Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-04, 21:29
Medlem
Alosjas avatar
Konflikt i P1 anordnade en paneldebatt förra tisdagen i Folkets Park i Malmö där det samtalades om antisemitismen och den senaste tidens händelser. Medverkande var förutom Reepalu ett gäng andra gäster, med representanter från både judiskt och muslimskt håll.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1300&grupp=9035&artikel=5 132148

Som väntat är diskussionen väldigt tillrättalagd, men det hettade faktiskt till några gånger med några intressanta ordväxlingar. Och även om Reepalu blandar och ger - som när han förundras över den förvrängning och demonisering han fått utstå, och i nästa andetag hycklande baktalar och stigmatiserar Ungern i samma anda. Men, han ska ha en eloge för att han fortsatt står på sig. Några utdrag (ingen prydlig transkript):

Senast redigerad av Alosja 2012-06-04 kl. 21:31.
Citera
2012-06-04, 22:18
Medlem
NS_14s avatar
Lars Dencik är verkligen en fanatisk jude som pläderar för vikten av en "fri uppfostran" för svenska barn samtidigt som han läxade upp Bengt Westerberg av alla människor tidigare i år när denne kritiserade judisk omskärelse av unga Abrahamssöner.

http://www.swedenconfidential.info/2...v-lars-dencik/

http://www.judiska-museet.se/demo/ut...058_tankar.stm

Bonniers asylsvenskans kulturchef Rakel Chukri lade pannorna i djupa veck och blev fullständigt bedrövad av resultatet från en debatt om antisemitism och sänder starka maningar mot vilken karaktär hon tycker nämnda paneldebatt i P1 skulle hålla. Skälet tycks vara att även en person med "antirasistisk agenda" kan ha "antisemitiska tankestrukturer" och ställa fel frågor. "Varför hatar folk judar" är exempel på en felaktigt ställd fråga.

Citat:
En skribent på webb-tidskriften Business insider noterade i veckan att artiklar om investmentbanken Goldman Sachs ofta ledde till antisemitiska kommentarer. Var i hela friden kommer det här ifrån, tänkte han. Så han skrev en artikel med den makabra rubriken ”Varför hatar folk judar?” och bad läsarna skicka in svar. Bilden till artikeln föreställde ortodoxa judar.

Reaktionerna strömmade in. I flera uppdateringar kunde man sedan följa skribentens mödosamma resa mot upplysning.

Han fick höra att fotografiet spelade på stereotypa bilder av judar och bytte därför ut den mot en bild av skådespelaren Natalie Portman. Som om det gjorde saken bättre.

Flera kritiserade den aningslösa frågan, så han ändrade först rubriken till ”Varför hatar vissa judar?” och sedan ”Vad är källorna till antisemitismen?”.

I en tredje uppdatering skrev han om de boktips han hade fått om antisemitism. Var vänliga och berätta för mig vilken bok som är bäst så att jag kan läsa och sammanfatta den i en framtida artikel, skrev han.

Till slut insåg han att själva grundfrågan var problemet. I ett känslosamt inlägg bad han om ursäkt, och förklarade att han aldrig borde ha skrivit artikeln.

Vad lär vi oss av detta? Att även en person som påstår sig ha en antirasistisk agenda kan uppvisa en sorglig aningslöshet inför det judehat som har över tusen år på nacken.

Vad lär vi oss av detta: att man etablerar tesen om att ställa frågor om antisemitism kan vara antisemitiskt. Här gäller det att okritiskt acceptera att antisemitism existerar och att den är felaktig. Tänk inte, håll tyst och gör som vi säger.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/inga-men-
Senast redigerad av NS_14 2012-06-04 kl. 22:26.
Citera
2012-06-04, 22:26
Medlem
swimp78s avatar
Det är lättare att hitta på en "rad antisemitiska uttalanden " än att förklara exakt vilka man menar.
Skulle de istället citera exakt vad han sagt skulle de stå med byxorna nere med tanke på att inga antisemitiska uttalanden gjorts av Reepalu.

Det här är ju rent förtal.
Citera
2012-06-05, 21:41
Medlem
reepaluu överstrider
Citera
2012-06-05, 22:58
Medlem
Alosjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Lars Dencik är verkligen en fanatisk jude som pläderar för vikten av en "fri uppfostran" för svenska barn samtidigt som han läxade upp Bengt Westerberg av alla människor tidigare i år när denne kritiserade judisk omskärelse av unga Abrahamssöner.

http://www.swedenconfidential.info/2...v-lars-dencik/

http://www.judiska-museet.se/demo/ut...058_tankar.stm

Bonniers asylsvenskans kulturchef Rakel Chukri lade pannorna i djupa veck och blev fullständigt bedrövad av resultatet från en debatt om antisemitism och sänder starka maningar mot vilken karaktär hon tycker nämnda paneldebatt i P1 skulle hålla. Skälet tycks vara att även en person med "antirasistisk agenda" kan ha "antisemitiska tankestrukturer" och ställa fel frågor. "Varför hatar folk judar" är exempel på en felaktigt ställd fråga.

