2010-02-14, 09:07
Medlem
Hej! i torsdags så började ja må dåligt, hade 39.6 på natten och lite svullen i halsen + huvudverk.
I fredags fick jag veta att jag har genital och svalg gonorre.
I fredags så mådde ja relativt bra på dagen, förutom på natten då jag blev orolig för storleken av mina lymfkörtlar, så ja ringde vårdguiden och blev bedd åka till akuten.
Väl på akuten fick jag smärtstillande (citodon brus) antibiotika (ciprofloxacin) och nånting som heter Diclofenac, antibiotikan ska ja ta en dos varje morgon, så jag har tagit två doser hitils, en igår och en för 10 minuter sedan. Diclofenac ska ja ta vid behov, samma med citodon.

Hursomhelst, idag nu när jag vaknat så tycker jag mina lymfkörtlar är fortfarande lika svullna som dem var i fredags, dem nuddar i princip varandra - så det är ett område ovan och under som man kan pressa in vatten om man har kämparglöd.

Har absolut inga problem med andningen so far, men jag börjar bli lite orolig iallafall.

Det jag beskriver, är det farligt? livshotande? en bagatell? uppskattar iaf snabbt svar då jag är väldigt orolig..

P.s har inte haft någon större feber sedan i torsdags natt, dock så kommer den och går lite, men går alltid ner med några febernedsättande. har iallafall haft under 39 efter torsdags natten.
Citera
2010-02-14, 09:29
Medlem
Yosarians avatar
Det låter ofarligt. Det är i lymfkörtlarna som kroppen identifierar vad det är för infektion man har drabbats av, och sedan justerar immunförsvaret därefter. Det är normalt att lymfkörtlarna fortsätter att vara förstorade några dagar till en vecka.
Men det är klart, om du börjar få svårt att andas eller att dricka så får du väl söka akut igen.
Citera
2010-02-14, 10:44
Medlem
mina lymfkörtlar är inte förstorade, dem är typ muterade... dem sträcker sig båda från sin sida in till mitten och möts, sen är de vita fläckar på dem som ser ut som möggel typ. och sen gör det väldigt ont att dricka vatten, det är inte så att ja inte kan dricka vatten, men de gör ju ont.. väldigt ont.

men om ja ska ställa frågan mer rakt ut, om jag blir täppt i näsan, vilket händer rätt ofta. och sen så sväller lymfkörtlarna mer... är de fysiskt möjligt att dö då? kan lymfkörtlarna bli så stora satt dem täcker allt i halsen. och om de är möjligt skulle kroppen på nåt sätt bli av med snoret för den märker liksom att det inte går att få syre via munnen?

Och om man inte får någon luft i sömnen. skulle man vakna eller bara dö i sömnen?

och finns det någon som kan lära en att göra en akut tracheotomi på sig själv?
Citera
2010-02-14, 12:26
Medlem
kand.Shitbreaks avatar
Nej det är inte möjligt att dö pga att lymfkörtlarna som man har i svalget svullnar upp (hos vuxna). Hos små barn är det en annan femma då deras svalg och luftvägar har andra proportioner men jag hoppas att det inte sitter så mycket kids på FB (och att de som gör det inte har gonorré Allergiska reaktioner kan göra att tunga och svalg svullnar upp så mycket att det blockerar luftvägarna men det är inte det som du har om du har gonorré ju.

Nej men jag förstår att du är orolig, om du tycker att det är mycket jobbigt kan du väl åka över till en kompis och hänga där så att du har någon form av trygghet iaf. Annars skulle jag bara va tålmodig och vänta på att antibiotikan skall verka fullt ut. Diklofenaket är främst smärtstillande men har lite inflammationshämmande effekt med.

Vad gäller din fråga om man kan dö i sömnen av att svalget svullnar vet jag faktiskt inte... även om du skulle vakna med ett igensvullet svalg så skulle du nog inte kunna göra någonting åt din situation (ringa någon eller så) så då är det ganska kört. Observera att detta inte håller på att hända dig!
Citera
2010-02-15, 12:38
Medlem
Ge Ciprofloxacinet en chans ! Det tar ca 3 doser innan den börjar jobba och du börjar må illa :-) För nästan alla reagerar på Ciprofloxacin med illamående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in