Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag anser att staten kränker individens rättigheter när den kallar samtyckande sex med 14-åringar för "våldtäkt". Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag. Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex. Att ha en absolut åldersgräns för sex bygger på kommunistiska ideér, typ "om inte några kan så skall heller ingen annan få göra det" och "det måste vara lika för alla". Därför anser jag att detta statliga övergrepp att definiera samtyckande sex med 14-åringar som våldtäkt och spärra in oskyldiga människor i fängelse omedelbart skall avskaffas.
Vem är det staten kränker? 14-åringarna eller barnknullarna?
"Gränsen borde gå vid samtycke, inte vid en viss födelsedag."
Ja, säger vem? Barnen? Skulle inte tro det.
"Individen själv, inte staten, vet bäst när han eller hon är redo för sex."
Individen vet bäst när han/hon ska ta körkort också? Om en femåring vill köra bil ska en femåring fan också få göra det, är det så du menar?
"Att ha en absolut åldersgräns för sex bygger på kommunistiska ideér, typ "om inte några kan så skall heller ingen annan få göra det" och "det måste vara lika för alla"."
Ja, då vill du kalla alla rättssamhällen för kommunistiska också?
"Därför anser jag att detta statliga övergrepp att definiera samtyckande sex med 14-åringar som våldtäkt och spärra in oskyldiga människor i fängelse omedelbart skall avskaffas."
Om man vet lagen och ändå inte kan hålla sig borta ifrån 14-åringar är man ju inte oskyldig. Vad man dock har begått är ett övergrepp själv. Jag vet inte, du kanske tycker det är märkligt, men 14-åringar är barn. Samtycke eller inte, man utnyttjar ett barn. Att man betecknar det som våldtäkt vissar att man ställer sig på barnet sida. Vad som verkligen vore kränkande är att inte kalla det våldtäkt när en vuxen människa inte kan hålla fingrarna borta ifrån ett barn.