Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-20, 14:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta försvinnade var olöst när det skrevs om det fyra år senare. Om det sedan blev uppklarat vet jag inte?

Del av artikel i Hemmets Journal # 12/1973, första sidan och sidorna 8, 9 och 78. Artikeln är skriven av Lars Jonsson. Foto: Sixten Svensson.

"Hennes pojke försvann spårlöst för fyra år sedan."

"Min son är borta - jag har inte ens en grav att gå tll."

"En aprilkväll 1969 gick Lars-Åke, 25 år, ut ett slag. Sedan dess har ingen sett honom. Hans mor, Ragnhild Pettersson, 62 år, har slutat att tro på att pojken ska komma tillbaka. Hennes enda bön är han hon ska få visshet och att hennes son ska komma i vigd jord, om han inte längre lever......"

"Klockan fem i nio på kvällen den 2 april 1969 gick Lars-Åke Pettersson, 25 år, ut ett slag. sedan dess har ingen sett eller hört honom.

Han bodde hemma hos sin mor, fru ragnhild Pettersson i Jönköping. Han var mycket fäst vid henne."

Hopp i artikeln.

"När han var klar gick han ut i tamburen. Tog på sig sin svarta skinnjacka. Det var vått ute så han krängde på sig bottinerna också. Han var 180 cm lång och hade cendréfärgat hår.

När han var klar sa han genom dörren "Det ligger pengar i min låda. Nu går jag. Hej då."

"Lånade en tia."

"En ung man stänger dörren och går och kommer inte tillbaka"

Hopp in artikeln.

"Han talar om att pengarna han har ligger i hans låda. Men det var inget märkvärdigt med det. Tidigare på dan har han lånat en tia av sin mor.

När Lars-Åke Pettersson, 25 år, gick sin väg hade han precis ätit rotmos. Han var klädd som han brukade vara klädd när han gick ut på kvällen. Och hans ord i dörren var de gamla vanliga.

Kvar finns en mor. En far. (De skildes 1956.) Fem syskon. Kvar finns saknaden, ovissheten. De långa dagarna i mörk förtvivlan, när allt är självklart: han är död."

Hopp i artikeln.

"- Ovissheten är det värsta, säger hon. Att inte riktigt säkert veta om han lever eller är död.
- Ibland ligger jag vaken på nätterna och tycker mig höra honom komma.
- Det går inte inte en timme utan att jag har honom i tankarna. Han finns där ständigt"

Hopp i artikeln.

"Dubbelgångare."

"Julen samma år: Lars-Åkes syster Asta och och svägerskan Inger Pettersson ser på TV. Utsändning från Alternativ jul i Malmö. De sitter var och en för sig i sina respektive hems TV-soffor. Plötsligt ser de båda Lars-Åke på TV-skärmen.

Larm och nya efterforskningar. Hoppets flämtande låga lyser klarare, starkare. Vi såg honom både du och jag. Så fel kunde vi inte ha.

Men man hittar honom inte. Ett år efter hans försvinnande meddelar en kvinna att hon sett Lars-Åke i Göteborg. Hon är säker. De hade lekt ihop som barn. Nu hade hon sett honom på en gågata i Göteborgs city. Om Lars-Åke inte har en dubbelgångare måste det vara han, sa hon."

Någon som känner till detta försvinnande sedan tidigare? Någon som vet om de fick tag på den försvunne - vare sig levande eller död?

"FOTNOT: Antalet försvunna personer i Sverige som varit efterlysta i mer än ett år uppgår för närvarande till 206. Ett tjugatal av dessa är icke svenska medborgare. 27 av de försvunna är kvinnor."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-20 kl. 14:49.
Citera
2010-08-15, 16:23
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2014-03-30, 21:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som verkar vara okänt?

Bumpar den här tråden drygt fyra år efter att den startades.

Är det verkligen ingen som har hört talats om denne unge mans försvinnande? Den 2 april i år är det på dagen 45 år sedan han försvann.

Någon som ev. känner till om detta försvinnande har blivit uppklarat efter 1973?
Citera
2014-03-31, 01:10
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Det ser inte ut som om Lars-Åke blev återfunnen. Han finns i SvB 1970 på mammans adress, men saknas i SvB 1980 och SvB 1990. Finns ej heller i Sveriges Dödbok, Begravda i Sverige, eller på Ratsit.

De stackars föräldrarna fick leva i många år utan att få svar på vad som hänt sonen. Pappan dog 1990 och mamman 1998.
Citera
2014-03-31, 16:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jönköping 1959, 1969 och 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det ser inte ut som om Lars-Åke blev återfunnen. Han finns i SvB 1970 på mammans adress, men saknas i SvB 1980 och SvB 1990. Finns ej heller i Sveriges Dödbok, Begravda i Sverige, eller på Ratsit.

De stackars föräldrarna fick leva i många år utan att få svar på vad som hänt sonen. Pappan dog 1990 och mamman 1998.

Dig kan man alltid lita när det gäller sådana här uppgifter Aurora. Stort tack för denna mycket intressanta information.

Tyvärr var det just detta som jag misstänkte skulle komma fram. Lars-Åke kom att förbli försvunnen. Vare sig som levande eller död har han kunnat hittats. Ingenstans har hans namn dykt upp efter 1970.

Ja hans stackars föräldrar fick tyvärr leva i många år med denna ovisshet utan att ha erhållit några svar på vad som hade hänt sonen.

Efterlämnade Lars-Åke barn när han försvann den 2 april 1969?

Undrar om han hade några pengar med sig och då i s f hur mycket?

Ang. olösta försvinnanden så har just Jönköping varit drabbat en del. Åtminstone ur historisk synvinkel. Förutom detta fall från 1969 så även 1959 och 1970.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-31 kl. 16:45.
Citera
2014-03-31, 23:40
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ja hans stackars föräldrar fick tyvärr leva i många år med denna ovisshet utan att ha erhållit några svar på vad som hade hänt sonen.

Jag hade lite smått och gott att diskutera med Skatteverket idag, så jag passade på att fråga om hur det ser ut angående Lars-Åke i myndighetens register. Faktum är att han finns kvar i folkbokföringen fortfarande, men står som obefintlig sedan lång tid tillbaka. Någon ansökan om dödförklaring har aldrig gjorts. De anhöriga gav förmodligen aldrig upp hoppet...

Dumt nog så tänkte jag inte på att fråga om han hade barn. Personligen så tror jag inte det, han bodde ju trots allt hemma hos sin mamma fortfarande. Får en känsla av att föräldrarna var lite speciella, de levde tydligen som separerade under många år. Någon skilsmässa tog de dock aldrig ut. Och sedan 1998 är de återförenade för evig tid, de ligger i samma grav.
Citera
2014-04-01, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars-Åke registrerad än idag som obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag hade lite smått och gott att diskutera med Skatteverket idag, så jag passade på att fråga om hur det ser ut angående Lars-Åke i myndighetens register. Faktum är att han finns kvar i folkbokföringen fortfarande, men står som obefintlig sedan lång tid tillbaka. Någon ansökan om dödförklaring har aldrig gjorts. De anhöriga gav förmodligen aldrig upp hoppet...

Dumt nog så tänkte jag inte på att fråga om han hade barn. Personligen så tror jag inte det, han bodde ju trots allt hemma hos sin mamma fortfarande. Får en känsla av att föräldrarna var lite speciella, de levde tydligen som separerade under många år. Någon skilsmässa tog de dock aldrig ut. Och sedan 1998 är de återförenade för evig tid, de ligger i samma grav.

Mycket bra att du har diskuterat med Skatteverket ang. Lars-Åke Pettersson.

När han inte fanns med någonstans i registren efter 1970 så undrade jag om han verkligen hade blivit dödförklarad. Nu vet vi tack vare dig att han fortfarande finns med i folkbokföringen och att han under mycket lång tid har varit registrerad som obefintlig. Det verkar som om föräldrar och syskon aldrig gav upp hoppet att få återse honom.

Jag tror inte heller att han hade barn då han försvann.

Det skulle ha varit intressant att få veta vad han arbetade med vid sitt försvinnande. Ett arbete av något slag lär han ha haft. Han var ju ändå 25 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-01 kl. 15:11.
Citera
2014-04-02, 09:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det skulle ha varit intressant att få veta vad han arbetade med vid sitt försvinnande. Ett arbete av något slag lär han ha haft. Han var ju ändå 25 år.

Fast å andra sidan så bodde han dels hemma hos sin mamma trots att han var 25 år och hade dels lånat en tia av henne samma dag. En tia som han bemödade sig med att betala tillbaka (sa var pengarna fanns) innan han försvann.

Jag kan tänka mig att han var väldigt ensam (ogift, ingen flickvän), bodde hos sin mamma och var arbetslös. Kanske deprimerad. Jag tror att han åt sin sista portion rotmos och sedan tog sitt liv.

Undrar vad han köpte för den där tian han lånade av mamman samma dag? Och om han hade någon käresta? Det brukar man väl ha när man är 25?
Citera
2014-04-03, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln om L-Å Pettersson.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fast å andra sidan så bodde han dels hemma hos sin mamma trots att han var 25 år och hade dels lånat en tia av henne samma dag. En tia som han bemödade sig med att betala tillbaka (sa var pengarna fanns) innan han försvann.

Jag kan tänka mig att han var väldigt ensam (ogift, ingen flickvän), bodde hos sin mamma och var arbetslös. Kanske deprimerad. Jag tror att han åt sin sista portion rotmos och sedan tog sitt liv.

Undrar vad han köpte för den där tian han lånade av mamman samma dag? Och om han hade någon käresta? Det brukar man väl ha när man är 25?

Har artikeln av den försvunne kopierad. Tyvärr har jag inte kunnat hitta denna ännu. Där finns säkert en del svar på det du bl.a. har tagit upp. Jag kommer i a f väl ihåg hur han såg ut. På dessa foton såg han både trevlig och sympatisk ut.

Mycket troligt att han inte hade någon flickvän. Naturligtvis kan han ha varit arbetslös men i s f vad hade han arbetat med innan? Han var ju ändock 25 år.
Citera
2014-04-04, 00:23
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Men om han tog självmord borde väl rimligtvis kroppen dykt upp förr eller senare?
Intressant detta med människor som bara försvinner sådär.

Lever några av hans syskon fortfarande? Skulle ju vara intressant med mer information kring hans person.
Citera
2014-04-04, 12:11
Medlem
Går det att få tag i polisutredningen som gjordes i detta fall? Många gånger finns det uppgifter som kanpeka i en viss riktning. En kittlande tanke är att inom en 11-års period har vi tre personer som försvinner i Jönköping. Seriemördare? Självklart mycket låg sannolikhet. Vad vet man om de andra försvinnandena? Finns det likheter eller något annat som kan länka ihop de försvunna?
Citera
2014-04-04, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre olösta försvinnanden i Jönköping. Finns det flera?

Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Går det att få tag i polisutredningen som gjordes i detta fall? Många gånger finns det uppgifter som kanpeka i en viss riktning. En kittlande tanke är att inom en 11-års period har vi tre personer som försvinner i Jönköping. Seriemördare? Självklart mycket låg sannolikhet. Vad vet man om de andra försvinnandena? Finns det likheter eller något annat som kan länka ihop de försvunna?

Intressant att du tar upp detta. Har själv funderat i liknande banor. Nu tror jag inte att det ev. var en seriemördare som opererade i Jönköping under dessa 11 år. Detta grundar jag på att vi känner till för litet om åtminstone två av dessa fall.

När det gäller försvinnandet 1959 så var den personen inflyttad strax innan försvinnandet till Norrahammar och okänd för de flesta människor i Jönköping.

(FB) Olöst försvinnande: Ove Persson, Jönköping, 1959

När det gäller personen som försvann 1970, så var han endast på tillfälligt besök i Jönköping. Här är det mycket litet känt precis som med Lars-Åke.

(FB) Olöst försvinnande: Filip Lundstedt, Jönköping, 1970.

Sedan undrar jag om några mera personer har försvunnit spårlöst i Jönköping från ca 1959 och in på 1970-talet? Någon som känner till något ytterligare olöst försvinnande i Jönköping under denna tidsperiod?

De likheter som finns är att alla var unga män i åldern 20-25 år, att alla försvann spårlöst och att alla var ogifta. Dessutom verkar alla tre ha försvunnit inne i själva Jönköping.

De gallrade polisutredningarna om dessa tre finns helt säkert bevarade hos Riksarkivet. Troligtvis finns de i Vadstena. Naturligtvis så tillkommer sekretessen. Den verkar vara litet olika hur de beslutande ser på denna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-04 kl. 14:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in