2012-06-04, 21:29
Konflikt i P1 anordnade en paneldebatt förra tisdagen i Folkets Park i Malmö där det samtalades om antisemitismen och den senaste tidens händelser. Medverkande var förutom Reepalu ett gäng andra gäster, med representanter från både judiskt och muslimskt håll.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1300&grupp=9035&artikel=5 132148
Som väntat är diskussionen väldigt tillrättalagd, men det hettade faktiskt till några gånger med några intressanta ordväxlingar. Och även om Reepalu blandar och ger - som när han förundras över den förvrängning och demonisering han fått utstå, och i nästa andetag hycklande baktalar och stigmatiserar Ungern i samma anda. Men, han ska ha en eloge för att han fortsatt står på sig. Några utdrag (ingen prydlig transkript):
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1300&grupp=9035&artikel=5 132148
Som väntat är diskussionen väldigt tillrättalagd, men det hettade faktiskt till några gånger med några intressanta ordväxlingar. Och även om Reepalu blandar och ger - som när han förundras över den förvrängning och demonisering han fått utstå, och i nästa andetag hycklande baktalar och stigmatiserar Ungern i samma anda. Men, han ska ha en eloge för att han fortsatt står på sig. Några utdrag (ingen prydlig transkript):
Reepalu om hur han reagerade på att USA skickade sändebudet, där han luftar ett utav de nya judiska favoritbegreppen:
Alltså: Ifrågasätter du Israels legitimitet är du en antisemit. Israeliska lobbyn får tydligen inte nämnas vid namn, (?) trots att det är ett gängse uttryck.
Lars Dencik, professor i socialpsykologi vid Roskilde universitet och ledare för ett forskningsprojekt om "antisemitismen i Europa" går lös på Reepalu i en harang (ni får ursäkta, det är inte lättläst, och inte en perfekt avskrift, men jag kan inte rå för att han svamlar såsom han gör):
Citat:
Skenhelighet från det judiska sändebudet Hannah Rosenthal:
- Jag ville diskutera, vad är det som gör att man här drar iväg och talar om antisemitism som jag inte har uppfattat har antisemitisk anstrykning. Och det är klart att vi hade ett väldigt bra samtal, och jag blev lite förvånad då jag fick se, ja, dels fick jag ett brev från henne som talade om att vi har haft väldigt givande och bra samtal.
Och det vi kom fram till, och var överens om - och som hon själv började med att deklarera- är att det är förfärliga saker som händer i Europa, i Ungern, i Holland, och andra ställen, där hon ser hur rasism, nationalism och rasism, sprids tillsammans, och hon sa att den mest utsatta av alla grupperna i Europa faktiskt är romerna.
Och det vi kom fram till, och var överens om - och som hon själv började med att deklarera- är att det är förfärliga saker som händer i Europa, i Ungern, i Holland, och andra ställen, där hon ser hur rasism, nationalism och rasism, sprids tillsammans, och hon sa att den mest utsatta av alla grupperna i Europa faktiskt är romerna.
Citat:
- Och jag hävdade att antisemitism måste vara den allra värsta formen av rasism som mänskligheten har upplevt, och hon protesterade direkt och sa: det är inte på det sättet, varje folk som drabbas av rasism är lika förfärlig och lika hemsk, så ta inte och relativesera det på något sätt. Och sen sa hon också en sak som jag tyckte var väldigt bra; det är inte antisemitism att kritisera det staten Israel gör om det uppfattas som övergrepp och andra delar, men demonisera inte staten Israel, börja inte ifrågasätta statens legitimitet att finnas, för då handlar det här om någonting helt annat. Och sen sa hon också: akta dig för vissa ord, för vissa ord som du tror har en viss betydelse kommer att av andra tolkas på ett helt annat sätt. Och hon talade då om ordet den Israeliska lobbyn, som jag hade använt i ett tv-program. Jag skulle inte upprepa sådana ord, du ska inte ge spridning av sådana uttryck, för det slår an på strängar som faktiskt leder långt tillbaka i tiden.
Alltså: Ifrågasätter du Israels legitimitet är du en antisemit. Israeliska lobbyn får tydligen inte nämnas vid namn, (?) trots att det är ett gängse uttryck.
Citat:
Moderatorn: - Bara kort, du sa att du ursprungligen var orolig, du ville tala om saker som du inte upplevde som antisemitiska men som ändå betecknades som det, vad menade du med det?
Reepalu:- Att vi beskrivs i USA i ett antal tv-program att i Malmö har Sharia-lagar tagit över, att det är en islamiserad stad, där människor lever i skräck, där det brinner överallt i staden och människor skjuts ihjäl. Alltså en stad som är på väg i upplösning. På det sättet har det beskrivits i amerikanska medier, och jag ville faktiskt ge en korrekt bild över hur den här staden fungerar och hur den är. Och visst, vi har problem, och visst har vi haft problem, men inte på det sättet som det har beskrivits, kanske från USA-media med speciella syften.
Reepalu:- Att vi beskrivs i USA i ett antal tv-program att i Malmö har Sharia-lagar tagit över, att det är en islamiserad stad, där människor lever i skräck, där det brinner överallt i staden och människor skjuts ihjäl. Alltså en stad som är på väg i upplösning. På det sättet har det beskrivits i amerikanska medier, och jag ville faktiskt ge en korrekt bild över hur den här staden fungerar och hur den är. Och visst, vi har problem, och visst har vi haft problem, men inte på det sättet som det har beskrivits, kanske från USA-media med speciella syften.
Lars Dencik, professor i socialpsykologi vid Roskilde universitet och ledare för ett forskningsprojekt om "antisemitismen i Europa" går lös på Reepalu i en harang (ni får ursäkta, det är inte lättläst, och inte en perfekt avskrift, men jag kan inte rå för att han svamlar såsom han gör):
Citat:
- Jag tror inte det är Malmö som är problemet egentligen, jag tror Ilmar Reepalu är problemet, och jag tror att det förhåller sig på det sättet att, då man granskar vad Ilmar Reepalu har gjort för uttalanden... Jag tror inte att Ilmar Reepalu är antisemit, eller i varje fall tror han inte det själv(!)...
... Det appellerar till historien. När Ilmar Reepalu själv inte tror att han är antisemit tror jag det spökar i Ilmars huvud. Han säger saker som har en bakomliggande tankefigur. Att det finns en judisk lobby, att judar har makt, att judar själva är skyldiga till provokationer genom att gå med Israeliska flaggor osv., alltså det är en röra, som sipprar ut vid olika tillfällen...
... Det appellerar till historien. När Ilmar Reepalu själv inte tror att han är antisemit tror jag det spökar i Ilmars huvud. Han säger saker som har en bakomliggande tankefigur. Att det finns en judisk lobby, att judar har makt, att judar själva är skyldiga till provokationer genom att gå med Israeliska flaggor osv., alltså det är en röra, som sipprar ut vid olika tillfällen...
Senast redigerad av Alosja 2012-06-04 kl. 21:31.
Senast redigerad av Alosja 2012-06-04 kl. 21:31.