Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-21, 14:47
  #1
Medlem
Varulvs avatar
Den här tråden är till för att kunna diskutera hur man får till den speciella färgen eller andra tips när det gäller målning av Warhammer FB/40K-figurer. Även andra figurspels måltekniker går givetvis att diskutera här.

Bilder på era figurer ska däremot inte postas här utan det görs i den klistrade tråden "Warhammer - Bildtråden".

Den här tråden är alltså till för att fråga om tips och tricks för att måla eller modellera figurerna!
Citera
2010-03-22, 09:50
  #2
Medlem
joppes avatar
Bra initiativ. Hoppas tråden blir till något.

Jag efterlyser några tips.

Efter att ha blivit färdig med min 3000p Orc&Goblins amré, har jag kastat mig ut i High Elves. Stort sett raka motsattsen till de grova orcs.

När det gäller ansikten är jag helt vilsen. Hur fan lyckas man få bra ögon på figurerna???
Tipps är välkomna.
Citera
2010-03-22, 12:16
  #3
Medlem
dozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Bra initiativ. Hoppas tråden blir till något.

Jag efterlyser några tips.

Efter att ha blivit färdig med min 3000p Orc&Goblins amré, har jag kastat mig ut i High Elves. Stort sett raka motsattsen till de grova orcs.

När det gäller ansikten är jag helt vilsen. Hur fan lyckas man få bra ögon på figurerna???
Tipps är välkomna.

dom har haft artiklar på hur man målar ansikten tidigare i WD som var ganska bra, annars så får du titta på www.coolminiornot.com där har dom massa bra artiklar på hur man målar och massa annat. det är en riktigt bra sida
Citera
2010-03-25, 06:00
  #4
Medlem
Varulvs avatar
Tråden är nu klistrad och alltid lättillgänglig!

/Mod
Citera
2010-03-25, 06:01
  #5
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Bra initiativ. Hoppas tråden blir till något.

Jag efterlyser några tips.

Efter att ha blivit färdig med min 3000p Orc&Goblins amré, har jag kastat mig ut i High Elves. Stort sett raka motsattsen till de grova orcs.

När det gäller ansikten är jag helt vilsen. Hur fan lyckas man få bra ögon på figurerna???
Tipps är välkomna.

Det är väldigt smala detaljpenslar och punktmålning det handlar om. Jag brukar lägga i en prick vitt på ansiktet, tar en ännu smalare pensel och en prick med svart. Grejen är den att det ser bra ut på långt håll.
Citera
2010-03-26, 19:59
  #6
Medlem
Panzerbat.s avatar
En liten fråga, en kompis frågade om jag kunde måla hans vampire lord till WHFB åt honom, men jag har ingen aning om vilken färg han ska ha. har målat skin innan, men vafan, han är ju vampyr och vampyrer är ju bleka.
Vilka färger tror ni passar?
Citera
2010-04-14, 10:48
  #7
Medlem
dozks avatar
jag har planerat att göra magnetiska movmenttrays till mina beastmans nu när dom inte får skirmisha längre. så frågan är hur man bäst ska ta sig an detta? jag har skaffat magnetplattor från panduro som man kan limma på figurerna.. men hur ska man göra med skälva traysen? ska man limma fast magneter på dom också eller ska man sattsa på att skaffa sådana helt i metal? tex i 1,5 mm plåt?
Citera
2010-04-14, 13:40
  #8
Medlem
Fr0ggehs avatar
Ett litet tips från mig. Jag har precis börjat måla WH igen för första gången på typ 8 år och försöker nu få till riktigt snygga figurer. Jag har insett en viktig sak när man använder sig av layering-teknik, dvs när man börjar måla med en mörk ton, och sedan arbeta uppåt till ljusare för att få fram skuggor och highlights:

När ni jobbar med highlights så spä ut färgen med vatten. Om man tunnar ut färger så är det mycket enklare att få till en naturlig övergång från mörkare till ljusare eftersom det inte täcker 100%. Det tar längre tid förstås men det funkar bra. Man kan alltså då få måla flera tunna lager för att få fram detaljerna, men hellre det än ett tjockt som ofta kan bli för stark kontrast. På detta vis får man myket bättre kontroll över utseendet. Jag brukar spä ut så att det är en ganska mjölkig konsistens på färgen, tror det är cirka 1:1 färg:vatten.

Jag målar just nu en Ork Burna Boy och jag har hittills målat färdigt huden, handskarna samt ansiktsmasken han har. Jag har alltså inte kommit superlångt än då jag målar väldigt långsamt, men det känns jävligt kul att verkligen få till det här med lager. Jag är skitnöjd med resultatet hittills, kan lägga upp bild om nån vill se.
__________________
Senast redigerad av Fr0ggeh 2010-04-14 kl. 13:42.
Citera
2010-04-14, 19:08
  #9
Medlem
Mr Borelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
...kan lägga upp bild om nån vill se.

Ja? Vad väntar du på? Upp med bilder då!
Citera
2010-04-14, 20:04
  #10
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Borelia
Ja? Vad väntar du på? Upp med bilder då!
Okej, jag har fått till några kort som blev hyfsat bra nu. Det var inte lätt att få fram färgerna som de ser ut, rött "blöder" gärna ut med min kamera om man har lite fel ljus. Dessutom har fokus inte hamnat helt på gubben på vissa kort. Jag skyller på min kamera.

http://i40.tinypic.com/jgtwrd.jpg
http://i39.tinypic.com/6p2b9k.jpg
http://i40.tinypic.com/2qsav76.jpg
http://i44.tinypic.com/2yynr6e.jpg

Det är alltså bara huden, handskarna och masken som är klara. Jag påstår mig inte vara jättebra eller något heller, men det känns som att jag börjar få ganska bra kontroll på min "layering-teknik" nu. Det är ju stor skillnad om jag jämför med gubbarna jag målade för typ 8 år sen iaf vilket är kul .
__________________
Senast redigerad av Fr0ggeh 2010-04-14 kl. 20:07.
Citera
2010-04-14, 21:55
  #11
Medlem
Mr Borelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
"en massa bilder på skitbra grejer"

Ja, det där ska du verkligen vara nöjd med, du är bättre än mig, vilket får mig att må dåligt
Så nu får du inte posta fler bilder.
Citera
2010-04-14, 22:15
  #12
Medlem
Panzerbat.s avatar
https://www.flashback.org/t579828 finns ju annars om ni ska posta bilder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback