2010-02-03, 16:31
Medlem
halllå FB,

Tänkte höra, om jag te.x erkänner i förhör att jag har intagit amfetamin, hasch eller dylikt ett par gånger under tiden 2007-2008, det är inget jag kan bli dömd i rättegång för?
Eller hur lång är just preskriberingstiden på ett ringa narkotikabrott(privat bruk) om man inte blivigt dömd? hur länge efter kan man bli dömd för det?

tack
Senast redigerad av knas-eN 2010-02-03 kl. 17:29.
Citera
2010-02-03, 17:22
Medlem
Ett "normalt" narkotikabrott preskriberas efter 10 år tror jag. Ett ringa narkotikabrott preskriberas efter 2 år. Så eget bruk kan du erkänna efter 2 år utan att riskera något såvida åtal inte redan är väckt.
Citera
2010-02-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knas-eN
halllå FB,

Tänkte höra, om jag te.x erkänner i förhör att jag har intagit amfetamin, hasch eller dylikt ett par gånger under tiden 2007-2008, det är inget jag kan bli dömd i rättegång för?
Eller hur lång är just preskriberingstiden på ett ringa narkotikabrott(privat bruk) om man inte blivigt dömd? hur länge efter kan man bli dömd för det?

tack

Gjorde en edit, kände att jag kanske inte formulerade mig riktigt korrekt , blev bättre och tydligare nu.

Tacksam för svar
Citera
2010-02-03, 18:46
Medlem
trovallas avatar
Två års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 1 år,

Fem års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 2 år,

Tio års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 8 år,

Femton års preskriptionstid, för brott med straff < livstid,

Tjugofem års preskriptionstid, för brott med livstidsstraff
Citera
2010-02-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knas-eN
halllå FB,

tack
Nej du blir inte dömd nu för att du erkänner att du använt narkotika under 2008 eller tidigare.

Har inte åtal väckts 2 år efter det ringa narkotikabrottet så är det preskriberat, struket, raderat, eliminerat, borta.
Citera
2010-02-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Nej du blir inte dömd nu för att du erkänner att du använt narkotika under 2008 eller tidigare.

Har inte åtal väckts 2 år efter det ringa narkotikabrottet så är det preskriberat, struket, raderat, eliminerat, borta.

Låter bra, tack
Citera
2013-10-27, 16:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag gör en rejäl bump av denna tråd.

Att preskriptionstiden för narkotikabrott av normalgraden är tio år råder det ingen tvekan om, men jag är tveksam till tiden för ringa narkotikabrott eftersom att det inte är ett självständigt brott.

I narkotikastrafflagen står
Citat:

1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1228).

2 § Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2000:1228).

3 § Är brott som avses i 1 § första stycket att anse som grovt, skall för grovt narkotikabrott dömas till fängelse, lägst två år och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det har utgjort ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd narkotika eller eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Bedömningen skall grundas på en sammanvägning av omständigheterna i det särskilda fallet. Lag (2000:1228).
Det finns således ett brott som heter narkotikabrott och ett brott som heter grovt narkotikabrott. Det finns dock inget brott som heter ringa narkotikabrott.

Jag vet att jag har läst i tråden om belastningsregistret att människor har uttryckt förundran över att de har varit noterade för narkotikabrott efter att ha åkt dit för eget bruk.
Min fråga är helt enkelt om detta inte innebär att preskriptionstiden för ringa narkotikabrott egentligen är tio år?
Citera
2013-10-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag gör en rejäl bump av denna tråd.

Att preskriptionstiden för narkotikabrott av normalgraden är tio år råder det ingen tvekan om, men jag är tveksam till tiden för ringa narkotikabrott eftersom att det inte är ett självständigt brott.

I narkotikastrafflagen står
Det finns således ett brott som heter narkotikabrott och ett brott som heter grovt narkotikabrott. Det finns dock inget brott som heter ringa narkotikabrott.

Jag vet att jag har läst i tråden om belastningsregistret att människor har uttryckt förundran över att de har varit noterade för narkotikabrott efter att ha åkt dit för eget bruk.
Min fråga är helt enkelt om detta inte innebär att preskriptionstiden för ringa narkotikabrott egentligen är tio år?

Nej, det är bara att läsa vad som står i § 2. Om brottet är att bedöma som ringa, är maxstraffet för brottet sex månaders fängelse. Följaktligen är preskriptionstiden två år, eftersom maxstraffet för brottet är mindre än ett års fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in