• 1
  • 2
2010-02-14, 21:13
Medlem
Veeoons avatar
Hej, sitter på en rätt så halv-gammal dator som jag nu vill byta ut grafikkortet på. Vill gärna uppgradera utan att resten av datorn bottleneckar för mycket.

Q6600
4GB RAM
8800GT 512.

Budget = 2000

Vad rekommenderar ni?
Citera
2010-02-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Hej, sitter på en rätt så halv-gammal dator som jag nu vill byta ut grafikkortet på. Vill gärna uppgradera utan att resten av datorn bottleneckar för mycket.

Q6600
4GB RAM
8800GT 512.

Budget = 2000

Vad rekommenderar ni?

För att det ska vara värt ett grafikkorts byte så måste du byta CPU med, den kommer flaska med de flesta kort som äns är aningen bättre än du har.
Citera
2010-02-15, 08:55
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
För att det ska vara värt ett grafikkorts byte så måste du byta CPU med, den kommer flaska med de flesta kort som äns är aningen bättre än du har.
Några rekommendationer? Gärna en GPU som ligger på runt 1500kr om en CPU måste med i smeten också.
Citera
2010-02-15, 09:07
Medlem
Citat:
Några rekommendationer? Gärna en GPU som ligger på runt 1500kr om en CPU måste med i smeten också.

kanske:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496058

och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575153

du behöver nytt moderkort för detta dock så räkna med 3000kr~
Citera
2010-02-15, 09:14
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
kanske:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496058

och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575153

du behöver nytt moderkort för detta dock så räkna med 3000kr~
Finns inga delar som passar på det jag har just nu? Asus P5KR har jag. Har ont som attan med pengar, annars får jag helt enkelt poste-pona uppgraderingen
Citera
2010-02-15, 10:16
Medlem
Citat:

Q6600
4GB RAM
8800GT 512.

Budget = 2000

Vad rekommenderar ni?

Vete fan om jag skulle vilja påstå att din processor utgör en enorm så kallad flaskhals. Nu är det lite olika hur mycket spel är processorberoende, men du har ändå fyra kärnor vilket fler och fler spel förmår utnyttja. Tittar man på det här testet (http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=3641&p=7 ) så visst tappar du en del, men då ska man ha i åtanke att det är ett GTX280 som används i testet. Snabbare grafikkort ställer högre krav på processorn, så skulle du lägga dig nåt snäpp under blir skillnaderna mindre. Eftersom LGA775 börjar bli lite till åren kan det ju vara tveksamt om man ska lägga allt för mycket pengar på en uppgradering. Hade jag varit i din sits hade jag hårdbevakat annonserna på Sweclockers och i någon mån blocket efter i första hand ett ATI4870 eller 4890 (eller GTX260 men de brukar bli dyrare) och i andra hand en E8400 eller E8500-prolle. Mellan tummen och pekfingret bör du kunna få ett 4870 för 7-800 och en E8400 för under tusenlappen. Dina gamla grejer får du väl kanske 500 styck för, möjligen något mindre. Då får du en rejäl uppgradering för totalt runt tusenlappen. Orkar du kan du ju kika efter nån bättre tredjepartskylare till din Q6600 och testa att leka lite med överklockning. Lite beroende på stepping på processorn brukar det gå att kräma ur en hel del mer ur den, 20-40% överklock verkar de flesta nå med lite pill. Men ge dig bara in på det spåret om du tycker att det verkar roligt, för det kräver en del instudering och tid för att nå resultat.

/Hast
Citera
2010-02-15, 12:47
Bannlyst
Har du SLI-stöd på moderkortet? Om så, köp ett likadant kort och kör i SLI, absolut billigaste. Har du crossfire stöd? Kör då eventuellt 2 stycken 4870 (kan få 2 för 2000kr). En sån enorm prestanda ökning för du inte för ett kort för 2000kr egentligen. Skulle du ta ett kliv upp till ca 2500kr så får du tag på ett 5850 kort som är riktigt prisvärt och ett riktigt prestandamonster.

Din CPU bottleneckar bara de dyraste graffakorten, du har en överklocksvänlig quadcore. Så bry dig inte om det.
Citera
2010-02-15, 20:35
Medlem
Veeoons avatar
Efter att ha läst här så har jag bestämt mig för att skjuta på uppgraderingen tills jag har nog med cash för att uppgradera ordentligt. Tack för hjälpen, grabbar
Citera
2010-02-15, 20:43
Medlem
Har liknande fråga, för ca 1 år sedan köpte jag en budget dator: Asus nForce 750a SLI, XFX 9500GT 512 mb, 2gb minne, 400w nätagg, 320gb hdd, AMD atholon 3.1Ghz dual core 6000+, chassi och dvd...

Nu undrar jag om det är värt att uppgradera eller ska jag köpa helt nytt? Vill även köpa en ny skärm då jag har en 17", har cirka 10k i budget. Skriver i denna tråden för att inte skapa en massa onödiga trådar.
Citera
2010-02-15, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olaa
Har liknande fråga, för ca 1 år sedan köpte jag en budget dator: Asus nForce 750a SLI, XFX 9500GT 512 mb, 2gb minne, 400w nätagg, 320gb hdd, AMD atholon 3.1Ghz dual core 6000+, chassi och dvd...

Nu undrar jag om det är värt att uppgradera eller ska jag köpa helt nytt? Vill även köpa en ny skärm då jag har en 17", har cirka 10k i budget. Skriver i denna tråden för att inte skapa en massa onödiga trådar.

Vad vill du göra med datorn? Just saying. Det är den viktigaste frågan om man har funderingar på att uppgradera sig.
Citera
2010-02-15, 21:09
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Vad vill du göra med datorn? Just saying. Det är den viktigaste frågan om man har funderingar på att uppgradera sig.
Kommer nya spel som jag gärna vill kunna maxxa, typ BC2/Starcraft 2. BC2 håller sig på Medium sen några inställningar på High med bra FPS men skulle gärna vilja kunna ställa upp allt. Men jag tror jag avvaktar ett tag istället för uppgraderar datorn på en stram budget
Citera
2010-02-15, 23:55
Medlem
Babovands avatar
Citat:

Jag skulle säga helt tvärtemot om man tittar på denna lista.
http://www.cpubenchmark.net/cpu_look...00+%40+2.40GHz

Skulle acceptera att den flaskar med cirka 1-5 FPS med dom nya nyaste/dyraste korten. Men ditt påstående stämmer inte alls, ett 9800 GTX skulle inte flaska, inte ett 260 GTX heller.

På listan ser du att den där Quaden är intels slöaste, över den finns det bara Quads, Phenom, och Core-i7, om du nu påstår att den skulle flaska, så betyder det att han behöver en lite bättre Phenom eller en core-i7 för att det inte ska flaska.

Så nej, högst 1-5 FPS, personligen så tror jag att det inte kommer flaska något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in