Vad lär vi oss av detta: att man etablerar tesen om att ställa frågor om antisemitism kan vara antisemitiskt. Här gäller det att okritiskt acceptera att antisemitism existerar och att den är felaktig. Tänk inte, håll tyst och gör som vi säger.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/inga-men-

Just det ja, det var han som gick hårt åt en konfunderad Westerberg, tyckte att hans namn var bekant.

Angående Reepalu: min magkänsla säger mig att han just nu sitter säkert, det känns som att drevet mot honom ändå inte riktigt har bitit... Delar ni den uppfattningen?
Citera
2012-06-07, 11:30
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alosja
Just det ja, det var han som gick hårt åt en konfunderad Westerberg, tyckte att hans namn var bekant.

Lars Dencik, exempel på vad Sverigedemokraterna och avpixlat hade kallat för "välintegrerad jude", är inte bara socialpsykolog från vars position han administrerar den "fria uppfostran" och formar den rotlösa flummänniskan, han är även (som alla judar i Sverige tycks vara) intresserad av den politiska utvecklingen som alltid tycks sträva efter devisen "mer av det dåliga". Här kräver han en retorikkurs för Reepalu:

Citat:
Malmö är inte problemet. Det är Ilmar Reepalu som är problemet. Det är inte bara ett uttalande, det finns en hel serie, så en retorikkurs vore bra. Man kan inte koppla ihop Malmös judar med det som händer i Israel.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/-reepalu-ar-problemet-

Citat:
Angående Reepalu: min magkänsla säger mig att han just nu sitter säkert, det känns som att drevet mot honom ändå inte riktigt har bitit... Delar ni den uppfattningen?

Håller med. Den värsta stormen har lagt sig och det som kommer nu är lite efterskalv bara. I grund och botten tror jag judarna är nöjda med Reepalus jobb och hur han så radikalt förändrat den etniska sammansättningen i staden (Woldodarski: Fantastisk utveckling!) och det kräver sin politiker att göra med sin stad som det socialdemokraten gjort. Dock krävde deras hysteriska paranoia lite angrepp mot den ansvarige, invandrade araber kan man inte gärna kritisera eller anklaga så det fick bli en uppdiktad historia om att Reepalu var ansvarig för deras antisemitism, men när de värsta känslostormarna lagt sig återvanns en viss sans och det tog inte riktigt fart.
Citera
2012-06-07, 17:10
Medlem
Alosjas avatar
Citat:
Lars Dencik, exempel på vad Sverigedemokraterna och avpixlat hade kallat för "välintegrerad jude", är inte bara socialpsykolog från vars position han administrerar den "fria uppfostran" och formar den rotlösa flummänniskan, han är även (som alla judar i Sverige tycks vara) intresserad av den politiska utvecklingen som alltid tycks sträva efter devisen "mer av det dåliga". Här kräver han en retorikkurs för Reepalu:

Ja, vad säger man? Måste ändå uppskatta ironin i att Lars Dencik av alla människor har mage att klaga på Reepalus sätt att formulera sig på... Men, Ilmar får väll förslagsvis fösöka talärdom av Denciks raka, ärliga och alltid lika välartikulerade och välartade sätt, Lars, som vi vet alltid uttrycker sig på sätt som inte lämnar utrymme för illvilliga tolkningar eller missförstånd. Om inte annat såg vi ju prov på detta senast:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...300&grupp=9035 (Börjar ~14:20 in i klippet)

Citat:
- Jag tror inte det är Malmö som är problemet egentligen, jag tror Ilmar Reepalu är problemet, och jag tror att det förhåller sig på det sättet att, då man granskar vad Ilmar Reepalu har gjort för uttalanden... Jag tror inte att Ilmar Reepalu är antisemit, eller i varje fall tror han inte det själv(!)...
... Det appellerar till historien. När Ilmar Reepalu själv inte tror att han är antisemit tror jag det spökar i Ilmars huvud. Han säger saker som har en bakomliggande tankefigur. Att det finns en judisk lobby, att judar har makt, att judar själva är skyldiga till provokationer genom att gå med Israeliska flaggor osv., alltså det är en röra, som sipprar ut vid olika tillfällen...

För övrigt verkar formuleringen: "Det är inte Malmö som är problemet, det är Ilmar Reepalu" - eller närliggande varianter på den, återkomma gång efter annan. Det har nästan blivit lite av ett mantra de skenbart slutit upp kring när de små huggen ska utdelas.

Citat:
Håller med. Den värsta stormen har lagt sig och det som kommer nu är lite efterskalv bara. I grund och botten tror jag judarna är nöjda med Reepalus jobb och hur han så radikalt förändrat den etniska sammansättningen i staden (Woldodarski: Fantastisk utveckling!) och det kräver sin politiker att göra med sin stad som det socialdemokraten gjort. Dock krävde deras hysteriska paranoia lite angrepp mot den ansvarige, invandrade araber kan man inte gärna kritisera eller anklaga så det fick bli en uppdiktad historia om att Reepalu var ansvarig för deras antisemitism, men när de värsta känslostormarna lagt sig återvanns en viss sans och det tog inte riktigt fart.

Nej precis, allt som de skränar om är ju uteslutande kopplat till den muslimska befolkningen i, och den muslimska invandringen till -Malmö, men att problematisera på riktigt kring det är inte tänkbart.
Senast redigerad av Alosja 2012-06-07 kl. 17:28.
Citera
2012-06-08, 13:08
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alosja
För övrigt verkar formuleringen: "Det är inte Malmö som är problemet, det är Ilmar Reepalu" - eller närliggande varianter på den, återkomma gång efter annan. Det har nästan blivit lite av ett mantra de skenbart slutit upp kring när de små huggen ska utdelas.

Apropå små hugg...

Den judiska kamporganisationen SKMA, Svenska Kommittén mot Antisemitism, vill inte vara sämre och hänvisar på sin hemsida till en "läsvärd" blogg som skriver om den framtvingade situationen i Malmö. Bloggen, som i sig självt försöker slå Sverige-rekord i 10 000 meter politisk korrekthet, är en fullkomlig flodvåg av giftsprutande etter:

Citat:
Jag hade verkligen velat gå, men efter att ha läst Rakel Chukris artikel om debatten såg jag inte precis fram emot att höra de inspelade delarna i radioprogrammet Konflikt.
Nu har jag förmått mig lyssna och kan bara säga att jag skäms över att bo i en stad där den politiske ledaren, Ilmar Reepalu, efter att gång på gång uttryckt sig antisemitiskt, inte bara framhärdar i sitt självmedlidsamma dravel om hur han i själva verket är en missförstådd antirasist utan också lyckas riva ner kraftfulla applådåskor med det.

Jag förstår inte. Antyder författarinnan att Reepalu, förutom att vara "antisemit", nu även är rasist?

Citat:
Över att medvetandenivån här i Malmö är så låg. Över att man aldrig kan tala om antisemitism utan att fenomenet ifrågasätts. Över de ständigt frammanade bilderna av döda barn i Gaza, som alltid vägs mot och befinns tyngre än judars rätt till trygghet och frihet från trakasserier oavsett om de nu känner en samhörighet med Israel som land eller inte -- i en debatt som ska handla om antisemitism i Malmö. Över att Mellanösternkonflikten inte bara ständigt blir allt överskuggande och Israel på något försåtligt sätt blir den fiende alla (utom den lilla klick vars röster skulle vara centrala men i grund och botten inte anses vara värda att höras) i alla fall när kvällen är slut kan sluta sig samman i avsky mot, som sinnebilden för dagens ondska.

http://kamfertext.blogspot.se/2012/06/skamstaden.html

Att SKMA hänvisar till ett blogginlägg där författarinnan gläfsar om kritiken mot Israel, och väger döda barn i Gaza mot "blickar på Malmös gator", som hon menar är felaktig, är inte särskilt märkligt. SKMA arbetar med metoder som nedtystning/blandar bort korten tidigare. Jan Guillou skriver om saken:

Citat:
Emellertid handlar den svenska diskussionen om antisemitism alltid om något annat. Svenska kommittén mot antisemitism och liknande politiska grupper har nämligen utvecklat en egen pseudovetenskap där de kan finna antisemitism där ingen annan finner den. Minst fyra av Aftonbladets kolumnister ingår i detta sortiment av antisemiter som antingen förnekar sin uppfattning, är omedvetna om den eller i vart fall inpiskade nog att dölja sina böjelser genom att, fräckt nog, inte uttrycka sig antisemitiskt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0104/16/guillou.html
Senast redigerad av NS_14 2012-06-08 kl. 13:18.
Citera
2013-02-04, 14:31
Medlem
elmanoos avatar
Reepalu avgår (den 1:a Juli):

Citat:
Raderat med hänvisning till regel 1-02 som förbjuder citat i sin helhet av upphovsrättskyddat material.
/Mod.

http://malmo.etc.se/nyhet/ilmar-reep...medium=twitter
Senast redigerad av Siegfrid 2013-02-04 kl. 23:58.
Citera
2015-07-19, 10:12
Medlem
Problemen verkar finnas kvar trots att Reepalu pensionerats.
Citat:
”Det går inte att leva som jude i Europa”

− I Malmö är jag hatad. Jag är ledsen, men så är det.

Fast det regnar granater och missiler över Modi’in är jag mer orolig för min familj i Malmö.

Sverige måste vakna upp och ta antisemitismen på allvar, säger hon.

http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/s...-vara-judinna/
Citera
2015-07-19, 16:46
Medlem
Zikniks avatar
Malmö är ju ett litet kalifat, så rubrikens antisemitism borde kanske ersättas/kompletteras med islamism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in