Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-02-29, 16:29
  #1
Medlem
Är det någon som vet nånting om vad som hände (i Sverige eller sådant som berör Sverige) i början av 1800-talet? Ungefär 1800-1830, eller däromkring. Jag har läst de böcker jag har kommit över på biblioteket (bor i en liten stad) men skulle vilja veta lite mer. Jag är främst intresserad av sånt man inte hittar i de vanligaste böckerna, har redan nog av kungar och krig. Intresserar mig för vad som byggdes upp under denna period av teknik, kultur mm. Intresserar mig inte så mycket för torra fakta som att ylleindustrin sysselsatte si och så många procent av befolkningen, eller vad Geijer skrev, eftersom jag aldrig läst ngt av Geijer. Jag är kort sagt intresserad av vad av den kultur vi minns idag som uppstod under denna period, som t ex att stearinljuset uppfanns eller att cylinderhatt blev vanligt.
Här är lite av vad jag hittils lärt mig:

* Gustav af Leopold reformerar stavningen av svenska språket (Man slutar stava som i t ex "Then Swänska Argus", stavningen blir som idag, bortsett från fv, hv och dt i t ex "hufvud", "hvad" och "godt") 1801
* Ångmaskinen förbättras, bl a införs högtryckspannan, Trewithick bygger det första ångloket, ångbåten (Fulton), första järnvägen 1825 (inte i Sverige, men berör Sverige).
* Stålpennan ersätter gåspennan
* Frankensteins monster kom ut 1818 (Inte heller i Sverige men är
väl en typisk sak för tiden som numera blivit ngt av en arketyp)
* Örstedt upptäcker den elektromagnetiska induktionen 1820 (Danmark)
* Engelskt inflytande, t ex ord som biff, jobb. Turkiskt inflytande?
t ex turkiska bad (På 1700-talet var regelbundna bad ovanligt, något
som kommer på 1800-talet.)
* Gatlyktor (gas) i London ca 1815, kommer dock inte till Sverige
förrän ca 1840-50
* Kaffehusen, som uppstått och ökat i antal på 1700-talet ersätts av
konditorier på 1800-talet.

Detta är ett axplock. Jag vill alltså ha jordnära intressanta fakta man kan relatera till, inte så mycket torra bokfakta. OBS! Detta är inte för något skolarbete el dyl, läser på fritiden av eget genuint intresse.
Citera
2004-02-29, 17:14
  #2
Medlem
1809 är ett viktigt årtal. Gustav IV Adolf avsätts p g a ett misslyckat krig där Finland förlorades. En ny författning genom 1809-års regeringsform.
Citera
2004-02-29, 19:10
  #3
Medlem
Som den Normann jeg er, vet jeg at Sverige fikk Norge i "present" i 1814, som takk for hjelpen i Krigen mot Napoleon...Stakkars Norge hadde bar värt fritt i fra Danmark i noen måneder, og hadde ikke rukket å bli en anarkjent stat, derfor ansåg England seg retten til å gi bort Norge
Citera
2004-03-01, 01:30
  #4
Banned
Normännen har alltid sina bortförklaringar för det faktum att Norge faktiskt erövrades av Sverige... Väx upp, lillebror!
Citera
2004-03-01, 07:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Normännen har alltid sina bortförklaringar för det faktum att Norge faktiskt erövrades av Sverige... Väx upp, lillebror!



Les Historien da for guds skyld....

Norge-Danmark var på napoleons side. England ville ha hjelp av Sverige i krigen MOT napoleon. De lovte at Sverige skulle få Norge, om de vant, som takk for hjelpen....Om det er å "erövre" Norge...så OK, tro det da, gjör ikke meg noen ting...
Citera
2004-03-02, 13:14
  #6
Medlem
Tack för svaren hittills. Jag har också läst om författningen 1809 och annekteringen av Norge 1814, men inte så mycket mer om det, är jag rädd. Författningen gäller väl fortfarande, har jag för mig? Norge bröt sig ur 1905, är det någon som vet mer om Sveriges förhållande till Norge under unionstiden? Själv känner jag bara till Ibsen, han var f ö motståndare till unionen.
Citera
2004-03-02, 13:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Tack för svaren hittills. Jag har också läst om författningen 1809 och annekteringen av Norge 1814, men inte så mycket mer om det, är jag rädd. Författningen gäller väl fortfarande, har jag för mig? Norge bröt sig ur 1905, är det någon som vet mer om Sveriges förhållande till Norge under unionstiden? Själv känner jag bara till Ibsen, han var f ö motståndare till unionen.



Motstanden til Unionen var stor blant den almenne befolkningen i Norge og selve opplösningen gikk helt smertefritt, uten krig i 1905 (Det er foresten derfor Nobels fredspris deles ut i Oslo, det var alfred Nobel som syntes det passet så bra fordi Norge og Sverige kunne löse problematikkenpå fredelig vis)

Mange i Sverige ville jo også at unionen skulle opplöses. Norge var jo ett VELDIG fattig land på den tiden, nesten uten resurser, så det var jo ikke så mye å ha....:-)

Under unionstiden fikk Norge beholde sin Grunnlov (fra 17 mai 1814), så lagen var ikke felles, men kongehuset var jo felles (var jo först i 1905 at nuverende norske kongehus ble til ...hentet fra Danmark :-) )

Norge fikk også i 1830 lov å bruke de 2 nye norske skriftspråkene (Nynorsk og Bokmål...före det var dansk skriftspråket i Norge). Grunnen til at det ble to skriftspråk var for å forhindre borgerkrig i Norge, mellom de ulike gruppene.....men det er jo norsk historie og ikke svensk :-)
Citera
2004-03-03, 18:03
  #8
Medlem
Flyttas till historia på begäran av trådstartaren.

(snapcase - var vänlig och ta bort redirecten efter några dar )
Citera
2004-03-03, 18:35
  #9
Banned
Citat:
Les Historien da for guds skyld....
Jeij schönjer dett icke, icke på de heeEEeel tatttt.´
Norges historia intresserar mig lika mycket som Blekinges. Sorry little brother...

EDIT:
Ang lusekoftans post littttt nedanfor här, utan att belasta denna diskussion med fler inlägg: Visst är det mig du svarar? Du citerar mig i alla fall...

Å jag skrev det som ni säger det. Satsmelodiet eret kräver hela notblad för å beskrivas riktigt...
Citera
2004-03-03, 19:49
  #10
Medlem
Kashmirs avatar
Något som kom under första halvan av 1800-talet var folkskolestadgan som fastslog skolplikt från 7 års ålder. Bonnier och Aftonbladet startades och Bonnier gav ut sin årliga folkkalender Svea. Bibliotek inrättades också .
Dessutom passerade väl Stockholm 100 000-spärren i början av 1800-talet.

När börjar och slutar 1800-talet förresten? Ibland brukar man ju räkna 1800-talstiden fram tills 1:a världskriget?
Citera
2004-03-03, 20:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Jeij schönjer dett icke, icke på de heeEEeel tatttt.´
Norges historia intresserar mig lika mycket som Blekinges. Sorry little brother...


Men det var ikke deg jeg svarte heller....

Ble det litt for mange öl i dag på deg eller?....

Slik skrives det du prövde å skrive :

"Jeg kjönner det ikke, ikke i det hele tatt"

Slik skrives det på svensk:

"Jag fattar inte, inte alls"

