2010-03-01, 22:02
Medlem
Tänkte att det skulle vara intressant med en tråd där vi som är intresserade av Matlab kunde diskutera lite erfarenheter och utbyta lite tips och råd m.m.

Jag skulle gärna vilja veta hur pass utbrett Matlab är inom industrin i Sverige såväl som i utlandet. Finns det någon här som sysslar med detta inom sitt arbete och inom vilka tillämpningar i så fall. För min del är det än så länge bara något jag använder inom mattekurserna på universitetet, men jag skulle vilja gå vidare och utvecklas mer på egen hand. Någon som har nåt tips på intressanta områden att fördjupa sig inom, och som kanske på sikt kan leda till ett arbete. Bildbehandling och bildanalys är ett område som jag tycker är väldigt intressant. Hur står sig Matlab inom detta området jämfört med annan programvara och programmeringsspråk. Finns det några tillämpningsområden där Matlab utmärker sig extra mycket?
Citera
2010-03-01, 22:20
Medlem
Jag trodde matematiker föredrog att använda Mathematica.

Ingenjörer tycker om att leka med matlab. En kompis som nyss fick jobb på ett företag som håller på med mikrovågsutrustning (alltså radio, inte ugnar ) och de arbetar tydligen mycket med matlab. Det finns många fina verktygslådor till allt möjligt.
Själv studerar jag kemiteknik och sitter en hel del i matlab. Nu senast har det varit för att analysera massa mätdata från en panna. Har även räknat på massa processutrustning som destillationstorn.

Sen vet jag att många andra ingenjörer föredrar att räkna i FORTRAN eller C++ då matlab har en del begränsningar.
Citera
2010-03-01, 22:36
Medlem
ignats avatar
Du får lära dig andra programmeringsspråk också! Matlab är ju skönt och bra om du vill räkna ut något överskådligt, men sedan får du ta fram ett kompilerat språk för att drämma till problemen ordentligt!!! FORTRAN90 / C :P
Citera
2010-03-01, 22:52
Medlem
Jodå, C++ sitter jag med en del iaf. Men det som är fint med Matlab är att det är så lätt att komma igång med det problem man vill lösa.

Mathematica är jag inte så förtjust i. Visst är det smidigt om man vill plotta lite grafer eller ta fram nån primitiv funktion men jag tycker hela användargränssnittet och syntaxen mest är krånglig. Har väl inte fattat charmen med det...
Citera
2010-03-01, 22:56
Medlem
Zaxxons avatar
Har jobbat med matlab i 10+ år, inom optimering och ekvationslösning. Har aldrig nyttjat nått märkvärdigare (rent programmeringsmässigt) än for, if och while satser. Ja förutom diverse jobbiga indexeringar i stil med K(i+j-k,l+k+m) = H(p:q,j+k)'*U(p:q,k+m).

Skall du satsa på MATLAB-inriktat yrke så är nog signalbehandling det säkraste kortet. Har även sett att kunskap i Simulink (jmfr. LabView) är hett.

Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag trodde matematiker föredrog att använda Mathematica.
För "utopisk" symbolisk hantering, men lite otympligt vid skapande av algoritmer för att finna en lösning till ett givet problem.
Citera
2010-03-01, 23:25
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakdito
Tänkte att det skulle vara intressant med en tråd där vi som är intresserade av Matlab kunde diskutera lite erfarenheter och utbyta lite tips och råd m.m.

Jag skulle gärna vilja veta hur pass utbrett Matlab är inom industrin i Sverige såväl som i utlandet. Finns det någon här som sysslar med detta inom sitt arbete och inom vilka tillämpningar i så fall. För min del är det än så länge bara något jag använder inom mattekurserna på universitetet, men jag skulle vilja gå vidare och utvecklas mer på egen hand. Någon som har nåt tips på intressanta områden att fördjupa sig inom, och som kanske på sikt kan leda till ett arbete. Bildbehandling och bildanalys är ett område som jag tycker är väldigt intressant. Hur står sig Matlab inom detta området jämfört med annan programvara och programmeringsspråk. Finns det några tillämpningsområden där Matlab utmärker sig extra mycket?
Matlab har blivit nagot av en industristandard för protyputveckling inom ingenjörsindustrin. Speciellt reglerteknik och signalbehandling är ett omrade där det används flitigt. Där jag jobbar utvecklar vi i princip alla protyper i matlab, och sedan kodar man i C++ eller Fortran när det skall produktutvecklas.
Om du ska jobba med bildbehandling är Matlab en bra början, men du borde ocksa lära dig C++.

Det finns begränsade möjligheter till objektorientering numera i Matlab, men som nämndes i inlägget ovan är de sapass begränsade att de flesta inte bryr sig om att använda dem.
Citera
2010-03-02, 06:05
Medlem
cpapas avatar
Det jag har upplevt i industrin är en ständig brist på Matlablicenser. Antagligen eftersom det är så jävla dyrt.

Jag försöker använda mig av numpy+scipy så långt som möjligt, men jag har inte haft tillfälle att utvärdera dem grundligt än.
Citera
2010-03-03, 01:37
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Jag använder Matlab både till bildanalys (grafik), frekvensanalys och till och med till skapande av bilder (simulering). Fantastiskt språk.

Som redan nämnts är Matlab exemplariskt för utveckling, men det behövs i många fall något snabbare/mer optimerat om du skall färdigställa en (kommersiell) produkt. Den enkla minneshanteringen/syntaxen som är extremt 'hands on' är liksom både språkets styrka och svaghet
Citera
2010-03-03, 08:40
Medlem
Prometeuss avatar
För er som inte upptäckt mex-filer så är de värda att kolla upp. I princip en lösning på matlabs bristande prestanda.

Mönsterigenkänning är ett kul område att leka med i Matlab.

Är det bara jag som tycker att Matlab är idag vad lego var när man var liten?
Citera
2010-03-03, 10:15
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
För er som inte upptäckt mex-filer så är de värda att kolla upp. I princip en lösning på matlabs bristande prestanda.

Mönsterigenkänning är ett kul område att leka med i Matlab.

Nej, det är en bra liknelse! Vektorerna (matriserna) är klossarna: Go play!
Citera
2010-03-05, 23:33
Medlem
Tack för alla intressanta svar!

Hur ser användningen av C++ ut inom det här området? Vad finns det för bra och snabba och helst gratis mattebibliotek att använda sig av?
Citera
2010-03-06, 19:06
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus

Nu blev jag nyfiken, exakt vad gör du/ni när ni "leker" med Matlab? Jag gillar Matlab men har nog aldrig gjort något häftigare än att lösa differentialekvationer och annat gött som brukar ingå i en kurs i numeriska metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in