Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-21, 18:31
Medlem
Crime-boys avatar
I November 1980 mördades två åldringar på ett brutalt sätt i Bryggtjärn utanför Sundsvall. Motivet var pengar till knark. Om jag minns rätt så var det fyra gärningsmän varav en kvinna. Nån som vet mer om gärningsmännen? Fallet finns beskrivet i NK 1982 men där är namnen förstås ändrade.
Citera
2010-11-24, 01:12
Medlem
En av de som var med hade tidigare varit fosterbarn hos de som mördades. Mannen i husets slogs ihjäl med yxa och kvinnan sköts i underlivet och förblödde.
Citera
2011-10-15, 10:15
Medlem
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=8341.0
Citera
2011-10-15, 21:34
Medlem
märkligt att man inte kommer i håg detta men gissningsvis bör gärningsmännen leva idag, födda mellan 1947 och 1955 som de verkar vara , någon kan förhoppningsvis vara borta av ond bråd död eller liknande. Att detta synnerligen brutala dubbelmord har fallit i glömska känns som sagt märkligt.
Citera
2011-10-16, 00:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dubbelmord i Bryggtjärn 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
I November 1980 mördades två åldringar på ett brutalt sätt i Bryggtjärn utanför Sundsvall. Motivet var pengar till knark. Om jag minns rätt så var det fyra gärningsmän varav en kvinna. Nån som vet mer om gärningsmännen? Fallet finns beskrivet i NK 1982 men där är namnen förstås ändrade.

Har tyvärr inget minne av detta dubbelmord. Skulle gärna vilja veta litet mera. Skall ta och läsa NKK 1982.
Citera
2012-04-20, 10:27
Medlem
Det jag hört är att brorsonen till det kvinnliga mordoffret som hette Vanda Liljengård kallades Stormela. Han ska ha haft ett tämligen vanligt svenssonnamn och han ska vara avliden. Allt är baserat på hörsägen dock. Utom mordoffrets namn.

http://vi-tre-busbloggen.blogspot.se...vastansjo.html

Scrolla ner en bra bit i detta inlägg.

Finns även info på svenskamord.se.
Citera
2012-04-20, 11:33
Medlem
Fy fan vilka råa jävlar,är så uselt att ge sig på gammalt folk o grisa så där,förhoppningsvis har gärningsmännen pundat ihjäl sig.
Citera
2012-04-20, 14:44
Medlem
Jabbahuts avatar
Mördarna var "Lång-Tommy", De*nis Gimt*eg, "Stormela" och en kvinna vid namn Ul*a Käl*lberg. Mela är vad jag vet död idag. Tommy är skötsam sedan många år och har flera barn. De övriga vet jag inte vad de sysslar med.

Det var ett mycket brutalt mord. Jag undrar om det inte var så att kvinnan tvingades titta på när de misshandlade hennes make till döds, sedan dödade de även henne. Misshandeln började om jag inte missminner mig när kvinnan kände igen Mela som jag har för mig var maskerad. Har också för mig att man slog sönder mannens knän med kofot också. Något sönderskjutet underliv kan jag inte påminna mig. Kvinnan hette väl för övrigt Vanja?
Citera
2012-06-10, 19:27
Medlem
Stormela dog för inte så värst länge sen.
En teori som har viss grund är att han blev förgiftad.
Hans bror som det hela har smetat av sig på i alla år dog senare av en sällsynt stygg lunginflammation.
Citera
2012-06-19, 07:41
Medlem
Vanda har jag från tämligen säker källa och vid googling styrker det detta ytterligare. En av dom du namnger verkar finnas på facebook och åldern ser väl ut att stämma, finns bara en i landet med namnet så bör väl va han. Vad gäller att hon ska ha blivit skjuten i underlivet ska detta stå i Nordisk Kriminalkrönika det året mordet är med.
Citera
2015-12-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbahut
Mördarna var "Lång-Tommy", De*nis Gimt*eg, "Stormela" och en kvinna vid namn Ul*a Käl*lberg. Mela är vad jag vet död idag. Tommy är skötsam sedan många år och har flera barn. De övriga vet jag inte vad de sysslar med.

Det var ett mycket brutalt mord. Jag undrar om det inte var så att kvinnan tvingades titta på när de misshandlade hennes make till döds, sedan dödade de även henne. Misshandeln började om jag inte missminner mig när kvinnan kände igen Mela som jag har för mig var maskerad. Har också för mig att man slog sönder mannens knän med kofot också. Något sönderskjutet underliv kan jag inte påminna mig. Kvinnan hette väl för övrigt Vanja?

Saknade bokstaven i Gimt*eg?? , Lång-Tommys efternamn?
Citera
2015-12-03, 22:46
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Saknade bokstaven i Gimt*eg?? , Lång-Tommys efternamn?
Gimteg ska väl vara det korrekta namnet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in