Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-03-02, 19:40
  #1
Medlem
lothers avatar
är fortfarande taskig i buken efter en penicilinkur och funderar på om det slog ut det naturliga floran i tarmarna

finns det några bra metoder att få tillbaka en lämplig flora och fauna
Citera
2004-03-02, 20:01
  #2
Medlem
LadyTieras avatar
dofilus och bifilus, vatten och fibrer
Citera
2004-03-02, 20:12
  #3
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Som L_T säger.
Men hur länge har du varit dålig?
Har det gått över två veckor, och det inte har blivit nån förbättring, så har du nog lyckts få överväxt av en bakterie i tarmfloran som endast kan åtgärdas med
antibiotika (eller om det var penicillin, kommer inte ihåg).
Jag drabbades av detta i höstas.
Var helt paj i magen i sex veckor innan jag tvingades inse att jag inte skulle bli bra själv, och lades in på sjukan två gånger akut uttorkad innan de fattade vad som var fel.
Sen fick jag en burk tabletter, och var bra på fyra dagar.

Magen ska man vara rädd om.
Citera
2004-03-02, 20:17
  #4
Medlem
LadyTieras avatar
jupp....som sagt knepet att få magen bra igen är mycket vatten fiberrik kost och sådana produkter som åtreställer magens naturliga balans, som sgat ovan dofilus osv, pröva även pro-viva och de nya hälsodryckerna /yoghurtarna.

Att rör på sig stimulerar de peristaltiska rörelserna och magen kommer igång snabbare. Men har du väldiga problem eller du har varit konstant lös/hård i magen länge, gå till doktorn som G_P sade
Citera
2004-03-02, 21:29
  #5
Medlem
lothers avatar
tackar för svaren, det är nog över ett år sedan och det är annurlunda än innan
för att var burdus så luktar det värre och oftare från avgaserna,
inget farligt men inte så roligt(finns ju undantag naturligtvis ;-) )
att man sen har mycket gaser i magen ger ju lite andra känslor i buken med


så jag börjar med det enkla och har inte det fungarat om någon månad så blir det ett litet besök hos vårdcentralen
Citera
2004-03-02, 22:06
  #6
Banned
Det finns faktiskt en annan möjlighet. Bajslavemang!

Man tar helt enkelt avföringen från någon med frisk tarmflora och skjuter upp den i ändtarmen på någon med bakterierna i olag.

Det har jag i alla fall läst på Internet. Trodde det var en UL liksom att man lägger fluglarver i svårläkta sår på sjukhusen vilket jag betvivlade men som faktiskt också är sant.
Citera
2004-03-02, 22:12
  #7
Medlem
LadyTieras avatar
det finns hjälp att få mot det du har, massor av mediciner fixar till kistan så att du slipper släppa väder som luktar döda <insert any smelly thing here>. det kan vara fixat på ett kick.
Citera
2004-03-03, 03:05
  #8
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vill inte skrämmas - men det KAN vara det här:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=223

Som det står - så används Flagyl eller Vancosin för att fixa till det, men båda måste du ha recept på.
Citera
2004-03-03, 07:59
  #9
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
*Pekar uppåt*
Det var Clostrida bakterier jag hade när jag var sjuk, och det var fan ingen hit.
Fick Flagyl som nämns ovan, och det hjälpte fort.

Fick min magpaj pga en hästkur antibiotika som effektivt dödade mitt immunförsvar, och det låter som om du är i riskzoonen.

Det enda som får mig att tro att det inte rör sig om clostrida bakterier är att du gått med det så länge utan att bli akut sjuk.
Det är möjligt att det kan vara
http://netdoktor.passagen.se/sjukdom...jocktarm.shtml

Tycker att du ska gå till farbror doktorn med en gång, jag.
Citera
2004-03-03, 13:38
  #10
Medlem
LadyTieras avatar
flyttas till det nya forumet medicin och hälsa från övrigt.
Citera
2004-03-04, 00:31
  #11
Medlem
liljenstars avatar
haha lustigt med alla spekulationer. det kan ju vara precis vad som helst, varför inte dra till med tjocktarmscancer. i princip omöjligt att bota! ha en trevlig kväll!
Citera
2004-03-04, 23:20
  #12
Medlem
lothers avatar
skönt att man inte oroas så lätt, ska börja lätt med det hela och om någon månad får man se vad som har hänt

funderar på en annan sak, kan det bli samma fenomen om man inte äter under så lång tid att man har hunnit bli av med allt i tarmarna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback