• 1
  • 2
2010-02-10, 22:24
Medlem
Aasinairs avatar
Efter en lång vinter börjar jag nu rejält längta till sommaren. Därför denna kanske något märkliga tråd

När dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader börjar sommaren enligt meterologerna. Det betyder att vi i Stockholmstrakten kan njuta av sommaren från den 13:e maj till den 29 september. Eller?
Det stämmer ju inte för tusan! Det är banne mig ingen sommar när det är 10 grader
Är det någon mer än jag som retar sig på hur meteorologerna räknar årstiderna? Och varför räknar dom så här dumt?

En annan sak som också är märklig är när man tittar på statistik över medeltemperaturer.
Enligt statistik från 10-årsperioden 1995-2004 hade Juni en dygnsmedeltemperatur på 15,6 grader, juli 18,4 och augusti 18,4. Was? Det låter mer som de absolut kallaste sommardagarna tycker jag.
Statisiken över de övriga nio månaderna ser dock mer saningsenlig ut.

Min fråga är:
Varför är sommaren så kall och lång enligt meteorologerna?

edit: Postade visst fel. Borde ligga i: Natur, miljö och klimat
Senast redigerad av Aasinair 2010-02-10 kl. 22:33.
Citera
2010-02-10, 22:55
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Det är bra att du verkar sova på nätterna i alla fall
Citera
2010-02-10, 23:15
Medlem
Aasinairs avatar
Jag försöker, och då drömmer jag om varma sommardagar..
Citera
2010-02-11, 00:25
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aasinair
När dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader börjar sommaren enligt meterologerna. Det betyder att vi i Stockholmstrakten kan njuta av sommaren från den 13:e maj till den 29 september. Eller?
Det stämmer ju inte för tusan! Det är banne mig ingen sommar när det är 10 grader
Är det någon mer än jag som retar sig på hur meteorologerna räknar årstiderna? Och varför räknar dom så här dumt?
För att man ska kunna föra statistik på sommarens ankomst, etc. behövs en enkel defintion på vad som utgör sommar, som också funkar för hela landet. Det är väl just av den senare anledningen som man har valt en så pass "optimistisk" definition på sommar. Hade man satt gränsen för sommartemperaturer vid 15 grader så hade det inneburit att delar av inre Norrland vissa år inte skulle ha någon meteorologisk sommar. Det problemet har man ju faktiskt med vinterdefinitionen som SMHI använder - det har nämligen hänt flera gånger på senare år att de sydligaste delarna av landet inte upplevt någon meteorologisk vinter. Och hur ska man egentligen hantera det rent statistiskt?

Citat:
En annan sak som också är märklig är när man tittar på statistik över medeltemperaturer.
Enligt statistik från 10-årsperioden 1995-2004 hade Juni en dygnsmedeltemperatur på 15,6 grader, juli 18,4 och augusti 18,4. Was? Det låter mer som de absolut kallaste sommardagarna tycker jag.
Statistiken ljuger inte. Dygnsmedeltemperaturen väger ju förstås in temperaturen på natten också.
Citera
2010-02-11, 14:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ekologi -> NM&K

/Mod
Citera
2010-02-11, 15:56
Medlem
Aasinairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
För att man ska kunna föra statistik på sommarens ankomst, etc. behövs en enkel defintion på vad som utgör sommar, som också funkar för hela landet. Det är väl just av den senare anledningen som man har valt en så pass "optimistisk" definition på sommar. Hade man satt gränsen för sommartemperaturer vid 15 grader så hade det inneburit att delar av inre Norrland vissa år inte skulle ha någon meteorologisk sommar. Det problemet har man ju faktiskt med vinterdefinitionen som SMHI använder - det har nämligen hänt flera gånger på senare år att de sydligaste delarna av landet inte upplevt någon meteorologisk vinter. Och hur ska man egentligen hantera det rent statistiskt?

Okej! Jag kan förstå det praktiska i att mäta utifrån den anledingen.

Citat:
Statistiken ljuger inte. Dygnsmedeltemperaturen väger ju förstås in temperaturen på natten också?