Litt flaut (pinsamt)att en normann kan skrive svensk , men en svenske ikke kan skrive norsk, eller hva (eller hur)...Lille, lillebror
Citera
2004-03-03, 20:44
  #12
Medlem
Eremitens avatar
Alessandro Volta uppfinner det galvaniska elementet (1800)
Herschel upptäcker den ultraröda delen av solspektrat (1800)
Ritter upptäcker de ultravioletta strålarna (1801)
Gauss publicerar ”Disquisitiones Aritmethicae”, grundläggande för modern talteori (1801)
Grotefend tolkar den babyloniska kilskriften (1802)
Chateaubriand utger ”Le génie du christianisme”, en försvarsskrift för kristendomen riktad mot upplysningen (1802)
J. J. Berzelius upptäcker grundämnet cerium (1803)
Robert Fulton provseglar hjulångare (1803)
Willian Congreve konstruerar ett raketvapen (1804)
J. B. Richter framställer rent nickel (1804)
A. von Humboldt har under en femårig forskningsresa lagt grunden till växtgeografi, jämförande klimatlära och vulkanforskning (1804)
Tysk apotekare, Sertürner, utvinner rent morfin ur opium (1805)
George Cayley experimenterar med luftfarkoster med fasta bärplan (1805)
Isaac de Rivas tar patent på vagn med gasmotor (1805)
Engelsmannen Newbury uppfinner bandsågen (1805)
Urtavlor med arabiska siffror börjar förekomma (1805)
Berzelius föreläsningar över djurens kemi blir grundläggande för biokemin (1806)
Empirestilen dominerar arkitektur och möbelkonst (1806)
Humphrey David upptäcker alkalimetallerna natrium och kalium med hjälp av elektrolys (1807)
Thomas Paine utger ”Förnuftets tidsålder”, en plädering för en demokratisk republik och allmän rösträtt (1807)
Hegel utvecklar sin dialektala filosofi (1807)
Engelsmannen G. B. Brummel lär sina samtida att knyta den invecklade halsduken (1807)
I Paris utställs vävmaskiner som arbetar efter hålkort (1808)
E. L. Malus upptäcker ljusets polarisering (1808)
John Dalton framlägger kemisk atomteori (1808)
Det första brasilianska kaffet kommer till Europa (1809)
Von Soemmerring konstruerar den första telegrafen på elektrokemisk grundval (1809)
Samuel Hahnemann grundlägger homeopatin (1810)
Gauss åskådliggör begreppet imaginära tal (1810)
Berzelius framställer kisel (1810)
Goethe publicerar sin färglära (1811)
Humphrey Davy uppfinner båglampan (1811)
Kruppfabrikerna grundläggs i Essen (1811)
Dockteater börjar förekomma i England (1811)
Bröderna Grimms sagor börjar utges (1812)
Första kugghjulsbanan i England (1812)
Fransmannen Courtois upptäcker jod (1812)
Maffian på Sicilien uppstår (1812)
Willian Hedley bygger det första praktiskt användbara lokomotivet (1812)
F. König konstruerar en cylinder-snällpress som är upp till åtta gånger snabbare än tidigare tryckpressar (1812)
Humphrey Davis utger en bok om lantbrukskemi som blir grundläggande för detta ämne som självständig vetenskap (1813)
Valsen har etablerat sig som sällskapsdans framför andra (1813)
P. H. Ling upprättar och leder ett gymnastikinstitut i Stockholm. Hans gymnastik vinner internationell popularitet (1813)
Humphrey Davy framställer elektrisk ljusbåge (1813)
Frauenhofer upptäcker solspektrats absorptionslinjer (1814)
George Stephenson bygger lokomotiv för användning på gruvbanor (1813)
Augustin Jean Fresnel framlägger sin ljusteori (1815)
J. N. Mälzel uppfinner metronomen (1815)
Karl Friedrich von Drais konstruerar dressinen, en förelöpare till cykeln (1815)
Prout förklarar väte vara grundelementet i alla ämnen (1815)
Gauss utvecklar i brev sin icke-euklidiska geometri (1815)
De långa byxorna slår slutgiltigt igenom i mansdräkten, till en början snäva och elastiska, sedan raka (knäbyxorna bibehålls länge i hovdräkten). Den vanligaste hattmodellen för kvinnor är bahytten (1815)
H. W. Brandes framställer den första väderkartan (1816)
Carl von Drais uppfinner velocipeden, den första cykeln (1817)
Coindet blir den första som använder jod mot krupp (1817)
Berzelius upptäcker selen och litium (1817)
Schopenhauer publicerar ”Världen som vilja och föreställning” (1819)
J. O. Wallins svenska psalmbok stadfästs (1819)
H. C. Örsted upptäcker elektromagnetismen (1820)
Charles Heath uppfinner stålsticket (1820)
Stearinljus används för belysning (1820)
Quintens uppfinner decimalvikten (1821)
Seebeck uppfinner termoelektriciteten (1821)
Faraday upptäcker grundvalarna för en elektromotor (1821)
Champollion lyckas tyda hieroglyfskriften m.h.a. Rosettestenen (1822)
Patterson bygger den första vägvälten (1822)
Macintosh framställer vattentäta tyger genom att klistra ihop två tyglager med ett gummiskikt (1823)
Hancock framställer konstläder (1823)
Louis Braille gör första utkastet till sin blindskrift (1825)
Anilin framställs ur indigo (1826)
Wöhler framställer aluminium (1826)
John Walker uppfinner svaveltändstickan (1826)
Rullskridskor uppfinns (1826)
Joseph Smith grundar den religiösa sekten mormoner (1826)
G. S. Ohm finner sin sats för elektriska strömmar (1828)
F. Wöhler syntetiserar ett organiskt ämne ur oorganiska (1828)
C. E. Von Baer upptäcker däggdjursägget (1828)
Fickur med sekundvisare börjar förekomma (1829)
Liebig upptäcker kloroform (1830)
Tidens stil kallas Karl-Johans-stil.I modet innebär det för kvinnorna att midjan kommer ner på sin naturliga plats, korsetten återinförs (1830)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback