• 1
  • 2
2010-02-09, 16:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GT, sidan 12, onsdagen den 21 december 1966.

"40-årig man strypt av ung kvinna."

"En 40-årig gift man ströps i natt av sin 21-åriga älskarinna. I samma lägenhet på Söder i Stockholm, låg mannens hustru och två barn och sov.

21-åringen erkände i natt på band att hon strypt mannen med en nylonstrumpa när han sov. Motivet finns också på det bandet. Under förmiddagen ska polisen lyssna på hennes berättelse.

Klockan halv två i natt kom 21-åringen och mannens hustru in på Katarina polisstation och berättade om dådet. Kommissarie G W Larsson till GT:
- Detta är en familjetragedi. Triangeldrama? Jag vet inte, men troligen något ditåt.

Den unga kvinnan var anställd i mannens firma. Hon har ofta hälsat på hos familjen och även bott där periodvis. I går var 21-åringen åter på besök hos mannen. De började bråka. Hustrun tog då barnen med sig in i ett annat rum och gick till sängs. 21-åringen och mannen blev ensamma och det blev tyst. Vid midnatt väckte 21-åringen hustrun och berättade chockad:
- Jag har strypt honom med en nylonstrumpa. 21-åringen var förtvivlad och tillsammans gick de två till polisstationen. Den unga kvinnan är nu anhållen som misstänkt för mord."

Inte så vanligt att en kvinna stryper en man. Det brukar ju annars vara tvärtom. 1966 var detta dessutom mycket ovanligt.

Någon som har hört talats om detta mordfall förut? Kanske någon annan känner till flera fall med en kvinna som GM gentemot en man från denna tid?
Citera
2010-02-09, 18:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Hade inte hört talas om detta fall förut, Skaraborg2. Som det är beskrivet i artikeln låter det ju ganska märkligt, älskarinnan är välkommen i familjens hem och hustrun går och lägger sig med barnen medan de bråkar..!

Kvinnliga mördare/dråpare av lite äldre datum är verkligen mycket ovanliga. Det enda fall jag kan komma på så här i brådrasket är det Broströmska, där ansågs väl hustrun ha hållit i vapnet om jag minns rätt?
Citera
2010-02-09, 18:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
21-åriga kvinnan: "Stod ej ut att leva i harem."

Hämtat från artikel GT torsdagen den 22 december 1966. Dock ej ordagrant avskrivet utan en kort sammanfattning.

Den 21-åriga kvinnan hade tillsammans med den 40-årige mannen en 5 månader gammal baby.

I samma lägenhet som 21-åringen bodde, bodde även 40-åringens hustru och deras två barn. 21-åringen och disponentfrun hade bott tillsammans utan misshälligheter.

Disponenten hade misshandlat dem båda flera gånger.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-09 kl. 18:24.
Citera
2010-02-09, 20:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 40-årige disponenten.

Den 40-årige disponenten var troligtvis boende på Ringvägen där han blev strypt. Han var född i en mindre ort på Västkusten.
Citera
2018-02-12, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inlägg från annan tråd.

För över detta inlägg som har gjorts i tråden 1960-talets mest kända och klassiska fall eftersom det troligtvis handlar om de personer som den här tråden handlar om.

(FB) 1960-talets mest kända och klassiska kriminalfall.
Citera
2018-02-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
För över detta inlägg som har gjorts i tråden 1960-talets mest kända och klassiska fall eftersom det troligtvis handlar om de personer som den här tråden handlar om.

(FB) 1960-talets mest kända och klassiska kriminalfall.

Tack Skaraborg2 för överflyttandet!

Hur troligt är det att FUP och/eller dom finns bevarade och var skulle dessa i så fall stå att finna tro?
Citera
2018-02-12, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polismyndigheten i Stockholm och Riksarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Tack Skaraborg2 för överflyttandet!

Hur troligt är det att FUP och/eller dom finns bevarade och var skulle dessa i så fall stå att finna tro?

Jag tyckte det var bäst att lägga ditt inlägg även i denna tråd.

FUP och dom finns båda troligtvis bevarade. Eftersom detta mord/dråp skedde i själva Stockholm så kan FUP mycket väl finnas lagrad hos Stockholms polismyndighet. Polisutredningar gällande mord begångna i Stockholm kan bli lagrade hos polisen själva. Domen/domarna kan finnas lagrade hos Riksarkivet.

Bäst att jag också skriver detta. Jag har inte själv personligen begärt att få ut en polisutredning gällande mord i Stockholm utan endast gällande ett olöst försvinnande. Alla sådana försvinnanden arkiveras hos polismyndigheten. Jag är därför inte 100% säker på om det gäller samma sak även gällande mord.

Lycka till i ditt letande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-12 kl. 20:26.
Citera
2018-02-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av england666

Det är väldigt troligt att förundersökningen är gallrad från arkivet. Det var andra rutiner som gällde förut och om jag fattat rätt sparade man bara protokoll om ett fall var väldigt speciellt. Det finns väl ingenting som gör det här fallet till 60-talets mest uppmärksammade?

Domen lär finnas kvar hos Riksarkivet, precis som Skaraborgaren skriver. Att söka rätt på den kan ta ett tag.
Citera
2018-02-13, 01:20
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Hon var kvinna och det var på 60-talet. Tippar på att hon fick max två års fängelse eller psykvård och var ute efter ett år.
Citera
2018-02-13, 11:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Trion hade under ca fem år levt i någon slags grupprelation. Kvinnorna kom överens med varandra men båda var enligt egen utsago rädda för mannen, som kunde vara dominant och våldsam.

Tisdagen den 20 december 1966 kom mannen hem spritpåverkad. Han började bråka med kvinnorna. Han var bl a irriterad på att den yngre älskarinnan ännu inte vågat berätta för sina föräldrar att de hade fått ett barn, som nu var fem månader gammalt.
I fyllan och villan ringde mannen upp kvinnans föräldrar och "terroriserade" dem. Det är oklart om han berättade om barnet, men det vågar man kanske anta? Efter samtalet fortsatte mannen och den yngre kvinnan gräla medan den äldre gick och lade sig.
Vid ettiden på natten väcktes den äldre utav den yngre som berättade att hon hade mördat mannen. Så här lät det litet senare i förhör hos polisen:
Citat:
Jag orkade inte längre, det måste bli ett slut. Därför dödade jag honom. En timme låg jag på min madrass vid hans säng och hörde hur djupt han sov. Sedan gick jag upp, tog en av mina nylonstrumpor och drog åt den hårt om hans hals. När jag märkte att han inte levde längre gick jag in i rummet intill, väckte hans fru och berättade vad jag gjort.

Källa: Dagens Nyheter: "Desperat 21-årig mor mördade sin älskare" 1966-12-22
Citera
2018-02-13, 15:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte speciellt uppmärksammat.

Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det är väldigt troligt att förundersökningen är gallrad från arkivet. Det var andra rutiner som gällde förut och om jag fattat rätt sparade man bara protokoll om ett fall var väldigt speciellt. Det finns väl ingenting som gör det här fallet till 60-talets mest uppmärksammade?

Domen lär finnas kvar hos Riksarkivet, precis som Skaraborgaren skriver. Att söka rätt på den kan ta ett tag.

Inte omöjligt att det kan vara på detta sätt.

Mordet ifråga blev också uppklarat och fallet blev aldrig speciellt uppmärksammat. Nej det tillhörde inte något av de klassiska och mest omskrivna mord som skedde under detta årtionde.
Citera
2018-02-13, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 21-åriga kvinnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Trion hade under ca fem år levt i någon slags grupprelation. Kvinnorna kom överens med varandra men båda var enligt egen utsago rädda för mannen, som kunde vara dominant och våldsam.

Tisdagen den 20 december 1966 kom mannen hem spritpåverkad. Han började bråka med kvinnorna. Han var bl a irriterad på att den yngre älskarinnan ännu inte vågat berätta för sina föräldrar att de hade fått ett barn, som nu var fem månader gammalt.
I fyllan och villan ringde mannen upp kvinnans föräldrar och "terroriserade" dem. Det är oklart om han berättade om barnet, men det vågar man kanske anta? Efter samtalet fortsatte mannen och den yngre kvinnan gräla medan den äldre gick och lade sig.
Vid ettiden på natten väcktes den äldre utav den yngre som berättade att hon hade mördat mannen. Så här lät det litet senare i förhör hos polisen:

Källa: Dagens Nyheter: "Desperat 21-årig mor mördade sin älskare" 1966-12-22

Stort tack för denna mycket intressanta information Ettsjutretton. Dig kan man alltid lita på.

BO verkar inte ha varit någon speciellt trevlig person.

Där låg alltså BO och sov djupt och djupare blev det troligen p. g. a. att han var spritpåverkad. Då tog den 21-åriga kvinnan av sig sina strumpor och ströp honom.

Jag tror inte att hon kom att få mycket till straff med tanke hur kvinnornas tillvaro såg ut tillsammans med BO. Dessutom var hon kvinna och själv mamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in