Just det Naturligtvis är det så! Men jag tycker att det intressanta är dagstemperaturer. Var kan man hitta sådan statistik? Smhi.se är ett elände att navigera på.
Senast redigerad av Aasinair 2010-02-11 kl. 15:58.
Citera
2010-02-11, 19:10
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Just det Naturligtvis är det så! Men jag tycker att det intressanta är dagstemperaturer. Var kan man hitta sådan statistik? Smhi.se är ett elände att navigera på.
SMHI har lagt ut temperaturdata med max- och min-värden för ett urval av stationer:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...61-2008-1.7375
(klicka på "Till parameterbeskrivning för dygnstemperatur" för en förklaring)

Den här sidan är annars rätt grym om man är ute efter väderobsar från hela världen:
http://www.tutiempo.net/en/
(välj världsdel under "World Climate")
Citera
2010-02-11, 19:25
Medlem
Aasinairs avatar
Citat:
SMHI har lagt ut temperaturdata med max- och min-värden för ett urval av stationer:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...61-2008-1.7375
(klicka på "Till parameterbeskrivning för dygnstemperatur" för en förklaring)

Den här sidan är annars rätt grym om man är ute efter väderobsar från hela världen:
http://www.tutiempo.net/en/
(välj världsdel under "World Climate")

Tack så mycket Är du meteorolog månne?
Citera
2010-02-22, 08:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Efter en lång vinter börjar jag nu rejält längta till sommaren. Därför denna kanske något märkliga tråd

Min fråga är:
Varför är sommaren så kall och lång enligt meteorologerna?
En annan fråga är: om sommaren var kall och den pågående vintern är extrem kall, har vi ändå en global uppvärmning? Man kan ju inte påstå att vi i norra Europa har märkt speciellt mycket av den de senaste åren...
Citera
2010-02-22, 08:28
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En annan fråga är: om sommaren var kall och den pågående vintern är extrem kall, har vi ändå en global uppvärmning? Man kan ju inte påstå att vi i norra Europa har märkt speciellt mycket av den de senaste åren...

Snälla, det KAN väl ändå inte vara så att du tror att vädret på en plats, ett eller ett par år, kan användas för att dra slutsatser om klimatet?
Citera
2010-02-22, 09:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Snälla, det KAN väl ändå inte vara så att du tror att vädret på en plats, ett eller ett par år, kan användas för att dra slutsatser om klimatet?
Vad är det för skillnad på väder och klimat? Vädret är det man har en dag eller två. Vi har haft extremt kallt och snöigt sen den 15:e december, det är över två månader. Är det väder eller klimat? Om det är varmare än normalt på Grönland och kallare än normalt i Nordeuropa, innebär det att klimatet blivit kallare? Om den här extremt kalla vintern följs av ytterligare en eller två eller fem till likadana, är det fortfarande bara "väder"? När bli vädret till klimat?
Citera
2010-02-22, 10:42
Medlem
najass avatar
Det du har när du tittar ut genom fönstret är väder och INTE klimat.

Väder kan också beskrivas som en ögonblicksbild avseende olika fysikalsika parametrar vid en viss plats, (dock kan ögonblicksbilden sträcka sig upp mot ca 2 veckor - dvs den tidshorisont då det överhuvudtaget är möjligt att göra prognoser)

Klimat är de accumulerade genomsnittsliga värdena för olika väderparametrar på en given plats under en lång tidsperiod. Denna tidperiod brukar vara 30 eller 60 år.

Citat:
Vad är det för skillnad på väder och klimat? Vädret är det man har en dag eller två.

Ja

Citat:
Vi har haft extremt kallt och snöigt sen den 15:e december, det är över två månader. Är det väder eller klimat?

Det är fortfarande väder, dvs en massa väderobservationer över en kort period.

Citat:
Om det är varmare än normalt på Grönland och kallare än normalt i Nordeuropa, innebär det att klimatet blivit kallare?

Ja, om trenden håller i sig och ger statistiskt utslag efter 30 (eller 60) år på respektive plats, annars inte.

Citat:
Om den här extremt kalla vintern följs av ytterligare en eller två eller fem till likadana, är det fortfarande bara "väder"?

Ja

Citat:
När bli vädret till klimat?

Efter 30 (eller 60) år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto