Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-23, 20:40
  #1
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag undrar om det är så att Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback och i så fall av vilken anledning? Varför jag ställer frågan grundas på att i stort sett alla trådar som handlar om Cecilia Beckroth har låsts och/eller kastats i papperskorgen. Nu senast låstes en tråd i Aktuella brott och kriminalfall med motiveringen att vi inte behöver en tråd till om CB (Cecilia Beckroth). Saken gäller att hon precis blivit dömd för brott (hon har godkänt ett strafföreläggande) och det diskuteras lämpligen i Aktuella brott och kriminalfall, vilket tydligen inte är okej på Flashback och tråden har därför låsts av någon anledning som åtminstone jag inte lyckats identifiera som brott mot regelverket.

https://www.flashback.org/t1131933

Först vill jag dock klargöra för alla moderatorwannabes att jag INTE tillfrågat aktuell moderator som kastade tråden. Varför inte kanske ni undrar? Jo, för det handlar inte om en enda tråd, det handlar om många trådar och därför kan ses som ett mönster. Jag har därför heller inte gått omvägen via Admin med väntetid en vecka om man någonsin får svar utan jag väljer att publicera frågan här och så kan moderatorerna få redogöra för deras policy angående Cecilia Beckroth och om den har stöd av Admin.

Jag börjar med att konstatera att det finns en för närvarande levande tråd om aktuellt fall med Cecilia Beckroths brott och den handlar egentligen inte om henne utan om en juridisk fråga i juridikforumet, nämligen om det är Försäkringskassan eller tingsrätten som ska rikta skadeståndskraven mot henne. En i övrigt mycket intressant fråga från Bengrot där just det juridiska kring anspråken på henne ska behandlas och moderatorerna påpekar helt riktigt att det bara är den juridiska aspekten kring frågan som ska diskuteras och moderatorerna i juridikforumet håller i vanlig ordning på ett exemplariskt sätt trådarna rent från OT.

Dock uppstår problem i denna tråd då tydligen mer behöver ventileras om Cecilia Beckroth, inte minst är hon misstänkt för fler brott och samröre med kriminella kretsar och det hade varit lämpligt att diskutera det i Aktuella brott och kriminalfall om inte moderatorn fått för sig att låsa den tråden med motiveringen att inga fler CB-trådar behövs.

Okej säger jag, det hade alltså i delforumet Aktuella brott och kriminalfall varit helt okej att starta en tråd om vem som mördade Caroline Stenwall (en av Flashbacks mest lästa och debattrikaste tråd med 16600 inlägg f.ö.), det hade varit okej att starta en tråd om Clark Olofsson blivit dömd igen och det skulle vara okej att starta en tråd om Poffe med stomipåsen skulle bli dömd för något nytt brott. Men att diskutera en nämndeman som precis blivit dömd för brott, hennes i övrigt eventuella kriminella bana och hur det faktum att en nämndeman som precis blivit dömd för brott påverkar tilltron till rättsväsendet är uppenbarligen inte tillåtet på Flashback eftersom nämndemannen är Cecilia Beckroth.

Var får då Cecilia Beckroth diskuteras? Vi tittar runt lite i de olika forumen så får vi se hur trådar om Beckroth behandlas. Om Cecilia Beckroth inte får diskuteras under Aktuella brott och kriminalfall ens när hon begått brott kanske det går att diskutera henne i Skvaller? Men nehej då. Trådarna i Skvaller brukar låsas med motiveringen att hon "inte är någon kändis". Hon är inte någon kändis alltså. Vi talar den kvinna som varit med i olika media mer än lovligt många gånger. Vi talar den kvinna som fick sparken som nämndeman i Stockholms tingsrätt för att hon på en blogg misstänktes läcka information i ett mål. Vi talar om kvinnan som försökte bilda Unika partiet med Linda Rosing, vi talar kvinnan som varit kassör i Piratpartiet och dragit igång ett insamlingsjippo för den mördade Bobby och som drivit bloggar som lästs av många. Dock medger jag att hon inte är lika känd som Agneta Bolme Börjefors som i och för sig bara var känd för de äldre flashbackarna och därför inte heller fick diskuteras på Flashback för någon 18-årig moderator i skvallerforumet.

Var går då gränsen för vad som är en kändis? Vi tittar på lite exempel på aktuella trådar över vilka som betraktas som kändisar och relaterar det till att Cecilia Beckroth (som de flesta här på Flashback vet vem hon är vilket inte gör förvåningen mindre) inte skulle vara någon kändis. Några aktuella trådar.

- Roberth Mikael Allan Ström "Lisberger" - Sverigedemokratisk lokalpolitiker från Surahammar som porrsurfat och anses vara mer känd än CB eftersom tråden är mer än en vecka gammal.

- Anton Abele - Startade tydligen någon antivåldskampanj

- Björn Silverstrand - ??

- Man som spelar munspel i Stockholm - Något namn finns kanske i tråden, men är han känd? Jag vet en som spelade munspel på stan i Nyköping. Är det okej att skapa en tråd om honom?

- Lars Bergqvist - A.K.A. Läderlasse. Mig veterligen har jag inte läst mer om honom i Aftonbladet än om Cecilia Beckroth. En tråd om Läderlasse låses inte men Beckroth är ingen kändis. Hur resonerar man här? Jag är nyfiken.


Övrigt - Sista utvägen då? Eftersom allt får diskuteras på Flashback (utom avkodningsutrustning då) så kan man tänka sig att om Cecilia Beckroth inte får disuteras under aktuella brott, ens när hon begått brott, inte diskuteras i skvaller eftersom hon "inte är kändis" så kan man tänka sig att hon får diskuteras under Övrigt. Men nej, moderatorn där konstaterar bara torrt att det inte är något för övrigt https://www.flashback.org/t1092276

Jag vill gärna ha svar av moderatorerna om vad som gäller angående Cecilia Beckroth. Varför får hon inte diskuteras ens när hon begått brott? Varför är Mikael Allan Ström och Läderlasse mer kända än Cecila Beckroth och hur stämmer de låsningar av typen "Inte ännu en CB-tråd på FB" överens med regelverket och Admins instruktioner? Om många flashbackare vet vem hon är och uppenbarligen vill diskutera henne, varför medges det inte? Redogör gärna för er policy angående Cecilia Beckroth och den inkonsekvens av vad som är att betrakta som kändisar som jag redogjort för ovan. Eftersom moderatorer konsekvent låser trådar om henne oavsett delforum verkar det finnas någon gemensam överenskommelse att hon inte ska diskuteras på Flashback och då undrar jag varför just hon är censurerad på ett forum där det ska vara högt i tak och allt få diskueras? Refera gärna till regelverket så att jag verkligen förstår.
__________________
Senast redigerad av Kämpendahl 2010-02-23 kl. 20:57.
2010-02-23, 20:47
  #2
Avstängd
HonheterNellys avatar
Wow. Helt fenomenalt inlägg!
Jag vill också ha svar av moderator!
Det är ganska många som har försökt starta trådar om henne, efter att de funnit dussintals låsta, bara för att också få dörren i ansiktet.
Varför särbehandlas Beckroth på Flashback? Vad gäller egentligen??


Nu vill vi ha svar, helst från Admin själv!

(Och varför blev kalsongbombaren avstängd? Finns ingen tråd om det.)
2010-02-23, 20:51
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Alla trådar om CB spårar ur tack vare troll. Både från CB:s sida och från folk som verkligen hatar henne innerligt. Det finns ingenting felaktigt i att låsa och kasta en tråd om CB på Flashback då det är bevisat omöjligt att en tråd där hennes namn överhuvudtaget ens nämns inte kommer spåra ur. Det är proaktivt moderatorsarbete när det är som bäst.
2010-02-23, 20:53
  #4
Avstängd
Troligivis låses trådarna för att det blir bara en massa smutskastning, grova påhopp och folk blir uthängda till höger och vänster, en massa troll blir avstängda. Så fort Beckroth nämns i en tråd på flashback oavsett ämne så spårar trådarna ur. Allt om henne har stötts och blötts i de trådar som finns om henne. Det senaste att hon erkänt dubbla ersättningar finns det en levande tråd om i juridikforumet.
Dessutom har hon väl inte bloggat på 4-5 månader så hon är väl rätt död kändismässigt. Verkar som hon dragit sig tillbaka.
2010-02-23, 20:58
  #5
Avstängd
dragonfliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alla trådar om CB spårar ur tack vare troll. Både från CB:s sida och från folk som verkligen hatar henne innerligt. Det finns ingenting felaktigt i att låsa och kasta en tråd om CB på Flashback då det är bevisat omöjligt att en tråd där hennes namn överhuvudtaget ens nämns inte kommer spåra ur. Det är proaktivt moderatorsarbete när det är som bäst.
Jaså? Jamen varför låses inte varenda tråd i t ex p&h?
Chansen att trådar går överstyr där är ju ännu högre än nån stackars tråd om CB.
Knappast konsekvent handlande om det är skälet till varför CB's trådar stängs.
2010-02-23, 20:59
  #6
Medlem
Noxyls avatar
Kanske tråden låstes för att samma sak diskuteras i juridik.

https://www.flashback.org/t1131826

Blev mycket glad när jag hittade en ny "bäckis tråd" i gårkväll. Trådarna brukar vara väldigt underhållande och fenomenet Beckroth måste bara få diskuteras här.

EDIT: Svarade innan jag läst hela TS inlägg om den hårda modereringen i juridiktråden...

Antingen får modsen godta massor av trådar eller godta OT i en ensam tråd.

Öppna en tråd i skvaller, där allt kan avhandlas, igen.
__________________
Senast redigerad av Noxyl 2010-02-23 kl. 21:12.
2010-02-23, 20:59
  #7
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det står väl klart och tydligt varför han låste tråden i fråga? Trådar om henne finns redan
2010-02-23, 21:04
  #8
Medlem
BoISarens avatar
Jag kastade tråden du inleder med av en enda anledning: Frågan var vem det var och jag besvarade den. Mer ville tydligen TS inte veta med tanke på trådstarten.

Att jag skriver att vi inte behöver ytterliggare en tråd om Beckroth grundar sig på att det finns massor redan. Kanske bättre att be om öppning av nån av dom?
2010-02-23, 21:06
  #9
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alla trådar om CB spårar ur tack vare troll. Både från CB:s sida och från folk som verkligen hatar henne innerligt. Det finns ingenting felaktigt i att låsa och kasta en tråd om CB på Flashback då det är bevisat omöjligt att en tråd där hennes namn överhuvudtaget ens nämns inte kommer spåra ur. Det är proaktivt moderatorsarbete när det är som bäst.
Till skillnad från alla trådar om utlänningar i intigration och invandring som slutar med 90% ot inlägg?
2010-02-23, 21:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
massa text
Suveränt och klockrent inlägg. Skiter i Beckroth men kriterierna för vad som är en kändis är inte flytande - de existerar över huvudtaget inte. Det är ett helt godtyckligt val moderatorerna i skvallerforat gör och det vore eg inget fel i det om det skedde öppet och inte efter någon diffus "kändis"-status.

Jag har sett trådar om folk som dömts för brott för 10-15 år sedan bollas mellan krimforat och skvallerforat, låsas och låsas upp om vartannat för att slutligen landa i Skvaller som får då funka som någon slags slasktratt för folk som dömts som brott men som inte är kriminella idag men som nämns på Aftonbladet.se där trådarna eg bara handlar om förtal som görs av ett litet antal deltagare.

Ett annat exempel jag lagt märke till är
Jag tycker man ska anamma det begrepp som nämns i juridisk litteratur, nämligen att en offentlig person är en person som frivilligt framträder på den offentliga scenen samt att det ska finnas ett tidsamband. Bara för att någon nämns om en dokusåpa på 90-talet på aftonbladet.se betyder inte detta att denne borde behöva finna sig i att betraktas som Skvallerforumobjekt (med allt vad det innebär) då personen kanske själv valt att träda bort från den offentliga scenen.

Jag tvivlar dock på att FB gör några ändringar. Skvallerforat är det som drar mest besökare till sajten.

Eller så låter man Skvallerforat bli helt öppet och har inga regler så att jag kan skapa tre-fyra konton och skriva lite om min "kände chef" Kalle Kula på företaget Krims & Krams AB i Baggeböla som är en ökänd pedofil och hustrumisshandlare och kokainist. Allt för att hans namn ska dyka upp vid en googling med negativa omdömen.
__________________
Senast redigerad av Helveteshund 2010-02-23 kl. 21:11.
2010-02-23, 21:11
  #11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonflies
Jaså? Jamen varför låses inte varenda tråd i t ex p&h?
Chansen att trådar går överstyr där är ju ännu högre än nån stackars tråd om CB.
Knappast konsekvent handlande om det är skälet till varför CB's trådar stängs.
Är det alltså enskilda trådar i P&H där det stängs av fler medlemmar i veckan, nyreggade medlemmar som kräks ur sig tusentals inlägg på några få dagar, där trådar förlorar tiotals sidor inlägg om dagen och så vidare?
2010-02-23, 21:12
  #12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag kastade tråden du inleder med av en enda anledning: Frågan var vem det var och jag besvarade den. Mer ville tydligen TS inte veta med tanke på trådstarten.
Finns det någon mer tråd du låst på ovanstående sätt? Alltså genom att själv besvara frågan och omedelbart låsa tråden? Är det vanligt? Nej, givetvis inte. Jag vågar påstå att hade det rört sig om någon annan hade tråden fått leva och vi hade kunnat fortsatt diskutera brottet i tråden. Det hör inte till vanligheterna att trådarna i Aktuella brott och kriminalfall har ett vattentätt och genomarbetat diskussionsunderlag från trådskaparnas sida och det vet du om och ni släpper igenom det.

Men av ditt svar att döma tolkar jag det som att det är helt okej för mig att starta en tråd om ovanstående nämndekvinna som dömts för brott där vi diskuterar det aktuella brottet, om hon eventuellt kan ha begått fler brott och hur det påverkar förtroendet för rättsväsendet när en nämndeman döms för brott? Ja, ungefär som diskussionerna i övriga trådar i forumet tänkte jag mig.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback