Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Eller hur, först börjar dom med att göra "kravmärkta" spelomslag med hål i för att få oss att få oss att tänka på miljön & nu vill dom att vi ska köpa mer spel i butik.
Min datorskärm från 2000 har inte heller slitits & fungerar lika bra som det gjorde vid nyköp men inte kan jag sälja den för 4000:- idag, får högst en 500 för den. Jag ser inte varför spel ska vara ett undantag.
Din datorskärm är 10 år gammal och du får med all säkerhet en dubbelt så bra (om inte bättre) skärm för 4000 kr idag. Värdet på din skärm sjunker dels om skärmen i sig slits men framför allt då utvecklingen går framåt och din skärm inte längre är den bästa på marknaden.
Datorspelens värde sjunker ju med tiden också såklart då det kommer nyare och bättre spel, självklart ska man inte behöva betala 550kr för Mass Effect 2 om några år när Mass Effect 3 ligger på det priset. Men ett "begagnat" spel lär ju ha spelats igenom en gång, högst två, sedan har ägaren tröttnat. Kanske säljer den vidare efter någon månad. Du hade med all säkerhet kunnat sälja din skärm för 3500kr efter en månad, förutsatt att den fortfarande kostade 4000kr i butik.
Självklart beror detta en hel del på girighet med, det går inte att förneka och jag är absolut ingen "EA fanboy", men detta sättet att få folk att köpa nya spel är bra mycket bättre än vissa andra sätt som har använts tidigare, t.ex. att begränsa antalet datorer man kan installera på, eller att kräva internetuppkoppling för registrering vid installation.
Köper du ett 600kr-spel för 50% av priset (vet inte om det är rimligt då jag aldrig köpt ett begagnat spel, hur pass mycket billigare brukar de vara?) och lägger till en hundring för att få extramaterialet så har du fortfarande sparat 200kr. Sedan kan man ju diskutera om inte de som köper originalspelen ska få möjligheten att plocka bort dessa extrafunktioner och köpa spelet för 100kr billigare...