Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-23, 18:29
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs

Vad ser du för skillnad på förklara och påvisa?
Om man förklarar ett fenomen så beskriver man hur det fungerar, om man påvisar ett fenomen så visar man att fenomenet existerar utan att förklara hur det fungerar. (jämför med gravitationen, den kan påvisas men inte förklaras i sin helhet).
Citera
2010-02-23, 18:29
Medlem
constants avatar
Citat:

Inte min fråga, men jag svarar också :-)

Jag nämnde exempelt med radioaktivitet förut, det påvisades med fotoplåtar, man kunde se att det var ett dittills okänt fenomen som ingen kunde förklara.

Senare förklarades det vad strålning var och vad som orsakade fenomenet.
Citera
2010-02-23, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Om vetenskapen inte kan förklara allt, så är "vetenskapliga bevis" inget argument emot paranormala fenomen.
NEJ, men sådana hade varit argument FÖR!
Citera
2010-02-23, 18:31
Medlem
kmers avatar
Citat:
Om vetenskapen inte kan förklara allt, så är "vetenskapliga bevis" inget argument emot paranormala fenomen.
Det är inte (nödvändigtvis) ett argument emot att paranormala fenomen förekommer. Men det är ett argument för att man inte ska tro att de förekommer.
Citera
2010-02-23, 18:32
Medlem
cephs avatar
Citat:

Om paranormala fenomen aldrig bevisats existera så är vetenskapens vara eller icke vara totalt irrelevant. Snacka om förvirrat cirkelargument från din sida.
Citera
2010-02-23, 18:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Tänk dig att du åker till sydamerika och i en liten by hittar du en växt som enligt byborna hjälper mot virussjukdomar. De förklarar att det fungerar utmärkt, och du tar med dig växten hem.

Nu har du en hypotes, du tror att växten hjälper mot virussjukdomar.

Därefter ska du börja studera växtens verkan, kanske på dig själv, sedan på lite fler personer.

Om växten efter mängder med studier inte visar sig fungera som byborna sagt, är det då realistiskt att fortsätta tro att växten botar visrussjukdomar?

Du kan byta ut växten mot andeprat, spådomar eller valfritt övernaturligt.
Citera
2010-02-23, 18:40
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Om paranormala fenomen aldrig bevisats existera så är vetenskapens vara eller icke vara totalt irrelevant. Snacka om förvirrat cirkelargument från din sida.

Det är skeptiker eller Vof-skeptiker vi diskuterar i denna tråd, deras (enda) standard argument mot att paranormala fenomen finns är att det aldrig har vetenskapligt bevisas.

Därför håller jag mig kvar där i debatten, och försöker påtala att "vetenskapen inte vet allt".

De fleste tänkande människor håller faktiskt med om att "vetenskapen inte vet allt", så varför fortsätter dessa fanatiska vof-skeptiker att föra fram detta dåliga argument.
Citera
2010-02-23, 18:43
Medlem
kmers avatar
Citat:
Det är skeptiker eller Vof-skeptiker vi diskuterar i denna tråd, deras (enda) standard argument mot att paranormala fenomen finns är att det aldrig har vetenskapligt bevisas.

Därför håller jag mig kvar där i debatten, och försöker påtala att "vetenskapen inte vet allt".

De fleste tänkande människor håller faktiskt med om att "vetenskapen inte vet allt", så varför fortsätter dessa fanatiska vof-skeptiker att föra fram detta argument.
Men att det inte har påvisats trots att det enkelt skulle kunna påvisas är ett starkt argument emot.

Att vetenskapen inte vet allt är inte ett argument i den här frågan, eftersom det här klarar faktiskt vetenskapen av. Det handlar ju om att påvisa ett fysiskt fenomen. Vilket vi kan göra vetenskapligt.
Citera
2010-02-23, 18:44
Medlem
constants avatar
Citat:
De fleste tänkande människor håller faktiskt med om att "vetenskapen inte vet allt", så varför fortsätter dessa fanatiska vof-skeptiker att föra fram detta argument.
För att det inte är ett motsatsförhållande, kanske.
Citera
2010-02-23, 18:45
Medlem
constants avatar
amilofs. Kan du ge något exempel på övernaturligt fenomen som du anser att vetenskapen inte skullle kunna påvisa.
Citera
2010-02-23, 18:53
Medlem
najass avatar
Citat:

Hur menar du nu? Tror du att förklara och påvisa är samma sak? Jösses.

Jag kan påvisa att Cray-datorer finns men inte fan kan jag förklara dem för jag vet inte ett smack om superdatorer.

EDIT: fanken såg inte att de var tämligt välförklarat redan...
Citera
2010-02-23, 20:31
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:

De fleste tänkande människor håller faktiskt med om att "vetenskapen inte vet allt", så varför fortsätter dessa fanatiska vof-skeptiker att föra fram detta dåliga argument.

Att det aldrig har vetenskapligt bevisats är också det enda argumentet vi har emot enhörningar, tomtar, troll, vetter, flygande spagettimonster och tandfén. Men av någon besynnerlig anledning blir detta då ett starkt argument mot deras existens. Hur ska du ha det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in