Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-25, 01:19
  #1
Medlem
Någon som vet hur man t.ex dekryptera en valfri ascii-text till "vanlig" text.
T.ex: #=V5E```` är wee.

Get my point?

Borde väl finnas ngt program som typ kan cracka krypteringen på något sätt.
Citera
2004-02-25, 08:26
  #2
Medlem
skalizs avatar
Framgår ju inte riktigt vad det är för typ av krypto men om det är ett vanligt substitutionskrypto så behöver du inte ens ett program. Gör en frekvensanalys! Kan ju ta nåra timmar att knäcka det men..
Citera
2004-02-25, 21:18
  #3
Medlem
Antar att det är ett tecken är ersatt av ett annat?
Är dock inte helt säker på ifall det är det.
Vet du någon software som kan knacka det?


Edit: Är inte så insatt i kryptering, har precis börjat intressera mig i det. Kan därför inte göra en frekvensanalys. Vet du vart man kan lära sig att göra det då? Du kanske har någon url i bakfickan. Annars kanske du som sagt vet någon software. Tack på förhand.
Citera
2004-02-25, 21:38
  #4
Medlem
Här är textsträngarna jag vill dekryptera iaf:

å!ÄÃ¥¾ñç[%×Z<\)¦9s3i‚ëVž;(ã*Ó±×Oò3Õ(ØCà‘¢
“ôÚU+3Uræ’«=½<r˜œÎ6¤DIíãoþoçMÅËHYÝÄÜòµÏÕ<ý/n|0©µoñŸí

Tydligen krypterat i *nix :P
Någe skit som en polare slängde ut sig.
Bara lite nyfiken på vad det är, hjälp är varmt välkommen.
Citera
2004-02-25, 22:08
  #5
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allure
Här är textsträngarna jag vill dekryptera iaf:

å!ÄÃ¥×Z<\)¦9s3i‚ëVž;(ã*Ó±×Oò3Õ(ØCà‘¢
“ôÚU+3Uræ’«=½<r˜œÎ6¤DIíãoþoçMÅËHYÝÄÜòµÏÕ<ý/n|0©µoñŸí

Tydligen krypterat i *nix :P
Någe skit som en polare slängde ut sig.
Bara lite nyfiken på vad det är, hjälp är varmt välkommen.

hmm.. vet inget program i *nix som ersätter en bokstav med en annan bara. Och texten är för kort för att köra frekvensanalys ändå.. Ska du kunna dekryptera den är det nog bäst att du tar reda på vad det är för slags krypto. Kanske kan få nån ledtråd av din polare?

ser dock ut typ som att han öppnat ett windowsprogram i notepad och kopierat en bit text..
Citera
2004-02-26, 13:54
  #6
Medlem
DrLoves avatar
Vid första anblicken ser det ut som han konverterat ASCII till hex, krypterat det med valfri metod, kört tillbaka det till ASCII. Du lär inte kunna knäcka det där utan att veta exakt vilka metoder han använt sig av.


/DrLove
Citera
2004-02-26, 17:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allure
T.ex: #=V5E```` är wee.

Det är här UU-encoding som man inte kan kalla kryptering utan snarare en convertering. "#=V5E'" decodas enkelt till klartexten "wee" med UUDeview.

Citat:
Ursprungligen postat av allure
å!ÄÃ¥¾ñç[%×Z<\)¦9s3i‚ëVž;(ã*Ó±×Oò3Õ(ØCà‘¢
“ôÚU+3Uræ’«=½<r˜œÎ6¤DIíãoþoçMÅËHYÝÄÜòµÏÕ<ý/n|0©µoñŸí

Vad gäller texten du verkligen vill avkoda blir jag inte klok. Om den är kodad med UU så fattas något i den, är det hela texten du har postat här eller finns det mer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback