2010-02-14, 23:17
Medlem
Hej!

Jag blev ordinerad tamoxifen 40mg/ED (mer känt som nolvadex kanske) strax efter jag upptäckte en knöl under bröstet för ett halvår sedan, vilket visade sig vara gynekomasti. Är 18 år och har gått på det i 5-6 månader men blev nyss tillsagd att sluta med det av en annan läkare som tog över efter att min gamla läkare slutat, eftersom denna läkare trodde det kunde påverka mig negativt med höga testonivåer osv.

Men det har påverkat mig mer än så - jag har börjat tappa hår och min sexlust har rasat neråt.

Har nu slutat med skiten men lider av en extrem noja att dessa symptom kan komma att bli permanenta? Skall ringa min doktor nästa vecka och fråga vad fan som försigår!

Någon som har en aning om detta kommer bestå? Hänger ju en del folk här, någon kanske är allmänläkare, eller tom endokrinolog eller bara allmänt påläst eller bara har en hum.

Mår dåligt av detta som fan
Citera
2010-02-15, 00:40
Medlem
451122s avatar
Har du läst bipacksedeln?

All info finns här:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Står att håravfall är en biverkning, dock ovanlig. Kopierar in den delen om håravfall nedan. Resten finns som sagt i länken ovan.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Aptitlöshet, trötthet, huvudvärk, överkänslighetsreaktioner, minskat antal vita blodkroppar, blodbrist. Förhöjda halter av fett i blodet, ibland med inflammation i bukspottkörteln (smärta eller ömhet i övre delen av buken). Förstoppning, håravfall, förhöjda levervärden, hosta, inflammation i lungorna, oro, depression, ångest, svullnad av äggstockarna, muskelknutor i livmodern, livmodercancer, förändringar i livmoderslemhinnan, cancer i livmoderslemhinnan. Synstörningar.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.
Senast redigerad av 451122 2010-02-15 kl. 00:42.
Citera
2010-02-15, 14:41
Medlem
Ja, men kommer hårtappningen bestå och sexlusten fortfarande vara kass?
Citera
2010-02-15, 15:35
Medlem
451122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InjectMe
Ja, men kommer hårtappningen bestå och sexlusten fortfarande vara kass?

Rent generellt så har ju människokroppen en enastående förmåga att återhämta sig. Jämför tex med dom som har fått cancer och tar cellgifter. Det blir helt kala på kroppen och kroppen bryts ned i övrigt också.
Men lyckas de bli friska och kan sluta med cellgifterna, så återhämtar sig kroppen ofta väldigt bra.

Om jag generaliserar lite, så kan man säga att det helt enkelt beror på styrkan på medicinen, tiden man tar medicinen och hur frisk man är i övrigt innan man började med medicinen.

Vad gäller dig och din medicinering så vågar jag inte uttala mig. Det är bättre att du kontaktar läkare och ber dom ta tester om det inte blir bättre.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Kram!
Senast redigerad av 451122 2010-02-15 kl. 15:58.
Citera
2010-02-15, 16:17
Medlem
OBriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 451122
Rent generellt så har ju människokroppen en enastående förmåga att återhämta sig. Jämför tex med dom som har fått cancer och tar cellgifter. Det blir helt kala på kroppen och kroppen bryts ned i övrigt också.
Men lyckas de bli friska och kan sluta med cellgifterna, så återhämtar sig kroppen ofta väldigt bra.

Om jag generaliserar lite, så kan man säga att det helt enkelt beror på styrkan på medicinen, tiden man tar medicinen och hur frisk man är i övrigt innan man började med medicinen.

Vad gäller dig och din medicinering så vågar jag inte uttala mig. Det är bättre att du kontaktar läkare och ber dom ta tester om det inte blir bättre.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Kram!

Tack för svaret Jag skall ta kontakt med läkaren i veckan, imrogon tom.
Citera
2010-02-15, 18:52
Medlem
Bluffos avatar
Fick du bort knölen? Den går annars att operera bort. Du kommer att återhämta dig, naturligt - ingen fara. Men be läkaren kolla dina nivåer i kroppen, för det går att justera nivåerna om du tycker att det tar för lång tid att återhämta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in