Trion hade under ca fem år levt i någon slags grupprelation. Kvinnorna kom överens med varandra men båda var enligt egen utsago rädda för mannen, som kunde vara dominant och våldsam.
Tisdagen den 20 december 1966 kom mannen hem spritpåverkad. Han började bråka med kvinnorna. Han var bl a irriterad på att den yngre älskarinnan ännu inte vågat berätta för sina föräldrar att de hade fått ett barn, som nu var fem månader gammalt.
I fyllan och villan ringde mannen upp kvinnans föräldrar och "terroriserade" dem. Det är oklart om han berättade om barnet, men det vågar man kanske anta? Efter samtalet fortsatte mannen och den yngre kvinnan gräla medan den äldre gick och lade sig.
Vid ettiden på natten väcktes den äldre utav den yngre som berättade att hon hade mördat mannen. Så här lät det litet senare i förhör hos polisen:
Citat:
Jag orkade inte längre, det måste bli ett slut. Därför dödade jag honom. En timme låg jag på min madrass vid hans säng och hörde hur djupt han sov. Sedan gick jag upp, tog en av mina nylonstrumpor och drog åt den hårt om hans hals. När jag märkte att han inte levde längre gick jag in i rummet intill, väckte hans fru och berättade vad jag gjort.
Källa: Dagens Nyheter: "Desperat 21-årig mor mördade sin älskare" 1966-12-22