammanhang, man ska inte glömma bort att AlQaeda är proffesionella legosoldater som visserligen (enl. mig) inte är kapabla att tänka ut operationer som denna men väl rustade att utföra dem. De är skapade, tränade och utrustade av CIA. Och har utfört uppdrag åt CIA tidigare, enligt en mycket bra dokumentär som sändes på tv för ett tag sedan.