Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Om du nu försöker prata bort faktumet att vetenskapen varit starkt skeptisk till fenomenet bara för några decennier sedan hur förhåller sig då vetenskapen till jordkast, ett liknande kan man säga underligt fenomen som knappast faller inom de naturliga ramarna.
Du har inte svarat på detta. Tror de eller tror de inte på fenomenet, tror du eller tror du inte på fenomenet eller är du lika undvikande med rädsla för att ha blottat ditt felslut.
Jag försöker inte prata bort något faktum. Det finns inget faktum att prata bort. Det finns uppgifter om att många, ej hur många och heller ej namngivna, vetenskapsmän varit skeptiska till klotblixtar. Det finns däremot många uppgifter på namngivna vetenskapsmän som tagit det på allvar och försökt förklara fenomenet. Dina länkar talar alltså mer emot din sak än vad de gör för.
Måste jag ha en uppfattning om något jag inte vet något om, som ex jordkast? Jag kan givetvis tro något men jag är inte insatt i fenomenet och heller inte intresserad. Men jag kan förstås göra en gissning. Om gissningen skulle visa sig felaktig eller korrekt, betyder inte så mycket för mig. Jag lägger ingen prestige i den saken. Det viktiga för mig är inte att framstå som den som lyckats med att gissa flest rätt på eventuella oförklarliga naturfenomen, det viktiga för mig är att man undersöker dem förutsättningslöst och drar sina slutsatser allteftersom kunskapen om fenomenet ökar.
Jag förstår verkligen inte din fokusering på det här med att lyckas gissa rätt, som om vetenskap vore en frågesport där den som gissar rätt är en bra människa och den som gissar fel är bortgjord. Konstig inställning.
Dock är jag inte det minsta ängslig inför att blotta mina felslut, de är dessutom rätt många. På din begäran gissar jag om jordkast. Något anmärkningsvärt borde ha uppstått i marken, då det finns flera källor på att jorden tycks ha kastats upp ur den. Och jag tror att det i så fall finns en naturlig förklaring på fenomenet.
Men det känns som om du tänker ta samma cirkel igen, du blir motbevisad om ett påstående om klotblixtar, hänvisar till texter som inte alls styrker dina påståenden, och när du blir överbevisad om även den saken hoppar du snabbt vidare till jordkast.
Och när du kört även det spåret i botten övergår du till aggressiva och förolämpande kommentarer.
Inse att du hade fel, det är ingen som tycker att du är en dålig människa för den sakens skull. Däremot är människor som står och stångar huvudet i väggen en smula enerverande i längden. Det finns dock trots allt lite komiska inslag i beteendet till en början.